• bizzziie

Ställt ulltimatum, hur komma ur det???? Help please!

Åååh.. trotsiga tjuriga sura olydiga snart 5-åringen satt på golvet i sitt rum och tänkte in te alls sova.
    Jag, mitt dumma * ställde då ultimatumet att om han inte sov nu så ringer jag till kompisarnas mammor och säger att han inte följer med och bowlar och går på picnic med dom imorn som är planerat.
    Jag vill ju gå dit, är ju mina kompisar också (mammorna) så jag ångrade mig i samma sekund som jag sagt det. Men det är sagt och jag kan inte bara låtsas som att det inte hänt imorn. Och han accepterade det utan tjaffs för han ansåg tydligen att det är roligare att sitta mitt på golvet invirad i en filt i mörkret än ha kul med kompisarna imorn (som jag vet att han itne menar, men jag vet inte, han kanske helt enkelt bara inte tar mig på allvar...?)

Så, hur tar jag mig ur detta smidigt?? Går det?
    Jag vet såklart att jag borde stå för det och vara hemma, men jag är den som bokat bowlinghallen osv..
    ??

♥♥ Storebror: 2006 ♥♥ Lillebror 2010 ♥♥ -----> vitamalmen.blogg.se -om inredni
  • Svar på tråden Ställt ulltimatum, hur komma ur det???? Help please!
  • Pia och Elna

Du får väl ta med honom men han får inte delta först eller likande. Någon slags kompromiss som visar att du menar allvar men som ändå gör att ni kan åka. Själv hade jag nog bitit i det sura äpplet och stannat hemma om jag nu verkligen hade sagt det.

• k girl

Skaffa barnvakt och gå på egen hand?

• maruttan

Shit alltså det är ju jättesvårt för man vill ju vara konsekvent men samtidigt så känns det ju tråkigt att ställa in något som du också vill göra. Jag har en envis 5,5-åring så jag vet vad du menar!
    Men kan du inte göra som så att du imorgon förklarar att ni kommer att gå på bowlingen och picnicen trots att han gjorde fel för att du vill det och inte för att han förtjänar det. Jag skulle försöka förklara att det han gjorde var fel och att du inte vill att hela dagen ska bli förstörd pga hans dåliga uppförande men att ni ändå kommer att gå på bowlingen.
    Lite rörigt kanske men jag tycker också att det är svårt att hantera sådana här situationer när man VILL vara konsekvent men det skulle förstöra mer än vad det är värt.
    Lycka till!

• Bettiz

Kan du inte bara prata med honom och säga att du gjorde fel?! Och sen även berätta att du blir trött och ledsen när han inte går och sover när han ska. Fråga om ni inte ska be varandra om ursäkt för bådas dåliga beteende, och sen gå på bowlingen och ha roligt tillsammans.

• Sömnstörd

Men han har ju inte en tanke på i morgon utan nu. Det är roligare att sitta å golvet än att göra som du säger.

Försök sluta göra nattningen till en kamp. När allt kommer kring dör han inte av att sova på golvet invirad i en filt.
    Så jag tycker du ska gå in, säga att du gjorde fel och tala om för honom att det är ok att sova på golvet.

• k girl
    Bettiz skrev 2011-04-28 21:52:39 följande:
    Kan du inte bara prata med honom och säga att du gjorde fel?! Och sen även berätta att du blir trött och ledsen när han inte går och sover när han ska. Fråga om ni inte ska be varandra om ursäkt för bådas dåliga beteende, och sen gå på bowlingen och ha roligt tillsammans.
    Bästa förslaget.
  • maruttan

Är han vaken fortfarande då?

• bizzziie

Taaaack för era svar!!!

Bettiz skrev 2011-04-28 21:52:39 följande:
    Det får bli detta koncept! Bra tänkt!!!
    maruttan skrev 2011-04-28 22:10:44 följande:
    Är han vaken fortfarande då?
    Nä han hade gått o lagt sig i sin säng o somnat! Var nog inte skönt på golvet!
    ♥♥ Storebror: 2006 ♥♥ Lillebror 2010 ♥♥ -----> vitamalmen.blogg.se -om inredni
  • bizzziie

Jag lät han tro att han inte fick vara med ända tills dom andra killarna börjat bowla, då sa jag att jag var besviken på hans beteende igår och att jag inte ville att det skulle hända igen osv. Sen lät jag honom vara med.

Nästa gång (kommer det säkerligen bli) kommer jag att vara benhård (och kanske tänka till innan jag hotar att ställa in nästa roliga, för mig med, event)!

Svar på tråden Ställt ulltimatum, hur komma ur det???? Help please!