• solala

Januaribebis 2012

Jag hoppar in väldigt sent i den här tråden, men bättre sent än aldrig I guess.. :) Är i vecka 19 och har BF den 15 januari. I förra veckan såg vi bebis på RUL och allt såg fantastiskt ut. Fick veta kön med 80% säkerhet, haha. Nåväl, hej hej!

• solala

Har varit rätt osynlig i tråden. Presenterat mig vid något tillfälle åtminstone.

Har gått ner 4 kg sedan inskrivningen. Är nu i v 22. Har mått rätt illa fram till v 18, men sedan dess ätit normalt och gärna en godisbit för mycket. Kan tillägga att jag pga illamåendet inte tränat sedan jag plussade. Anyway, bör jag kontakta BM? Är lite orolig att jag inte går upp i vikt, speciellt i samband med att folk säger att jag är så liten. RUL såg toppen ut.

• solala

Förstföderska och varit på besök v 8, 10, 20 och ska på besök v 25 sedan ca var tredje vecka och varannan de sista veckorna.

• solala

Blev nu sjukskriven 50% för smärtsamma sammandragningar och konstant värk i korsryggen (foglossning?) fram till 30/11. Vet ni hur det är med FK - brukar de godkänna en sån här sjukskrivning?

• solala

Vaknade inatt med kramp i vaden. JÖSSES! Det var den sjukaste kramp jag varit med om. Tips på hur jag förebygger och hanterar krampen när den kommer?

• solala
    Alltochinget skrev 2011-10-13 14:39:42 följande:
    Försök sträcka ut vadmuskeln när det händer och undvika att sträcka på tårna, det är de tipsen jag vet.  Jag har fått så flera gånger. Har hört att det ska hjälpa att dricka mycket vatten men jag vet inte... Jag har inte lyckats sträcka ut vadmuskeln just när det händer. Det gör så jävla ont så jag ligger bara helt still (och spänd, vilket inte gör det bättre) och skriker rakt ut :P haha
    Samma här. Jag låg helt i chock och kunde inte riktigt tänka...
  • solala

Jag sover som allra bäst på kvällen. Totalslocknar runt 19-20 och sover sen gott till runt 01-02. Vid den tiden börjar jag vakna en gång i timmen av att ställningen jag ligger i gör ont. Runt 04 måste jag alltid gå upp och kissa/dricka och äta något (eftersom att jag alltid somnar så tidigt och missar kvällsmat). Vid den tiden är det inte lönt att lägga sig i sängen igen och vrida sig där maken sover. Så jag bullar upp med kuddar och bok i soffan. Har jag tur somnar jag om och sover som en prinsessa. Sover otroligt gott i soffan, desto sämre i sängen...

• solala

Är i vecka 30 nu (29+0 idag) och hade vid BM-besök vecka 26 gått upp cirka 2-3 kg. Nu måtte det vara mer för jag känner mig TUNG - dock sitter kläderna som innan graviditeten bortsett från magen då, obviously. Ska till BM imorgon och väga och mäta. Spännande!

• solala

Jag var hos BM idag och hade sf-mått 26,5. Är i vecka 30 nu. Huvudsaken är att man följer sin egen kurva säger min BM iallafall :)

• solala

Ja min mage ser ut som en kon nästan när jag skrattar, hostar eller reser mig när jag lutar mig mot ryggen. Ser tokroligt ut.

• solala

Någon mer än jag som fått sköra slemhinnor ... I ÖGONEN?!? Svider och har sig från och till, framför allt när jag går ut. Först trodde jag att jag gick runt med feber.

• solala

Samma här. Jag har sovit mellan 2-4 timmar varje natt i snart 2 veckor och håller på att bli tokig av för lite sömn. Samtidigt som att jag är sängliggande pga fogarna och smärta i övre ryggen.

• solala

Jag har haft urusel sömn i över 2 veckor med cirka 2-4 timmar per natt och ingen sömn på dagen. Höll på att bli tokig. Eller jag blev det. Var inne för kontroll av min vad (misstänkt propp som inte var något tack och lov) på kvinnokliniken/specialförlossningen och nämnde samtidigt sömnbristen. Läkaren skrev ut ganska milda sömntabletter och inatt har jag sovit som en stock. Så kanske det är något för er andra som inte heller får sova tillräckligt.

• solala

Jag har bara gått upp 6,5 kg. Från 62-68,5 kg (vägde mig hos BM imorse). Jag vill gå upp mer, för jag nojjar att det är alldeles för lite. Min BM sa att 8-10 är vad bebis +
    vatten mm brukar väga, men att det allra vanligaste är att gå upp mellan 10-15 kg.

• solala

Den här mensvärken och ilningarna ger jag inte mycket för. Haft förvärkar från och till i flera veckor. Men nu har jag haft en ihållande hemsk mensvärk dels i ryggen och dels i magen som suttit i konstant sen nyårsafton. Det drar utav satan i lår och ljumskar och trycket neråt när jag står upp. Emellanåt kommer sammandragningar (som gör ont) relativt regelbundet, men lugnar ner sig till slut. Dessutom misstänker jag att slemmisen släppt bitvis. Trodde detta kunde vara att något var på gång - men efter snart en vecka blir jag bara irriterad och nästan skrattgråter åt det hela. Börjar nog bli smått galen när man skrattar och gråter om vartannat åt eländet. 10 dagar till BF.

• solala

Verkar ha fått en teckenblödning nyss. Kan det kanske vara på gång snart??

• solala

"När förlossningen startar kan man få en mindre blödning, ungefär som en liten menstruationsblödning. Inga stora mängder, men det kommer oftast färskt blod. På fackspråk kallas den för initialblödning och är ett tecken på att modermunnen börjar öppna sig. Livmoderhalsen och modermunnen är fulla av blodkärl under graviditeten och en del små kärl i den brister på grund av sammandragningarna."

Om man googlar

Svar på tråden Januaribebis 2012