Astmamediciner: symbicort eller seretide eller annat?
Jag har haft det som biverkan av dels Serevent/Seretide, dels Symbicort. Har inneburit att jag fått migränanfall till och med (jag som aldrig haft migrän tidigare...

Jag har en fråga till om Symbicort... Jag såg att de har uppdaterat bipacksedeln på FASS hemsida (fass.se ) för just Symbicort.
Jag tillhör de patienter som tar Symbicort även som kortverkande akutmedicin (d v s fall b) nedan:
b) Att använda Symbicort Turbuhaler som din enda astmainhalator.
Använd endast Symbicort Turbuhaler på det här sättet om din läkare sagt att du ska göra det och endast om du är 18 år eller äldre.
Om du tränar och får astmasymtom, använd Symbicort Turbuhaler enligt beskrivningen här. Använd däremot inte Symbicort Turbuhaler precis före träning för att förhindra att astmasymtom uppträder.
Efter lite googlande hittade jag detta:
http://www.shapelink.com/da/forumtopic/ej-astmamedicin-symbicort-vid-traning
Det ger flera bra svar på min förra fråga. Jag får nog ta upp detta med min läkare...
Har blivit ordentligt förkyld med rejält svullen hals och liten passage för luften när man sover. Min man väckte mig försiktigt och sade att jag snarkar (hähä, äntligen får jag ge igen lite, för HAN snarkar de flesta nätter och betydligt mer än jag).
Det är sällan jag är så här svullen i halsen, så jag blev nästan lite rädd när jag vaknade. Har gått upp och druckit varmt tevatten och tagit lite Quilla Simplex som lindrade halsontet.
Nu till min fråga: får ni något avsvällande när ni är förkylda, eller endast själva kortisonet i t ex Symbicort (Pulmicort) eller Flutide (ingår i Seretide).
Brukar det gå över rätt snabbt?
Oftast går ju förkylningen sedan djupare ner, mot luftrören, med astmasymptom som följd. DÅ brukar det bli riktigt jobbigt fast på ett helt annat sätt.
Nu är det svullnaden i halsen tillsammans med att astman blivit lite sämre som är jobbig. Passagen är ju inte jättestor p g a just svullnaden, så det känns hemskt när man försöker svälja.
Ska gå in på fass.se och läsa på lite om någon av mina mediciner. Är ändå ingen idé att krypa ner i sängen just nu, för det känns lättare när man sitter upp med denna eländesförkylning.
Kram på er och hoppas ni mår bättre än jag.
Har tagit en dos Symbicort när jag klev upp för en timma sedan, och nu känns det lite bättre.
Har nu även kollat lite på fass.se och av andra mediciner jag fått är Mollipect nog något som skulle kunna hjälpa lite grand. Jag har fått den på recept vid en tidigare influensa, och den är även avsvällande och luftrörsvidgande:
Mollipect innehåller bromhexin och efedrin. Bromhexin anses göra slemmet i luftvägarna mer tunnflytande. Det kan underlätta upphostning av slem. Efedrin vidgar luftrören och verkar avsvällande på slemhinnorna.
Ordinationen är 1 matsked 3-4 ggr per dag. Känns ju bra att veta att man har något mer att ta till om enbart Symbicort inte skulle hjälpa.
Börjar bli lite bättre.
Hur gör ni när ni är förkylda, förutom att öka dosen astmamedicin och ta slemlösande? Har ni fler tips?
Jag har ökat dosen Symbicort och även tagit slemlösande (acetylcystein). Har fått ta 1 msk Mollipect på kvällen för att inte vakna av att luftrören täpps till. Det är väl Symbicort som gör det största jobbet, men Mollipect var faktiskt bra.
Kör även med varmt te, vitlök vid förkylning etc.
Har ni fler tips?