Inlägg från: Velociped |Visa alla inlägg
  • Velociped

Januaribebis 2012

Anonyym - får du verkligen göra så? Jag är beviljad CSN tom 22/1 och får inte ta ut föräldrapenning förrän 23/1 då man inte får ha dubbla ersättningar enligt handläggaren.

• Velociped

En frisk person utan diabetes ska tydligen väldigt sällan komma UNDER 4. Så 4.0 är nog inget farligt värde vid fasta. :) gränsen för diabetes går sedan vid 10 efter belastningen, som andra redan sagt. Jag fick dock 11.8 efter vilket klassade mig som diabetiker. Men nu har jag mätt mitt socker hemma i tre dagar, 6ggr om dagen och inte fått ett enda värde över 6.0 vare sig före eller efter mat (man bör inte ha över 6.0 innan mat eller 8.0 efter). Så jag vet inte vad jag ska tro om det där belastningstestet. O.o

• Velociped

Jämthund - tråkigt att höra men skönt att du känner att du har koll på det. Som jag skrev i mitt förra inlägg fick jag jättehögt värde vid belastningen men väldigt låga när jag mäter hemma... Lite konstigt.

Men om din pappa har typ1 höll de då inte extra koll på dig? Trodde det var rutin att få göra glukosbelastning om man hade släktingar med diabetes?

• Velociped

Paet - jag ska ringa och prata med dem i eftermiddag tänkte jag. Får se vad de säger då. :)

• Velociped

Jämthund - ja, om man bortser från ömma fingertoppar så är det ganska spännande att mäta sockret. :) Däremot trodde jag typ1 var ärftligt, men då har man lärt sig nått nytt. :)

• Velociped

Det var jag som formulerade mig dåligt, jag menade dagar med grundnivå... alltså de 90(?) dagar man har med bara 180:- Enligt tidigare besked till mig har FK sagt att min sgi är vilande medan jag studerar. Jag skulle alltså inte ha rätt till min sgi innan 23/1, men ringer dem nu för att höra.

Det som oroar mig isf är att man skulle bli återbetalningsskyldig till csn för att man haft dubbla inkomster. Har du hört vad scn säger om det? 

• Velociped

Åh herregud och inkompetensens storslagna moder... eller nåt!

Pratade precis med en tant (riktigt tant!!!) på FK som öht inte förstod vad jag sa... hon satt och pratade högt för sig själv om hur reglerna var - varpå jag flera gånger fick säga "ja, men det är ju inte DET jag frågar om" osv... till slut säger hon att någon från "kontoret" ska ringa upp mig för "hon kan ju faktiskt inte veta allting"...

...däremot sa hon att man inte kan ta ut sina grundnivå-dagar först, utan att man alltid måste börja med sgi-dagar... återstår nu att se vad "kontoret" har att säga... 

• Velociped
    Alltochinget skrev 2011-12-02 14:15:35 följande:
    Jag antar att det är sgi-dagar. De sa inget annat iaf. Du har en poäng med CSN. Jag har inte tänkt så långt. Men på CSN står det att jag får pengar i december för veckorna 52-1, och i januari (om jag skulle fortsatt plugga) får jag för vecka 4-8. Det borde innebära att jag inte får någon CSN vecka 2-3 och borde därför kunna ta ut dagar dessa två veckor iaf.
    På mig står det att jag får en utbetalning i december för v 51-2 och en den 25/1 för vecka 3 (den sista är då på 2300 Men så ser det alltså inte ut för dig?
Svar på tråden Januaribebis 2012