Inlägg från: Fantasia78 |Visa alla inlägg
  • Fantasia78

Astmamediciner: symbicort eller seretide eller annat?

Tallkotte12 skrev 2011-05-03 20:32:54 följande:
    Jo precis, brukar se till att kolla igenom biverkningslistan när jag börjar med en ny medicin, just för att kunna koppla det till medicinen om jag tex skulle få en masa huvudvärk etc. Man märker ju när kroppen inte beter sig normalt och då är det skönt att veta att det "bara" är en biverkning. Men det här med muskelkramperna hade jag missat totalt.
    Ja, det är ju bra att veta vad man kan förvänta sig av medicinerna. Har du haft problem med huvudvärk som biverkan av dina astmamediciner?
    Jag har haft det som biverkan av dels Serevent/Seretide, dels Symbicort. Har inneburit att jag fått migränanfall till och med (jag som aldrig haft migrän tidigare... Foten i munnen).
  • Fantasia78

Jag har en fråga till om Symbicort... Jag såg att de har uppdaterat bipacksedeln på FASS hemsida (fass.se ) för just Symbicort.

Jag tillhör de patienter som tar Symbicort även som kortverkande akutmedicin (d v s fall b) nedan:

b) Att använda Symbicort Turbuhaler som din enda astmainhalator.

Använd endast Symbicort Turbuhaler på det här sättet om din läkare sagt att du ska göra det och endast om du är 18 år eller äldre.

Längre ner i bickpacksedeln står:

Om du tränar och får astmasymtom, använd Symbicort Turbuhaler enligt beskrivningen här. Använd däremot inte Symbicort Turbuhaler precis före träning för att förhindra att astmasymtom uppträder.

Kanske därför jag mådde rätt dåligt när jag tog Symbicort igår vid försämring. Sedan småsprang jag en kort sträcka från p-platsen för att hinna till möte och mådde minst sagt skumt hela eftermiddagen. Jag får nog ta reda på mer om detta, d v s varför de inte tycker man ska använda Symbicort precis före träning... Någon som vet eller har erfarenhet av det?
    Ska självklart fråga min läkare om detta också, men det är ju ett tag tills jag ska dit nästa gång.
  • Fantasia78
    Tallkotte12 skrev 2011-05-04 08:13:51 följande:
    Ankan77: jag har också börjat löpträna! Har alltid haft svårt att få upp en vettig grundkondition, har på känn att det var astmans fel långt innan jag blev diagnosticerad i somras (när jag blev tillräckligt dålig för att kolla upp det). Tar ventoline före träning och märker skillnad efter bara några gångers löpning! Så jag är glad =)
    Simning är väldigt bra, tycker jag. Fast jag är inte så duktig på att komma iväg till simhallen tyvärr. Men har börjat träna Wii fit hemma och det är kanonbra. Tränar även med pilates-boll. Ett jättebra sätt att träna upp balans och muskler. Konditionsträning gör jag med Wii fit bland annat. Kanonbra om man har svårt att fixa barnvakt för att träna. Då kan man träna hemma när barnen somnat el innan de vaknat...
    Ska försöka konditionsträna 30 min per dag...

Fast ärligt talat får vi se hur jag gör nu. Tanken är ju tydligen inte att man ska använda Symbicort före träning. Någon annan medicin har jag ju inte. Men jag får väl testa. Får jag ett astmaanfall när jag tränar så kan jag ju i så fall ta Symbicort då...
  • Fantasia78

Har blivit ordentligt förkyld med rejält svullen hals och liten passage för luften när man sover. Min man väckte mig försiktigt och sade att jag snarkar (hähä, äntligen får jag ge igen lite, för HAN snarkar de flesta nätter och betydligt mer än jag).
    Det är sällan jag är så här svullen i halsen, så jag blev nästan lite rädd när jag vaknade. Har gått upp och druckit varmt tevatten och tagit lite Quilla Simplex som lindrade halsontet.

Nu till min fråga: får ni något avsvällande när ni är förkylda, eller endast själva kortisonet i t ex Symbicort (Pulmicort) eller Flutide (ingår i Seretide).
    Brukar det gå över rätt snabbt?

Oftast går ju förkylningen sedan djupare ner, mot luftrören, med astmasymptom som följd. DÅ brukar det bli riktigt jobbigt fast på ett helt annat sätt.
    Nu är det svullnaden i halsen tillsammans med att astman blivit lite sämre som är jobbig. Passagen är ju inte jättestor p g a just svullnaden, så det känns hemskt när man försöker svälja.

Ska gå in på fass.se och läsa på lite om någon av mina mediciner. Är ändå ingen idé att krypa ner i sängen just nu, för det känns lättare när man sitter upp med denna eländesförkylning.

Kram på er och hoppas ni mår bättre än jag.
    Äpple

• Fantasia78

Har tagit en dos Symbicort när jag klev upp för en timma sedan, och nu känns det lite bättre.

Har nu även kollat lite på fass.se och av andra mediciner jag fått är Mollipect nog något som skulle kunna hjälpa lite grand. Jag har fått den på recept vid en tidigare influensa, och den är även avsvällande och luftrörsvidgande:

Mollipect innehåller bromhexin och efedrin. Bromhexin anses göra slemmet i luftvägarna mer tunnflytande. Det kan underlätta upphostning av slem. Efedrin vidgar luftrören och verkar avsvällande på slemhinnorna.

