Inlägg från: Silverklar |Visa alla inlägg
  • Silverklar

Januaribebis 2012

Hej,

Hoppar in här och presenterar mig. 5+1 idag.
    Gravid igen efter 2 IVF och en FET. Haft 3 "naturliga" graviditeter innan varav den första och den sista resulterade i MA. Tvåan blev en liten tjej som fyller tre år i juni.
    Alla mina tre tidigare graviditeter har jag haft tydliga symtom flera dagar innan bim och även plussat före. Denna gång har jag inte känt av någonting och var helt säker på att det inte tagit. Men när jag tog grav.test för att "skrämma igång" mensen var det ett PLUS! Glad

Dock orolig för speciellt MA, om det här går åt skogen blir det troligen adoption för oss. Vi har kvar ett fryst embryo i frysen, men inte säkert att det klarar upptining, fäster osv. ... Så den här graviditeten är i princip sista chansen för oss att få ett till eget biologiskt barn.
    Har nästan inga symtom, men försöker vara positiv. Kunde jag plussa utan symtom kanske jag kan vara fortsatt lyckligt gravid utan symtom...
    Har ett första vul inbokat 9 jun (7+1) och vul + inskrivning 23 juni (9+1). Vi börjar med vul innan inskrivning för att se att allt ser bra ut.

Håller tummarna hårt för att det ska gå bra hela vägen för oss alla!

ps: Pernillis: Vid MA fattar inte kroppen att embryot/fostret dött och stöter inte ut det (direkt). Därför kan t.ex. livmodern och magen fortsätta växa och även övriga symtom fortsätta som vid en vanlig graviditet. Det är därför som MA är så lömska jämfört med vanliga MF. Fast vad gäller mig så har just brösten varit ett tydligt tecken vid de två tidigare, större spända bröst vid graviditet med dottern, bara lite bröstpirr vid de två MA:n även om jag hade övriga symtom i ungefär samma grad. Men jag tycker man ska försöka tänka att "man väntar barn och inte MF/MA" även om det kan vara svårt. Just nu är vi ju faktiskt alla gravida! Glad

• Silverklar

Grattis till lyckat vul! Härligt!

• Silverklar

sandy87: Grattis till lyckat vul!

Och alla andra som haft det sedan sist.

Zatori: Hemsk dröm du drömt!
    Jag drömde min första gravidröm inatt, också en mardröm men inte lika hemsk som din. Jag drömde att jag och maken blev utpressade och att jag hotades med att om vi inte betalade så skulle jag akta mig för att gå ut som gravid...

Vi kommer att försöka kolla kön. Lättare att planera runtom då tycker jag och lite lättare att knyta an/tänka på lill*n i magen.

paet: kommer inte ihåg vad mina tabletter heter, men de är ganska stora. Sväljer ner dem med mycket vätska. Mina omega 3 tabletter är annars ännu större, men de har lite glatt yta och är ovala, så funkar det med.

• Silverklar

Plingplong: håller tummarna för att allt är bra!

• Silverklar

Länge sedan jag skrev sist, även om jag läser oftare...

Grattis till alla som fått se ett eller flera pickande hjärtan på vul! Hjärta

Kramar till de som fått missfall/MA !{#emotions_dlg.flower}

Jag har också lindriga symtom! Kan vara lite lätt illamående ibland men går över om jag äter (fortfarande god aptit för det mesta) och tar det lugnt. Har inte varit i närheten av att spy. Har varit lite yr/matt om jag ansträngt mig men i övrigt som vanligt. Har varit otroligt skönt att få vara hemma och ta det lugnt (kan bidra till att jag mått så bra. Imorgon är sista sjukskrivningsdagen, sedan tillbaka till jobbet. Gruvar mig lite för det.)
    Inga spända eller direkt större bröst, även om själva bröstvårtorna står rakt ut så fort man råkar nudda dem. Lätt molvärk på vänster sida ibland (inte varje dag). Just ja, en mindre rolig sak, har fått sämre hud i ansiktet, kvissligare och orenare även om jag än så länge förskonats från riktiga finnar...

