• zatori

Januaribebis 2012

En fråga: Tar ni alltid prover inför era bm-besök? Isåfall, får ni remiss hemskickad innan eller hur funkar det för er? Jag gr på en privat mottagning och har inte fått ta prover inför varje besök. De har dessutom inget eget labb, utan jag får gå till en närliggande vårdcentral för att göra det.

Anledningen till att jag frågar är för att jag tycker det känns konstigt att inte ha tagit prover inför varje besök. Särskilt med tanke på att jag har en hormonsjukdom i botten och fått äta Pergotime för att lyckas bli gravid och i samband med provtagning inför ett besök hos min hormondoktor fått reda på att jag fått lite problem med sköldkörteln också. Jättetacksam för svar! Ska till bm imorgon och skulle vilja ifrågasätta detta, men vet inte om det liksom är "standard" att man ALLTID tar nya prover inför varje besök?

• zatori

Tack allihop för era svar! Nu har jag lite mer att gå på. Det jag gör varje gång jag är där är att kolla blodtryck, lyssna på hjärtljuden och mäta magen. (Har bara mätt magen en gång innan, men antar att hon nu kommer göra det regelbundet)

• zatori

Vecka 29 idag! (28+0)

Har varit på besök hos barnmorskan. idag låg blodtrycket på 130/65, hjärtljuden 154 och sf-måttet var 27.

Angående det där med höger respektive vänster sida så tror jag inte man ska lägga alltför mycket energi på att oroa sig över det. Jag somnar oftast på vänster sida, men snurrar som en jojo i sängen hela natten och ligger både på höger sida och på rygg och det känns inte alls konstigt och så länge det inte gör det tänker jag fortsätta med det. :)

• zatori

Jag ska till Ullared om några veckor och behöver nu värdefulla tips på vad jag absolut inte får missa att köpa till bebisen. Vad klarar jag mig inte utan? Tipsa gärna här eller i min blogg: millablom.blogspot.com
    Jättetacksam för alla tips jag kan få! Det är svårt som förstagångsmamma att veta vad man egentligen behöver och inte. :)

• zatori
    SysterAnna skrev 2011-11-01 15:28:50 följande:
    Samma här! På måndag smäller det
    Kul! Kan du inte ge lite tips på vad du handlade och på saker man behöver sen när du varit där? :)
  • zatori
    SFHelen skrev 2011-11-01 17:24:50 följande:
    skulle rekomendera: tvättlappar/tvättservetter (lång hållbarhet på dem), nappar, snutte, skötbäddsskydd, nappflaskor, leksaker ;)
    Tack för tipsen! Har skrivit upp de saker jag inte redan köpt på listan. :)
  • zatori
    fabler skrev 2011-11-01 18:18:52 följande:
    deras dregelscarfs är billiga och söta. När jag va där i sommras så hade dem massa barbapappa grejer så som tvättlappar, snutte, dreggelscarfs, leksaker. De köpte vi. Sen har dem ju bra med amningsnapp, nappflaskor, vällingdoserare, flasktorkställ.
    Ett såndär flaskställ har jag kollat efter men inte hittat något som jag vill ha, så det hoppas jag finns där nu! Hur många nappflaskor behöver man egentligen? Jag har några st redan men kanske är bra att ha ett lager? Amningsnapp, är det en såndär grej man sätter på bröstvårtan? Herregud, känns som jag inte har koll på nånting ju!
  • zatori
    got2b skrev 2011-11-02 00:37:32 följande:
    Zatori: Jag ska också till Ullared nästa vecka och kan skriva vad jag handlade sen. Första barnet här med så jag har inte heller riktigt koll på vad man behöver. Har kollat lite olika listor i tidningar och skrivit handlarlista utifrån dem.

Någon här inne som använder någon form av stödbälte för mage/rygg? Jag funderar på att testa det då min rygg värker en hel del nu. Har blivit mer svankig nu känner jag och när jag står eller går känns det i nedre delen av ryggen efter några minuter.. Funderar på en BabyBelt från Anita maternity (finns här: www.minimundus.se/body_mamma/ivantanstider.ht...). Någon som har erfarenhet av den eller liknande?
    Ja, gör gärna det! :)

Min syster använde ett såntdär bälte av lite smalare variant när hon var gravid och hade massor av foglossning och hon tyckte att det avlastade ganska bra.
  • zatori
    Wicky81 skrev 2011-11-02 19:33:10 följande:
    Shit!
    Fyra veckor kvar på jobbet :o

Hur långt har ni kvar och hur många av er har redan gått på gravidledigt?
    Jag har denna veckan och två till innan jag går hem!
  • zatori
    shadowstorm skrev 2011-11-03 21:03:44 följande:
    Nu efter jag har sett på ännu ett program av "drömmen om ett barn". Och tanken slår mig hur hemskt det måste vara att inte kunna bli gravid och vilken LYCKA man måste känna om man lyckas. Klart jag är lycklig att jag är gravid, men för mig så har det aldrig funnits ett hinder. Sonen blev till på 2.andra försöket och denna lilla genom att vi försökte undvika ägglossningen (men minst lika välkommen ändå)

Får man fråga om det är nån här inne som har haft svårt bli gravid?
    Japp. Jag och min sambo kämpade i 2,5 år innan det tog sig och det gjorde efter att vi gått på fertilitetsmottagningen och fått hormonbehandling. På andra behandlingen tog det sig äntligen. :) Jag är så otroligt tacksam för det lilla livet som växer inom mig att det inte kan beskrivas i ord. <3
Svar på tråden Januaribebis 2012