Inlägg från: PrickenoGrodan |Visa alla inlägg
  • PrickenoGrodan

Januaribebis 2012

heythatsmybike skrev 2012-01-25 04:23:01 följande:
    Vår lilla Tilde föddes 22/1 kl 18:14, BF var 23/1 :) Förlossningen gick bra då vi fick komma in. Hade två dygn med förvärkar, öppnade mig 3 cm trots ganska långa intervaller, som tur var åkte vi in i alla fall pga smärtan. Kom in på söndagen kl 12:00, Tilde var född 18:14. Som tur var tog jag epidural som satte sig mycket bra. Vi födde på BB Stockholm och är mycket nöjda med hela vistelsen. Nu börjar livet med Tilde <3<3<3
    Födde också på bb stockholm, så nöjda!
  • PrickenoGrodan
    Carolaj83 skrev 2012-01-25 15:49:28 följande:
    i mitt sista desperata försök har jag bett maken köpa hem ricinolja

Det kan ju vara farligt!!!
  • PrickenoGrodan

Grattis till alla bebisar!

Alltochinget skrev 2012-01-26 08:58:14 följande:
    Nu är jag lite orolig! Var ju uppe på fl igår eftersom hjärtljuden och magmåttet sjunkit. Men där uppe sa dom att allt var bra. Bm frågade om jag känt minskade fosterrörelser och visst har han varit lite lugnare senaste tiden. Det har blivit lite mer perioder då han är stilla. Igår var han ganska lugn hela dagen men på kvällen drog han igång - skönt! Men nu inatt och imorse när jag vaknat till eller nu när jag varit uppe har jag inte känt nåt. Jag tycker det är så svårt när man ska höra av sig! Jag var ju där igår och allt såg bra ut. Och så ska vi på tul imorgon bitti. Ska man ändå ringa idag? Det känns lite dumt.... Men eftersom bm verkade lite oroad blir jag ju det också.

Ring fl och hör efter! Bättre en gång för mycket!
  • PrickenoGrodan
    Carolaj83 skrev 2012-01-26 21:15:18 följande:
    ikväll var jag på meandi party, blev några köp till bebisen
    Åh, vill också gå på det!
  • PrickenoGrodan
    Noras skrev 2012-01-27 08:37:56 följande:
    BF+8 idag Rynkar på näsan Vem kunde tro att man skulle gå längre över tiden med andra barnet än med första. Nu får det gärna börja vara slut på det här. Men fortfarande inte minsta lilla känning att något skulle vara på G. Hoppas verkligen att de sätter igång mig på tisdag. Orkar inte gå och dra på den här magen längre. Dessutom börjar jag seriöst vara rädd för att babyn är stooooor! Magen är hur stor som helst, och blir bara större för varje vecka som går. Vill verkligen inte hamna på något akutsnitt på grund av att det inte går att föda vaginalt. Jag är ju rätt liten själv, så är det en stor baby vet jag inte hur det ska gå till.... Dom fick ju ta till sugklocka med första barnet för att hon skulle slippa ut, och då var hon bara 3210g och 49 cm. Och den här gången har jag absolut mycket större mage än vad jag hade med första barnet. Lite rädd blir man ju... Rynkar på näsan
    När storebror föddes så krystade jag i över en timme innan det blev sugklocka. Han var inte stor, 3300g och 48cm lång + litet huvud. Var livrädd för detta. Inte själva klockan för den var ändå rätt enkel utan för att krysta i evigheter utan att något skulle hända. Men jag behövde bara krysta i 6 min den här gången, vilken skillnad. Oftast går det ju lättare med tvåan då ettan banat väg. Lycka till!

Grattis till alla små bebisar!
  • PrickenoGrodan
    Noras skrev 2012-01-28 13:14:15 följande:
    Oj! Insåg nyss att nu KANSKE det bara är 3 dagar kvar så får vi träffa lilla bebben Förvånad På tisdag kan det hända att det blir igångsättning för min del, senast dock på torsdag. Och nu blev jag lite orolig! Har fått höra av många nu att en igångsättning är sååååå mycket hemskare än en vanlig förlossning. Har också läst på nätet på flera olika sidor att det är jobbigare, mer smärtsamt, tar längre tid m.m.
    Jag har ju en förlossning bakom mig redan, som startade av sig självt, så det vet jag ju hur det är. Men hur är det med igångsättning då? Ni som har erfarenhet av båda sorterna, kan ni berätta hur ni upplevde dem som olika? Fanns det några olikheter, eller tyckte ni att de var likadana? Var det mer smärta med igångsättningen, jobbigare, tog det längre tid?