Lite nervös dock eftersom jag haft två MA:n tidigare och är rädd för att få det igen. Samtdigt försöker jag vara och är hoppfull och håller tummar, tår och allt annat som kan hållas för att vi ska få se ett pickande hjärta och ett välmående foster i rätt storlek på vul imorgon (7+1).

Angående försäkringar tänkte jag vänta till jag kommit förbi de 12 första veckorna och sedan anmäla mig till antingen if eller trygghansa.

• Silverklar

Snösport: Håller med om att det är skönt att må bra! Om man sedan visste/kunde lita på att allt var bra med fostret och slapp oron för det, så skulle det ju vara fantastiskt att må så pass bra som man mår Glad
    Tror som du säger att testet blev svagare för att du testade på kvällen och att det inte är någon fara!

Håller tummarna för oss alla, att allas graviditeter ska leda till friska fina barn! Baby

• Silverklar

Börjat arbeta igen, så tittar in supersnabbt för att skriva att vul igår gick bra! Fick se ett litet pickande hjärta och ett embryo i rätt storlek! En fantastisk känsla!

Hoppas läsa ikapp i ikväll!

Kram till alla och hoppas alla andra mår bra och har fått bra besked på vul också!

• Silverklar

Snösport: Beklagar ditt konstaterade missfall! Hoppas att det tar sig snabbt igen (nu när din kropp varit gravid en gång redan) och att allt går bra hela vägen då! Kramar!

Liiv: hoppas att din blödning var en reaktion efter vul. Många är ju extra känsliga vid graviditet och jag har läst om flera andra som blött lite efter vul utan att det varit någon fara.

Caradan: Hoppas att det inte är någon fara och att du får en tid som du vill för att bekräfta det.

Grattis till er som fått se pickande hjärtan eller fått andra positiva besked vid vul!

Ego: Nedräkning till nästa vul samt inskrivning som är på torsdag 23 juni. Då är jag i v. 9+1.
    Jag har letat fram mina gravidkläder som jag hade när jag väntade dotter. Hittade ett par långa shorts som funkar jättebra (fast jag var i sista trimestern när jag bar dem?!). Magen kan komma fortare när det inte är första graviditeten och även om det inte är en "gravidmage", så är det i alla fall så pass stor skillnad att jag inte längre kan ha mina vanliga jeans och byxor bekvämt längre (i alla fall från lunch och senare på dagen...). Min kompis/kollega (enda jag berättat för där) sa i och för sig att det inte syntes igår när jag var på jobbet (turligt nog), men jag tror det kan bli svårt att vänta till efter v. 12 och kub för jobbet, vilket var planen... Jag är pinnsmal i vanliga fall.

• Silverklar

Pebbles: två veckor tycker jag verkar långt. Jag gjorde vul när jag var 7+1 och då var embryot 9,6 mm vilket enligt läkaren var rätt storlek för åldern. Och din var ju större. Så om man tänker att det var lite segt med att fästa och börja växa ordentligt så borde det inte vara någon fara!

Liiv: håller tummarna för lyckat vul imorgon. Tycker det låter lovande!  

• Silverklar

Grattis till alla som nyligen fått se pickande hjärtan och sprattlande bebisar på vul/ul! Glad

Är 9+1 idag och har vul senare i fm. Hoppas att allt är fortsatt bra. Sjukt orolig eftersom mina redan svaga symtom varit ännu svagare den senaste veckan... (och har ju haft två MA tidigare). Men jag försöker tänka att eftersom jag plussade utan symtom och såg ett pickande hjärta för två veckor sedan, så kan jag vara lyckligt fortsatt gravid även nu. Nåja snart får jag veta. Uppdatera senare idag. OM allt ser bra ut har jag lovat mig själv att försöka njuta mer av min lindriga graviditet, av att jag inte mår illa och så.

