Inlägg från: Mirakelbäret |Visa alla inlägg
  • Mirakelbäret

Januaribebis 2012

Butikslager skrev 2011-05-22 11:35:16 följande:
    Typ 24de tror jag det blir beräknat..
    Sonen är född 15de april :)

Fast jag hoppas inte på för mycket. Känner mig rätt likgiltig än så länge.
    Speciellt efter senaste MF:et som var så sent.
    Jag har en dotter som är född i april 2010 och har precis plussat med nummer två! Beräknad till den 24:e jag med =)
  • Mirakelbäret

Det verkar som att alla får göra VUL här. Är det något som ingår i basprogrammet där ni bor eller har ni tjatat till er? Jag bor i Malmö och där får man vänta till vecka 18 för UL =( Vill inte vänta så länge! 

• Mirakelbäret
    LillaEko skrev 2011-06-14 05:08:46 följande:
    Åh så spännande med allt vagn prat. Vågar nog inte tänka på det fullt ut förrän efter rul.
    Men vi ska åka runt och prova har vi sagt, är ju en hel djungel.
    Babyskydd kan man hyra här för typ5-600 för ett halvår så det kommer vi inte köpa. Får bli en bilstol som funkar längre sen istället.

Vi har sen semester, så ska på Roxette konsert i Gbg precis i början, så sen stannar vi nog där några daga. Sen blir det nog sommarstugan på ostkusten med småutflykter. Sugen på en restresa sen till hösten...någon som vet hur länge man får flyga?
    Man får flyga t o m vecka 36 för de flesta flygbolag. Ibland kan man med läkarintyg få flyga t o m vecka 38.

Själv ska jag flyga till och från Singapore i vecka 31/32 men det ska inte vara någon fara. Flög långt förra graviditeten också och med stödstrumpor och upp och gå i gångarna stup i kvarten så gick det bra!
  • Mirakelbäret
    L1984M skrev 2011-06-14 07:43:43 följande:
    Heej!
    Ny i tråden! Bor i Sala, Västmanland. Vi hade tänkt att få vårt andra barn tidigast i juni 2012 men oj så lätt det gick denna gången, när jag räknar själv är jag beräknad 21/1. Vi har en Smilla född april 2010 sedan tidigare, eftersom jag har väldigt oregelbunden mens så tog det nästan ett år med henne.
    Ska kika igenom denna tråden mer noggrant sen, tänka bara presentera mig lite snabbt, nu ska vi iväg på utflykt! :)
    Välkommen och grattis! Jag har också en dotter född april 2010 =)

Ska bli spännande och se hur det funkar med två små. Ska ni köpa syskonvagn?
  • Mirakelbäret
    L1984M skrev 2011-06-15 19:34:33 följande:
    Ja känns som att det är ett måste. Hur känner Ni? Vi lutar just nu åt Baby Jogger City Select, ska försöka titta på en butik sen kanske beställa från utlandet, är så stor prisskillnad.
    Jo, jag tycker också att det känns som ett måste, men de som är på bredd är så stora och de som är på rad, t.ex Phil & Teds har jag hört många som är missnöjda med.. Jag ska kolla in Baby Jogger direkt!
  • Mirakelbäret
    roxylady skrev 2011-07-04 11:15:19 följande:

Är idag 10+4 och var på inskrivningen för en liten stund sedan. Hade gått upp 2 kilo och hade bra värden.
    Men fy vad läskigt det var att ta blodproverna :S Hade en nål i armen i flera minuter.. ugh.. hur många ggr under graviditeten gör man detta?
    Förstår ju att det blir några ggr.. men ungefär hur ofta? Ska inte till MVC nu förens i Oktober sedan.. gud vad långt bort!! Och ultraljudet blir när jag är i v17-19.. långt bort ju... :(

Jag fick ta blodprov i armvecket vid flera tillfällen under min första graviditet (vartannat besök), men min BM sa att det berodde på att jag hade negativ blodgrupp. Kan ju hoppas att du slipper det!
  • Mirakelbäret
    annasmörblomma skrev 2011-07-04 14:13:22 följande:

Hej!
    Är i v.11 och ska på vårt andra besök hos BM imorgon för blodprov mm. Måste även ta beslut om vi vill göra KUB test eller inte. Vet fortfarande inte hur vi ska göra!!! Är 26 år och inte i riskzon.

Ni som blivit erbjudna KUB i v 12...Hur har ni gjort?

Hej,

Jag var 25 när jag väntade dottern och vi valde att göra ett KUB-test privat. Vi såg det mest som ett sätt att få se bebisen och var inte alls beredda på att få ett dåligt resultat. Vi fick först 1:2 som sedan ändrades till 1:70. Det var en fruktansvärd chock och jag var helt övertygad om att vi hade ett sjukt barn. Det visade sig efter 4 veckors lång väntan att vår dotter var fullt frisk och hon är idag ett 1-årigt yrväder. Vad jag vill få sagt med detta är att var förberedd på hur ni kommer att reagera på ett eventuellt dåligt resultat och bestäm er innan hur ni vill gå vidare om ni gör ett KUB-test.

