Inlägg från: Fantasia78 |Visa alla inlägg
  • Fantasia78

Astmamediciner: symbicort eller seretide eller annat?

JJJPKP skrev 2011-10-04 11:40:51 följande:
    Någon som hört talas om astma medicinen Giona Easyhaler?
    Är insatt på den nu..
    Kände inte till den, men har kollat i FASS. Den innehåller budesonid, som är en kortikosteroid (som dämpar inflammationen i luftvägarna och är förebyggande).
    Samma verksamma substans finns i Symbicort turbuhaler (som är den medicin jag har), men med den skillnaden att Symbicort även innehåller en luftrörsvidgande komponent (formoterol).

Hur länge har du haft Giona Easyhaler?
    Funkar den bra? (Du kanske har fått den nyligen, och då kan det säkert ta en viss tid innan den får full effekt - åtminstone var det så för mig när jag började med Symbicort).
  • Fantasia78

Jag har symbicort, 1-2 inhalationer morgon och kväll, och ytterligare vid försämring. Kör nu 3 inhalationer morgon och kväll, och det börjar bli bättre. Så förhoppningsvis kan jag sänka till 2 inhalationer snart...

Ska iväg och köpa batterier till min PEF-mätare. Är några år sedan jag använde den senast, men den är faktiskt en bra hjälp att märka om man blir sämre. Någon mer som har en sådan?

Fick den kostnadsfritt på recept från läkaren för några år sedan.

En helt annan fråga... Är det fler här som har barn som fått astma? Min dotter har fått diagnosen helt nyligen och har fått Ventoline evohaler (vid behov, t ex före idrott etc). Ansträngningsutlöst astma i hennes fall. Jag hoppas det växer bort.

• Fantasia78
    Tallkotte12 skrev 2011-11-13 17:09:34 följande:
    Hoppas din astma blir bättre snart Majsan! Jag har gått upp till 9 mikrog Oxis tillsammans med pulmicort 400 mikrog, båda 2 ggr per dag ett tag nu och känner att jag mår riktigt bra. Har funderat på att skaffa en pef-mätare, är det en digital du har? Funkar den bra? Jag har ju inga barn än, men eftersom vi redan har astman i släkten så får jag nog hålla utkik för det när vi en dag får några...
    Då har du nästan samma medicin som jag. Jag har symbicort (där en dos = 160 mikrogram budesonid + 4,5 mikrogram formoterol). I vanliga fall brukar jag ta två doser på morgonen och två doser på kvällen, d vs 320 mikrogram budesonid + 9 mikrogram formoterol.
    Om man istället för symbicort har kombination av oxis + pulmicort så får man alltså samma verksamma substans, men det verkar som om man kanske får lite lättare att finlira med dosen om man kör oxis+pulmicort.

Men det finns säkert fler aspekter som läkarna tar hänsyn till.

Min läkare sade för några år sedan att man sett bättre effekt av att kombinera båda medicinerna i samma inhalator. Men jag har också sett att det kommit ganska nyligen inhalatorer där man bara har kortisonet som förebyggande. Med andra ord är det säkert så att rönen ändras lite, allt eftersom forskningen går framåt.

Så till PEF-mätare. Om jag minns rätt är min PEF-mätare digital. (Jag måste köpa nya batterier till den, så den år inte att starta just nu. Men jag kan kolla när jag köpt batterier.) Det är en PEF-mätare av märket "Ferrari" (ingen bil alltså...)
    Hittade en bra länk här:
    http://www.lio.se/upload/dokroot/Halsoochsjukvard/Vardprogram/Astma/Sid_13-32.pdf
    där man kan läsa lite om vad PEF-mätning innebär.
  • Fantasia78

Måste bara få rådfråga er som har lite erfarenhet av astma...:

Jag har sedan cirka 10 dagar känt mig andfådd för minsta lilla fysiska rörelse, och har även haft lite mer slem än vanligt. Tar acetylcystein som slemlösande 1-2 gånger om dagen (borde egentligen ta det upp till 3 ggr/dag, men glömmer ibland).

Hur som helst, känner ni igen detta med att bli andfådd - antar att det är ett tecken på en försämring i astman?