Ordinationen är 1 matsked 3-4 ggr per dag. Känns ju bra att veta att man har något mer att ta till om enbart Symbicort inte skulle hjälpa.

• Fantasia78
    Tallkotte12 skrev 2011-05-07 08:45:02 följande:
    Skulle precis säga att slemlösande kanske vore nåt, när jag såg ditt senaste inlägg. =) jag har ju ventoline också som är en luftrörsvidgare precis som bricanyl. den brukar jag behöva ta mer av när jag är förkyld. Eller oxis då, den är ju en långtidsverkande luftrörsvidgare. Men vet inte hur man gör när man har en kombomedicin som symbicort. Om du inte får ordning på det, så kan du ju alltid ringa 1177, tycker i alla fall de jag har pratat med där, har varit bra på att ge tips och råd.
    Jo, jag tog slemlösande i morse (acetylcystein). Glömde nog skriva det. Och 1 dos symbicort (som är tänkt att jag ska ta även som "anfallskuperare" (d v s istället för Bricanyl).

Symbicort innehåller Oxis och Pulmicort (i kombination).

Jag har ju en Bricanyl också, sedan tidigare ordination, men tanken är att jag ska ta Symbicort om jag får ett astmaanfall. Vet nu inte om det var ett regelrätt astmaanfall jag fick i natt, utan snarare svullnade det upp i halsen så pass att det bara var en liten luftpassage p g a svullningen (som i sin tur beror på min förkylning). Hur som helst, luftrörsvidgande, kortison och avsvällande verkar ju hjälpa hyfsat.

Vid frukost har jag tagit 3 doser Symbicort, 200 mg acetylcystein och 1 matsked Mollipect. Mollipect är slemlösande, vidgar luftrören och är avsvällande på luftrören.

Blir nog bättre nu, hoppas jag. Har lyckats starta diskmaskinen också. :)
  • Fantasia78

Börjar bli lite bättre.
    Hur gör ni när ni är förkylda, förutom att öka dosen astmamedicin och ta slemlösande? Har ni fler tips?
    Jag har ökat dosen Symbicort och även tagit slemlösande (acetylcystein). Har fått ta 1 msk Mollipect på kvällen för att inte vakna av att luftrören täpps till. Det är väl Symbicort som gör det största jobbet, men Mollipect var faktiskt bra.

Kör även med varmt te, vitlök vid förkylning etc.

Har ni fler tips?

• Fantasia78
    JJJPKP skrev 2011-05-09 10:57:31 följande:
    Jag har levt med astma sedan tonåren, är nu 38. För nuvarande tar jag seretide 2 ggr dagen och bricanyl vid behov. Jag tar också 20ml Lephetona som är slemhinneavsvällande på kvällen innan jag lägger mig.

Jag känner mig alltid trött och sover dåligt på nätterna då jag är väldigt tät i både näsa och luftrör.
    Min make säger att jag är väldigt tungandad på natten och snarkar mycket.

Igår hade jag ett astma anfall som visade genom hosta och tryck över bröstet. Detta gick över med några doser av bricanyl.
    Låter som om du är underbehandlad (ifall du känner att det alltid är så här?). Har du varit hos läkaren nyligen på astmakontroll. Kanske behöver du något mer som komplement för att hålla astman i schack?

(Jag har haft Lepheton när jag hade en lunginflammation tidigare. Men jag blev väldigt trött av den + att den dämpade hostan vilket i mitt fall egentligen inte var så bra. Jag hade slem som behövde lösas upp och hostas upp, och då var Mollipect bättre för mig. Men det är så individuellt vad som är bäst, och varierar också från en period till en annan (t ex om man är förkyld eller ej etc.)
    Hoppas du blir bättre snart.
  • Fantasia78
    Gryndrömmen skrev 2011-05-12 07:02:02 följande:
    Jag har pulmicort tillsammans med oxis morgon och kväll och bricanyl som behovsmedicin :) nöjd!!
    Nästan som jag... Jag har Symbicort morgon och kväll. Symbicort innehåller ju samma verksamma substanser som Oxis och Pulmicort, fast i en och samma inhalator.
    Bricanyl som behovsmedicin har jag också, fast läkaren skrev inte ut det senaste gången, dels därför att jag hade Bricanyl kvar sedan tidigare, dels därför att han ville att jag skulle testa att använda Symbicort som anfallskuperare (behovsmedicin)...

Är också nöjd, bortsett från att jag faktiskt varit ganska dålig i två-tre omgångar nu i april-maj.
    Har nog varit en kombination av mycket pollen och förkylning, men också att jag fick byta medicin i april (och i övergången tar det en stund innan kroppen hunnit ställa in sig igen).
    Mycket och tjockt slem, som kanske (ta i trä) börjar ge sig lite nu. (Mycket vätska, acetylcystein, och ibland Mollipect, för att lösa slemmet.)
Svar på tråden Astmamediciner: symbicort eller seretide eller annat?