Kram till alla er som mår jätteilla och som annars har kraftiga symtom. Som tröst kan jag säga att "alla" brukar säga att om man mår väldigt illa och kräks brukar risken för MF vara mindre.

Ang kisseriet, jag kissar en gång per natt (vilket jag inte gör annars).

Ang magen och kläder. Tarmarna har lugnat ner sig och jag kan ha mina vanliga jeans igen, även om jag gärna knäpper upp dem mot kvällen.
    Men kanske är smart att börja köpa lite kläder på rea redan nu. Blev lite inspirerad av alla er andra som handlat redan, om allt ser bra ut idag ska jag nog köpa litegrann Glad

• Silverklar

Så lättad! 2.a vul och inskrivning idag och allt såg bra ut! Ett pickande hjärta och ett embryo i lagom storlek!Glad
    Varit orolig även efter första vul fastän vi såg ett pickande hjärta eftersom det var så nära tiden vi haft två MA tidigare (bara 2-3 dagar efter) och jag sedan haft minskande symtom sedan förra veckan. Men allt såg som sagt bra ut nu och nu är jag nästan två veckor förbi tiden jag hade mina MA så jag kan slappna av på ett helt annat sätt nu och känna hopp och tro att allt kommer att gå bra. Nu har jag "bara" de vanliga grejerna kvar, KUB, RUL och liknande. Jag kommer dock att remissas till SMV eftersom jag ev. kommer att få cerklage (någon slag grej man sätter på livmodertappen så att man inte ska öppna sig i förtid och föda för tidigt.).

Missoctober88: Kramar!

Grattis till alla andra som också fått positiva besked på vul!

Och kram till er som är oroliga eller fått tråkiga besked!

Håller tummarna för att oss alla!

• Silverklar

Minneli: Jag har en förkortad livmodertapp (kan man få/ha t.ex. om man haft cellförändringar i livmodertappen och därför gjort en konisering (bränt bort en bit)). Förkortad livmodertapp kan leda till förtidig förlossning (vilket jag inte visste tidigare men nu). Har en dotter (född 2008) som kom 6 veckor för tidigt utan förvarning. Riskerar att föda för tidigt även denna gång (kanske ännu tidigare?) och ska därför ev. få cerklage.

Astrogirl: Tack för grattis! Ja, du har rätt. Jag har haft väldigt vaga symtom hela denna graviditet. Blev superförvånad och chockad, men otroligt lycklig och glad förstås, när jag plussade. För under mina tidigare tre graviditeter, även de som blev MA har jag haft betydligt mer symtom. Mina bröst t.ex. har kanske växt en millimeter (om jag mäter generöst...) men har inte varit ett dugg spända. Jag har däremot haft spända/styva bröstvårtor (alltid något), det försvann dock för ca 1,5-2 veckor sedan. Har varit lite vagt illamående till och från, tröttare än normalt och haft uppblåsta tarmar (har lagt sig lite), men annars har jag känt mig väldigt ogravid... Har fortfarande en väldigt lugn graviditet men känner mig trygg(are) i den sedan jag såg embryot/fostret i torsdag och allt såg toppen ut
    Håller tummarna för dig på ditt UL 4 juli. Tycker det låter lovande och tror att allt kommer att se jättebra ut!

Vi har berättat för föräldrar och syskon. Jag kommer att försöka hålla det hemligt till efter KUB på jobbet. Vi är osäkra på om vi ska berätta för vår lilla dotter direkt efter att hon slutat dagis för sommaren eller vänta till efter KUB (ca 2 veckors skillnad). Får se hur vi gör. Det blir kortare tid för henne att vänta om vi berättar senare, men samtidigt kanske det blir mer förståeligt för henne varför jag inte orkar bära henne på samma sätt och är tröttare med mera.

Vi har en emmaljunga (tror det är en duo), som vi kommer att använda även till nästa barn. Tycker den fungerat bra! Vi bor å andra sidan på landet och då är det bra med en "rejäl" vagn

Svar på tråden Januaribebis 2012