Mjölkfritt mellis
Hej!
Skulle vilja ha tips på mellanmål som inte innehåller mjölk då vi ska prova utan mjölk pga ev misstänkt laktosintolerans hos min 8 månaders son..
Hoppas på många svar!
Hej!
Skulle vilja ha tips på mellanmål som inte innehåller mjölk då vi ska prova utan mjölk pga ev misstänkt laktosintolerans hos min 8 månaders son..
Hoppas på många svar!
äggröra, mjölkfritt bröd, mjölkfri yoghurt, frukt..............
Gröt som inte innehehåller mjölk tex havregrynsgröt, mackor med mjölkfritt smör på..
mjölkfri yougurt finns de!
Tack för tipsen mera tack *S*
jennipenni: Jag fortsätter tipsa folk om den här sidan! Besök vegetariskt.com, där kan du söka på alla typer av rätter (frukost, mellis, lunch och så vidare) och själv bestämma vilka ingredienser du vill att rätten ska innehålla. Sök på mellis, tryck bort att det inte ska innehålla mjälkprodukter och se vad som kommer upp! Dock är det ju ingen sida enbart för barn och deras kost, men kanske hittar du något som passar för mindre barn? Lycka till!
Vi har använt mycket gröt, tex Pama minutris, polenta, kanske havre? Koka på ris- eller havremjölk. Skinksmörgår? Det finns havrebaserade yoghurtar på alla livsmedelsaffärer. Frukt är ju mjölkfri . Finns ett matlagningspulver som heter Rapsy som man kan använda till yoghurt och matlagning t ex, beställ på allergimat.com men det har inget egenligt näringsvärde tror jag så då får man ju ge frukt eller någonting till. Lycka till!
Jag undrar om du verkligen menar laktosintolerans eller om du menar mjölkproteinallergi? Det finns ju laktosfria mjölkprodukter, men laktosintolerans är väldigt ovanligt bland små barn. Mjölkproteinallergi däremot är ju ganska vanligt. Då gäller det att ta bort alla mjölkprodukter!
Mjölkfria köpegrötar finns ju också: Sinlac och EkoGo. De är bekväma och berikade med kalcium, järn osv.
Pama Minutris, havregrynsgröt, majsgröt kokt på havremjölk eller rismjölk.
Yosa havreyoghurt, smörgås (mjölkfritt bröd, mjölkfritt margarin), frukt, grönsaker, fruktpuré......
En tråd som handlar om mjölkallergi: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m5547552.html
chaia..Bra fråga jag vet inte det enda var att sköterskan på barnmottagningen sa att vi skulle utesluta mjölkprodukter ett tag för att se hur magen reagerade.
Eller hon sa gör som du gjorde från början när hn började med "lätt" mat innan han började dricka massa välling ska köpa majsvälling på apoteket så får vi se.
Det var hennes tips.