Ettan startade med slempropp och värkar och var ute efter 10h. Dock avslutades det med sugklocka pga jag krystat i över en timme. Han föddes v.39+5.
    Nu med tvåan gick vattnet i 36+5 men det blev sedan igångsättning pga att jag inte fick några värkar. Hur som helst gick det hur bra som helst och var en lätt förlossning. Först fick jag gel och därefter vänta 6 timmar. Under den tiden hade jag sammandragningar som inte var jobbiga eller gjorde ont. Öppnade mig från 1,5cm till 3cm på dessa timmar. Fick sedan dropp och då var han ute på 1h 40 min. Krystade i 6min, vilket var enorm skillnad mot förra gången. Värkarbetet var intensivt och ibland fick jag dubbelvärkar men det var ju snabbt klart.
    Lycka till!
  • PrickenoGrodan
    Romashka skrev 2012-01-28 20:41:40 följande:
    Nu har det blivit vår tur också! ) Den 26/1 kl 19.56 föddes äntligen Alexander!! 3925 g och 53 cm! Han är bara så otroligt fin!!

Noras,
    Alexander föddes med igångsättning i v 42+0. Jag var inställd (vet inte varför ) på att det skulle ta lång tid och att flera sätt av igångsättning skulle behövas för min del. Mig satte de igång med hjälp av gel (fick 2 omgångar) eftersom jag inte var öppen alls när vi kom in. Första försöket gav inget resultat så efter 6 timmar satte de en ny gel. Då började det hända grejer. På ca 6 timmar öppnade jag mig 10 cm. Sen var det bara "kanten" kvar. De satte också värkstimulerande dropp mot slutet eftersom bebisens huvud hade inte kommit tillräckligt långt ner. Krystvärkarna lät dock vänta på sig och BM sa att jag fick försöka börja krysta själv. Jag gjorde kanske 5-6 försök utan framgång. Till slut eftersom tiden gick och ingenting hände, beslutade läkarna att man fick ta till "sugklocka". Jag blev då lite desperat ett tag (tyckte det var mitt fel att han inte kunde komma ut), men allt gick bra till sist och efter 2 krystningar var Alex ute. )
    Så här i efterhand kan jag bara säga att min förlossning blev betydligt lättare och mindre smärtsam än vad jag trott från början. Jag har tyvärr aldrig fött "naturligt" så jag har inget att jämföra med. Men en igångsättning behöver absolut inte vara "hemsk"! Kanske tvärtom till och med. )
    Grattis!
  • PrickenoGrodan

Även om jag fick min bebis den 1:a januari tittar jag in här för att följa er som är kvar. Kanske kan man ge ett tips eller råd. Inom ett par veckor borde alla vara i bebistråden istället.
    Kram på er!

• PrickenoGrodan
    ccecy skrev 2012-01-30 14:21:17 följande:
    Min lilla tös är lite lustig, hon är väldigt nöjd o glad o pigg av sig, men jag tycker inte hon äter så ofta som dom skall, eller som de sägs att dom ska! t.ex. inatt, hon somna runt 00.30, mätt o belåten, hade lite småljud för sig sådär som dom kan ha då dom sover, men hon vakna aldrig, fören halv 8 idag på morgon, jag sov så länge, men då väckte jag upp henne.  hon har gått upp de som hon mist av födelsevikten, o tror hon ligger på kanske lite över 3.5kg nu i fredag var det 3420g o då hon föddes 3450g. frågade hon på rådgivningen om de va normalt, men hon hade nog inte några kommentarer som hjälpte direkt, bara att hon kommer på hembesök imorgon igen. hon äter kanske 4-5ggr per dygn, men de står att dom ska äta 6-12. vet att hon får i sig mat, samlar även upp de som läcker från de andra och fryser ner o från de bröstet läcker de ca 60ml under amningen, sen samlar jag inte mer, o låter hon äta tills hon somnar eller är nöjd. hm tror ni hon äter för sällan ?  hon blir 8 dygn ikväll
    Hoppa in i bebistråden!
Svar på tråden Januaribebis 2012