Jag vill verkligen inte skrämma upp dig men det är oftare yngre människor som får barn med kromosomavvikelser och det beror helt enkelt på att de i många landsting inte blir erbjudna KUB-test. Sannolikheten ökar med åldern, men risken är inte obefintlig om du är 20 år heller..

Lycka till!
  • Mirakelbäret
    MaHo89 skrev 2011-07-04 16:54:35 följande:
    hej tjejer.
    Var på VUL idag, där inne var ett barn i vecka 11+6 (trodde att det var 11+4 idag).
    Hjärtat slog och barnet sprattlade omkring och verkade busig.
    Sen sa läkaren att hon upptäckt något som hon ville prata om.
    Det fanns tydligen en vätskeansamling i nacken, detta kan innebära att barnet har Downs Syndrom eller någon annan kromosomavvikelse, det behöver inte vara så heller så vi de ska göra KUB och NUPP-test nu för att fastställa vad felet är. Vi är just nu chockade, trodde inte sånt här kunde hända när man är så ung. Men, tydligen..

Ni ser väl om jag återvänder till tråden senare men innan torsdag vet jag inget mer än detta.
    Jag förstår att det känns som en chock, jag var med om samma med dottern. Vi fick reda på vid KUB-test att nackspalten var 3.8 mm och enligt vår BM så var det skyhögt, vilket bara spädde på vår oro. Men efter att ha gjort fostervattenprov, som man tidigast kan göra i vecka 15, och sedan fått vänta i 1 vecka på svar så fick vi veta att vår dotter var fullt frisk. Så det behöver verkligen inte betyda att ert lilla underverk har en sjukdom!
    Under den långa väntan hittade jag dessutom solskenshistorier om par som haft 9.3 i nackspalt och fått ett friskt barn.

Med KUB och NUPP får man endast en sannolikhetsgrad för kromosomavvikelser, man får sedan gå vidare och göra antingen moderkaksprov eller fostervattensprov. Så definitivt besked kommer ni tyvärr få vänta på.

Jag håller tummarna för er!
  • Mirakelbäret
    LadyA01 skrev 2011-07-05 11:05:32 följande:
    Jag kallar allt vårbarn som är efter årsskiftet! ;) Varmt välkommen in! :)
    Jag bor också i Malmö, med BF i januari. Ska titta in i tråden =)
  • Mirakelbäret
    Sunflower Sthlm skrev 2011-07-07 10:26:01 följande:

Jag vägde mig imorse, går in i vecka 12 på fredag och jag har inte gått upp ett gram. Känns lite skumt, borde man inte gjort det? Jag har ju fått lite mer mage, absolut, men vågen står still. Jag har mått illa hela tiden men inte spytt nåt.

Nån mer som inte gått upp nåt än?

Det kommer, du behöver inte oroa dig! Jag är bara glad om det dröjer lite i början.. Glad

Jag är i vecka 12 och har gått upp 0.5 kg och det är ändå med andra barnet. Men med första så gick jag kanske upp 2 kg till vecka 23, men det slutade ändå med 18!
  • Mirakelbäret
    roxylady skrev 2011-08-17 11:40:56 följande:
    Leia: Åh jag förstår det.. det hade jag också gjort. Man vill ju alltid vara på säkra sidan! Jag tror hon förstår att man hellre frågar en gång extra för att känna sig trygg!
    Men skönt att det går bra i alla fall att använda den! Jag har faktiskt inte frågat min BM om mina omega3 är ok. Men jag gick in på hälsokosten hälsokraft vi har här och frågade vad jag kan ta. Och då fick jag en som heter Mor&Barn som man kan äta när man är gravid eller ammar. De borde väl inte sälja sådant som är avsett för graviditet om det inte är det? Nu blev jag nojig. Hon i butiken lär väl veta? Iofs om jag minns lite granna vad jag pratat med BM om så tror jag att jag nämnde det och hon slog inte ned på det eller vad man säger. Ja jag tror att en del grejer kan man använda med måtta ändå. Barnet är ju skyddat där inne.. men det är väl för att ingen ska överkonsumera man skriver ut sådana varningar.