Har aldrig känt så här tidigare. Jag tycker inte att jag borde ha fått en så plötslig försämring av konditionen. (Jag är ju igång på dagarna, jobbar heltid och fixar och donar. Har i och för sig ett ganska stillasittande arbete, men rörligt i perioder.)

• Fantasia78

Måste få tips om en sak... :)

Jag tittade på en föreläsning som man kunde nå via astmalinjen.se, där en sjuksköterska pratade på något provocerande temat "varför gör patienterna inte som vi säger". (Det var för vårdpersonal, så kanske var det därför som de vågade ha en sådan titel.) ;)

Hur som helst, där fick jag lära mig att när man inhalerar från en inhalator (ej spray med andra ord), så ska man andas ut genom näsan och ev. testa att hålla andan lite grand innan man börjar andas ut. Detta skulle innebära att pulvret man inhalerar fick större chans att nå djupare i luftvägarna. Nu har jag testat detta igår kväll, i morse och ikväll, och det verkar faktiskt bidra till att medicinen får bättre effekt...!

Låter ju fullt rimligt att det kan vara så här i och för sig, men samtidigt tycker jag att det är lite nonchalant av en sjuksköterska att inte även ta upp aspekten att det kan handla om bristande information från sjukvården till patienterna. Visst, jag har ju "lärt mig att använda en inhalator" redan för 10 år sedan. Jag har fått instruktion och även läst bruksanordningen och till och med fått höra både på vårdcentralen och på allergimottagningen att "jag gör alldeles rätt när jag inhalerar" (ibland sitter ju en astmasköterska med när man ska göra vissa undersökningar). MEN - och detta är viktigt - INGEN läkare/sjuksköterska/apoteksanställd har NÅGONSIN nämnt att medicinen kan få bättre effekt om man är noga med att andas ut genom näsan efter inhalation och t o m provar att hålla andan en kort stund innan man andas ut.

Svaret på frågan "varför gör patienterna inte som vi säger" är alltså i det här fallet: INGEN har informerat åtminstone denna patient fullt ut. Detta är ändå en motiverad patient... Förvånad

Men men, nu ska jag fortsätta testa detta. Verkar som om jag kan minska dosen något till 3 doser två gånger dagligen (har fått köra 4 doser 2 ggr dagligen senaste dagarna). DrömmerTomte

• Fantasia78

Oj, tryckfelsnisse var visst framme...
    Så här skulle det stå:

"Men men, nu ska jag fortsätta testa detta. Verkar som om jag kan minska dosen något till 3 doser två gånger dagligen (har dessförinnan fått köra 4 doser 2 ggr dagligen senaste dagarna). DrömmerTomte

Sov så gott och hoppas ni slipper astman ett tag nu!

• Fantasia78
    Tallbarr12 skrev 2012-03-01 07:42:04 följande:
    Den infon har jag heller inte fått och då har jag ändå en väldigt bra och informerande astmasjuksköterska!

Har känt själv att andas ut med munnen direkt efter inhalering känns lite tokigt, så jag brukar försöka hålla andan.. ska börja andas ut genom näsan med! Tack för tipset!
    Då är vi två då... :)
    Jag tycker annars att jag fått ganska bra information, men detta har ingen någonsin informerat mig om (att ev. försöka hålla andan efter inhalation, och sedan andas ut genom näsan).

Lycka till! Solig
  • Fantasia78
    Fantasia78 skrev 2012-02-28 13:06:00 följande:
    Måste bara få rådfråga er som har lite erfarenhet av astma...:

Jag har sedan cirka 10 dagar känt mig andfådd för minsta lilla fysiska rörelse, och har även haft lite mer slem än vanligt. Tar acetylcystein som slemlösande 1-2 gånger om dagen (borde egentligen ta det upp till 3 ggr/dag, men glömmer ibland).

Hur som helst, känner ni igen detta med att bli andfådd - antar att det är ett tecken på en försämring i astman?

Har aldrig känt så här tidigare. Jag tycker inte att jag borde ha fått en så plötslig försämring av konditionen. (Jag är ju igång på dagarna, jobbar heltid och fixar och donar. Har i och för sig ett ganska stillasittande arbete, men rörligt i perioder.)
    Puff, någon?
    Känner ni igen detta med att bli andfådd - antar att det är ett tecken på en försämring i astman?
    Har sedan tre veckor blivit andfådd för minsta lilla. Antar att det är ett tecken på att min astma har försämrats, men har inte tidigare upplevt detta?

