• SaLo112

Separera?

Jag behöver verkligen råd nu! Jag och min sambo har varit tillsammans i snart 18 år och har två barn på 7,5 och 5 år. I det stora hela har vi haft ett bra förhållande där vi har lärt oss leva med varandras för- och nackdelar. Men de senaste 5 åren har kriserna avlöst varandra, främst från min sambos sida. Jag har hela tiden velat att vi ska kämpa på och haft en optimistisk tro till att allt kommer att bli bra igen.

Tills för någon månad sedan... Nu känner jag att jag har fått nog. Jag vill inte leva i ett förhållande där jag inte känner mig älskad, uppskattad eller intressant. Länge trodde jag att jag kunde det för att hålla ihop familjen för barnens skull, men jag känner nu att det tär på mig och att jag inte är den nöjda och glada mamman till mina barn som jag tror att jag skulle vara om jag var ensam.

Problemet är ju att jag är så rädd att barnen ska fara illa av en separation. Och så vill jag egentligen inte att de ska behöva bo på två platser och dessutom vill jag inte heller bara få ha dem halva tiden.. Som det är nu tar jag nästan allt ansvar för dem och är med dem den mesta av tiden -  det är något jag också gillar väldigt mycket och får nästan ångest när jag tänker på att jag inte kommer få ha dem hos mig varje dag ifall vi separerar.

Tankarna far runt i huvudet hela tiden om hur jag ska göra... Jag vill ju så gärna ha en varm och lycklig familj men har gett upp om att det kommer bli så med barnens pappa - men en separation från min sambo kommer ju innebära mindre tid med barnen och det vill jag ju inte heller...

Tar tacksamt mot råd! Kram

Svar på tråden Separera?