Någon  som jag hjälpa mig med detta? Jag börjat fundera på aspartam som finns i en del läskedrycker, safter och sådant. Hört att det kan vara farligt, nästan abortframkallande., är det sant????? Jag har ju druckit coca cola nångång.. kanske kommer vilja göra det på cypern nu nästa vecka.. hrm... hjälp mig!
    Jag kan bara säga att jag i min förra graviditet hade cravings på cola och hällde i mig mängder! Och ut kom en frisk och go flicka. Nu i denna graviditet har jag samma craving och vad jag har läst så är det bara koffeinet som man ska se upp med så max 3 burkar om dan eller nåt sånt...
    Sålänge du dricker med måtta så ska det nog inte vara någon fara.
  • Mirakelbäret

Det beror helt på vad man får för barn, men är det ett kräkbarn så kan det ju bli flera ombyten per dag!

Vi hade mkt kläder, men det blev ändå tvätt var och varannan dag.

• Mirakelbäret
    Sapato skrev 2011-12-09 11:14:50 följande:
    Elingabriella har inte uppdaterat sin blogg på 2 dagar iallafall!
    såg precis att de fick sin lilla pojke igår. 
  • Mirakelbäret
    bumbi 84 skrev 2011-12-10 20:27:16 följande:
    Tack! ja det var inte dumt
    Kanske Tuva, Tyra. Vera, Stella eller Kiela hade passar med era andra flickor.

Tar tacksamt emot tips på pojknamn då vi absolut inte kan komma överens. Det ska inte vara för långt så att det blir smeknamn av det.. 
  • Mirakelbäret
    ccecy skrev 2011-12-10 22:09:27 följande:
    kanske Jan, Sam, Tim, Jim, Niko, Mark, Kim, Theo, Ola, Leo, Milo, Claes, Ivar, olof.  skall det vara äldre eller nyare namn ? :)
    Det ska inte vara jättegamla namn som Knut, Stig, Tage och Lars, utan namn med lite nyare stuk. 

Gillar Sam, Tim, Theo, Leo och Milo. Men Tim och Theo är upptagna och de andra tyckte inte min sambo om... *Suck* Tack för tipsen! 
  • Mirakelbäret
    LillaEko skrev 2011-12-21 08:41:23 följande:
    Då var det dags igen, igår kom det ju en rosa slemmig flytning på morgonen som sedan avtog. Men nu på morgonen kom det igen, fast mer brun aktig. Kan det vara så att det kommer lite då å då från slemproppen? Att det var brunt tyder väl på att det är "gammalt"?? Skumt och fortfarande inga känningar av sammandragningar.

Ang vattenavgång. I vårt landsting tror jag de väntar upp till tre dagar med att sätta igång om allt är som det ska.
    Med min dotter så kom lite av slemproppen i omgångar 2-3 veckor innan hon föddes. Det kom då bara lite i taget. Men sedan på morgonen den 8 april så kom "hela" ut och ett par timmar senare började värkarbetet. Hon är född den 9 april. Så om det bara är lite i taget så behöver det inte betyda något!

Lycka till!
  • Mirakelbäret
    LillaEko skrev 2011-12-23 04:36:49 följande:
    Hur vet jag egentligen när det riktiga drar igång?!?!
    Med min dotter så sa de när jag ringde att stanna tills det gör riktigt ont. Jag tyckte aldrig att värkarna var riktigt olidliga utan åkte in när vattnet gick hemma. Jag var 10 cm öppen när jag kom in och krystvärkarna började och hon är född 1 h efter.

Vad jag vill få sagt är att det är jätteindividuellt och om du har så pass regelbundna värkar som du har så tycker jag att ni ska åka in.

För mig blev det lite av en chock när de sa att jag var fullt öppen och skulle ha bebis nu, jag väntade ju på att det skulle börja göra riktigt ont!
  • Mirakelbäret
    Sapato skrev 2012-01-03 15:42:14 följande:
    Var det inte någon som pratade om ett "plopp" när vattnet går?
    Kände det nu, hördes nästan plopp och direkt efter kändes det som nått kom ut(flytning lr liknande)
    Shit, hoppas på inbillning för är en bit hemifrån :-O
    När mitt vatten gick med dottern lät det som en bomb gick nästan, ett ordentligt "plopp", och sedan rann det massor. Blev helt genomblöt i trosorna. Men det kan säkert vara olika!
  • Mirakelbäret

I onsdags den 11 januari 02:35 i vecka 38+2 tittade vår lila pojke ut efter en supersnabb förlossning.

Kände en värk vid 23:00, sedan ingenting. Vattnet gick 00:40 och då började jag känna svaga värkar. Ringde till förlossning som sa att vi skulle avvakta, men skickade sambon till att lämna dottern direkt och när han kom hem så åkte vi in. 01:40 var vi inne och jag blev undersökt, 4 cm öppen. Tog en dusch och 02:15 bad jag sambon ringa på signalklockan för då började krystvärkarna! Han hade bråttom ut den lille..

För alla er som väntar, hoppas att ni har era små hos er snart och gå på er egen instinkt. Det är inte alla som har 3-5 minuter mellan värkarna! 

Svar på tråden Januaribebis 2012