Noras skrev 2012-01-28 13:14:15 följande:
Oj! Insåg nyss att nu KANSKE det bara är 3 dagar kvar så får vi träffa lilla bebben

På tisdag kan det hända att det blir igångsättning för min del, senast dock på torsdag. Och nu blev jag lite orolig! Har fått höra av många nu att en igångsättning är sååååå mycket hemskare än en vanlig förlossning. Har också läst på nätet på flera olika sidor att det är jobbigare, mer smärtsamt, tar längre tid m.m.
Jag har ju en förlossning bakom mig redan, som startade av sig självt, så det vet jag ju hur det är. Men hur är det med igångsättning då? Ni som har erfarenhet av båda sorterna, kan ni berätta hur ni upplevde dem som olika? Fanns det några olikheter, eller tyckte ni att de var likadana? Var det mer smärta med igångsättningen, jobbigare, tog det längre tid?
Ettan startade med slempropp och värkar och var ute efter 10h. Dock avslutades det med sugklocka pga jag krystat i över en timme. Han föddes v.39+5.
Nu med tvåan gick vattnet i 36+5 men det blev sedan igångsättning pga att jag inte fick några värkar. Hur som helst gick det hur bra som helst och var en lätt förlossning. Först fick jag gel och därefter vänta 6 timmar. Under den tiden hade jag sammandragningar som inte var jobbiga eller gjorde ont. Öppnade mig från 1,5cm till 3cm på dessa timmar. Fick sedan dropp och då var han ute på 1h 40 min. Krystade i 6min, vilket var enorm skillnad mot förra gången. Värkarbetet var intensivt och ibland fick jag dubbelvärkar men det var ju snabbt klart.
Lycka till!