Inlägg från: coockiejar |Visa alla inlägg
  • coockiejar

Januaribebis 2012

Carolaj83 skrev 2011-08-30 16:04:07 följande:
    hämtade min baby box på babyproffsen idag....men visst hade apoteket en också, eller?
    Ja, de har oxå på www.babytobe.se :)

Jag har hämtat ut den från apoteksgruppen och från barnens Hus :)

Var idag till Kappahl och köpte den stickade dressen från newbie...var på väg att ta den stora fodrade overallen oxå men tyckte den var så "sticksig". Men jag fick inte ta en body från newbe...fick ta en från deras "Ta 3 betala för 2" avdelning och där fanns inte en enda body i strlk 50 så jag fick ta en i 56. Vad olika det verkar vara i butikerna då med tanke på de oliak bodysarna man får med gratis.
  • coockiejar
    curiosa skrev 2011-08-30 16:50:27 följande:
    Men på lappen från kappahl står ju att det skall vara från Newbie sortimentet.
    Jag fick ta därifrån :)
    men vad orättvist :( Jag ville ju hellre ha newbie...Jag kollade inte själv vad det var för sortiment utan frågade kvinnan i kassan vad det var för en body jag fick. Och då sa hon att jag måste köpa ngt om jag ska ha en body på köpet (hade då redan tagit med newbie dräkten och skulle betala för den). Hon i kassan sa bara "Du kan välja en body från ställningen ta 3 betala för 2 så håller jag dina saker här så länge för du måste köpa något för att få ta en body". Jag är så klart tacksam för en gratis body men jag behöver saker i strlk 50 (Har massor kvar sen sonen i 56 o uppåt) och i Newbie fanns det massor i strlk 50. Men som sagt - man ska inte gnälla när man fått en sak gratis :)
  • coockiejar

Jag måste fråga om någon här varit med om eller vad som kan ha gjort ont nyss. Jag stod upp och skulle ta av mammabyxorna för att byta till mjukisar men då högg det till uppe på vänstra sidan av livmodern. Så fort jag räta på mig så slutade det. Men för en sekund kändes det som om klämde sönder bebisen.

• coockiejar
    coockiejar skrev 2011-09-02 19:34:49 följande:
    Jag måste fråga om någon här varit med om eller vad som kan ha gjort ont nyss. Jag stod upp och skulle ta av mammabyxorna för att byta till mjukisar men då högg det till uppe på vänstra sidan av livmodern. Så fort jag räta på mig så slutade det. Men för en sekund kändes det som om klämde sönder bebisen.
    Okej, då är det inte bara jag som känt av det. Som någon sa, det kändes mer obehagligt än direkt ont...men det kändes som om något knäcktes inuti mig men jag antar att det måste varit en del av livmodersmuskulaturen som inte gillade just den rörelsen, just då. Det hände ingen mer gång och lilla Pytte har varit livlig och busig sen dess så jag får utgå ifrån att allt är OK. Det var bara en så konstig känsla...som om Pytte ahde ett ben eller nåt på tvären som jag klämde åt. Men så kan det ju inte vara. Bebisar ska ju ligga i en massa vatten och förflyttas vid "trängsel".

Här förbereds det kalas för full rulle! Stora killen har blivit 7 år <3 Mitt vackra hjärta <3 Nyss var han min lilla bebis <3

Fin helg på er :)
  • coockiejar

Ringde BM igår och pratade lite. Berättade om "hugget" jag kände av i fredags och sammandragningarna jag vaknade av den natten. Hon förklarade att "hugget" berodde på ligamenten som håller upp livmodern. Hon frågade vilken vecka jag är i och när jag sa 23 så sa hon att nu växer det fort där inne och därför kan ligamenten vara känsligare. Om sammandragningarna sa hon att så länge de inte kommer regelbunden och samtidigt intensifieras så är det ingen fara. De sammandragningarna jag kände av och som jag vaknade av berodde troligen på att bebisen rörde sig och på så sätt "retade" livmodern.