Någon mer som varit med om detta?
    Solig
  • Fantasia78
    Tallbarr12 skrev 2012-03-07 14:06:29 följande:
    Första tecknet på att jag är förkyld eller har en infektion i kroppen är ofta att astman blir sämre.
    Men flera veckor? Är du pollenallergisk?
    Ja, det är för att andfåddheten kommit hyfsat plötsligt och hållit i sig i flera veckor som jag blivit fundersam. Pollenallergisk... Tja, inte vad jag vet. Jag gjorde ett pricktest för flera år sedan, men borde kanske göra det igen - för att se om jag är allergisk mot något.

Ska se om jag kan komma igång och träna mer också. Det borde ju bidra till att man blir mindre andfådd. Fast det knasiga i sammanhanget är ju att jag gått från att inte vara andfådd alls vid normal ansträngning, till att hyfsat plötsligt känna mig andfådd för minsta lilla. Har lite svårt att tro att jag plötsligt skulle få så dålig kondition... Pollenallergi lät ju nästan mer troligt (fast vet inte riktigt hur mycket pollen det är i luften i februari... får nog googla lite och ta reda på mer).

Tack för tipset hur som helst.
  • Fantasia78
    Tallbarr12 skrev 2012-03-16 14:11:52 följande:
    Beror såklart på var i landet du bor också, hur tidigt man kan känna av pollen... Har du någon astmasköterska eller likande som du kan ringa och diskutera med? Så du kan få lite tips och råd på saker att testa eller ändra? Känns ju itne så kul om astman blir sämre utan att du vet varför!

Lättaste sättet att testa om man är pollenallergisk är nästan att köpa receptfria antihistaminer och se om det blir bättre efter en vecka eller så. Fast det bygger ju på att man inte ändrar något annat, men dosering av astmamediciner under tiden, annars är det ju svårt att veta vad som gjorde det bättre!
    Hej igen!
    Nu har det andfådda gått över, åtminstone sedan kanske 10 dagar, så kanske var det ändå någon form av infektion som gjorde astman sämre...?
    Tittade även lite på pollenprognoser, men det verkar bara vara måttliga halter av hassel och al som skulle kunna vara aktuellt för perioden slutet av februari och första halvan av mars:
    http://www.nrm.se/sv/meny/faktaomnaturen/vaxter/pollen/pollenkalender.14260.html
    /F
  • Fantasia78
    Tallbarr12 skrev 2012-03-27 20:25:56 följande:
    Jo kan ju mycket väl varit en infektion... Om man är allergisk mot björkpollen brukar man ofta känna av al och hassel med, så du kan ju hålla lite utkik för hur du mår när björken blommar längre fram i vår.
    Har förstås glömt bort att känna efter, men har mått ganska hyfsat i slutet av våren. Lite ojämnt kanske, med besvär ibland. Men inte så illa som det var i slutet av februari och början av mars...

Jag är inte så bra på att komma ihåg att känna efter hur jag mår, när jag har mycket att göra på jobbet eller hemma. I efterhand minns man inte i detalj... Jag borde skriva ner i en logg-bok om det är något särskilt, i stil med försämringar, hur mycket och om det är något annat (i stil med samtidig förkylning eller samtidig hög pollenhalt av något slag). Tänker att jag borde göra det, men får väl ta mig i kragen för att få bättre koll på vad min astma egentligen försämras av.
  • Fantasia78

Blivit sämre i astman och fått Combivent 2 gånger på vårdcentralen akut i fredags.
    (Har ju Symbicort morgon och kväll, sedan flera år tillbaka, nu ökat den till 2 gånger på morgonen och 2 gånger på kvällen). Fick sedan även Buventol utskrivet som kortverkande att ta vid behov, samt kortison (prednisolon) under 5 dagar. Igår lördag och idag söndag har jag varit jättehes. Slemmet sitter ju kvar i nedre luftvägarna så det är väl troligen därför jag är så hes. Möjligen kan det även vara biverkan av någon av medicinerna som jag inhalerar som bidrar. 

Har någon liknande erfarenhet av extrem heshet? Kunde knappt få fram ett ord igår, och idag har det varit nästan likadant.

Svar på tråden Astmamediciner: symbicort eller seretide eller annat?