Tallkotte12 skrev 2011-11-13 17:09:34 följande:
Hoppas din astma blir bättre snart Majsan! Jag har gått upp till 9 mikrog Oxis tillsammans med pulmicort 400 mikrog, båda 2 ggr per dag ett tag nu och känner att jag mår riktigt bra. Har funderat på att skaffa en pef-mätare, är det en digital du har? Funkar den bra? Jag har ju inga barn än, men eftersom vi redan har astman i släkten så får jag nog hålla utkik för det när vi en dag får några...
Då har du nästan samma medicin som jag. Jag har symbicort (där en dos = 160 mikrogram budesonid + 4,5 mikrogram formoterol). I vanliga fall brukar jag ta två doser på morgonen och två doser på kvällen, d vs 320 mikrogram budesonid + 9 mikrogram formoterol.
Om man istället för symbicort har kombination av oxis + pulmicort så får man alltså samma verksamma substans, men det verkar som om man kanske får lite lättare att finlira med dosen om man kör oxis+pulmicort.
Men det finns säkert fler aspekter som läkarna tar hänsyn till.
Min läkare sade för några år sedan att man sett bättre effekt av att kombinera båda medicinerna i samma inhalator. Men jag har också sett att det kommit ganska nyligen inhalatorer där man bara har kortisonet som förebyggande. Med andra ord är det säkert så att rönen ändras lite, allt eftersom forskningen går framåt.
Så till PEF-mätare. Om jag minns rätt är min PEF-mätare digital. (Jag måste köpa nya batterier till den, så den år inte att starta just nu. Men jag kan kolla när jag köpt batterier.) Det är en PEF-mätare av märket "Ferrari" (ingen bil alltså...)
Hittade en bra länk här:
http://www.lio.se/upload/dokroot/Halsoochsjukvard/Vardprogram/Astma/Sid_13-32.pdf
där man kan läsa lite om vad PEF-mätning innebär.