Tänkte att det kanske är fler som undrar. Ha en fin dag :)

• coockiejar

Hej tjejer,

har sonen med sin klasskompis hemma hos oss idag. Har precis stekt den sista pannkakan - sittandes på en stol under den tid det tog att steka alla. Jag hade en jobbig natt och ville höra med er om någon mer varit med om detta.

Vi kan väl konstatera att denna graviditet är på många sätt väldigt olik den förra. Med första sonen mådde jag som en prinsessa :) Första värken jag någonsin kände av var en förlossningsvärk. Ingen foglossning, inget illamående - man kunde nästan inte tro att jag var gravid.

Men nu! Jag har mått illa, haft blödningar, varit konstant trött, känner av en lindrig foglossning och igår måste jag ha överansträngt mig rejält! Jag har ju märkt att jag då och då får lite svaga sammandragningar men då de inte intensifierats och ofta släpper om jag byter position - typ går upp och går lite om jag suttit länge osv - så släpper det. Men igår, då kände jag egentligen väldigt trött. Var på stan med en kompis och med oss hade vi 3 busiga barn. Kände ganska snabbt att svanken sa ifrån när jag stått upp för länge, gått för länge - kände att jag egentligen inte orkade ha koll på 3 busiga barn (även om vi var fler vuxna så slappnar man ju inte av helt) och en vacker liten själ på 2 år och jag kramades och gosade mest hela dagen. Vilket så klart resulterade i att jag bar omkring på 2 åringen en hel del - det var ju så mysigt <3

Men väl hemma i sängen sen så kom ena riktigt jobbiga sammandragningar igång! De avlöpte varandra på löpande band med endast några sekunders mellanrum. Det spände i svanken och i främre, nedre delen av livmodern och spände uppåt - nådde en kulmen som höll i sig ett tag och sen släppte. Jag kände ju genast igen att det där var sammandragningar och de höll i sig i nästan 2 timmar. Ringde förlossningen (är i vecka 24+0 idag) och de tyckte att jag skulle åka in. Men då jag är singelmamma på heltid så är det inte bara för mig att åka med en sovandes 7 åring hemma. Under tiden min bästa kompis (underbara människa) kom hit så hann värkarna släppa och jag åkte aldrig in.

Värkarna kom inte tillbaka men jag är helt öm i svanken och i livmodern. Åkte upp till min barnmorska som ville känna på magen och lyssna på bebisen. Så fort hon började klämma på magen så blev livmodern hård som sten. Hon sa att jag har en lättretad livmoder och jag måste ta det lugnt. Får inte överanstränga mig på något sätt. Jag kommer troligen få fler sådana sammandragningar men nästa gång de kommer och är så pass onda och intensiva som jag hade igår så ska jag åka till förlossningen sa hon. Eftersom jag pluggar så behövde jag inte sjukskrivas men annars hade det kunnat bli aktuellt om jag hade haft ett fysiskt tungt jobb.

När hon sen skulle lyssna på hjärtat höll hon på att ge mig en hjärtattack! Hon hittade inte hjärtljuden och efter 5 minuter började hon nervöst fråga om jag hade känt av bebisen under dagen. Hon höll på och letade och försökte hitta hjärtat överallt och iom det så märkte jag att jag har en väldigt öm punkt uppe i livmodern som inte alls var skönt när hon tryckte dopplern emot det. Någon som vet vad som kan förklaringen till det? Jag frågade BM men hon sa bara att ibland är det så att vissa har områden som ömmar mer - men det gjorde ju ont när hon tryckte emot med dopplern just där. Hon var tvungen att hämta en kollega och denna hittade, tack och lov, hjärtljuden ganska snart :)

Så nu sitter jag i soffan med en livmoder som har lindriga sammandragningar (de sa att jag skulle ha det idag då de varit o känt och tryckt på livmodern hos BM) och undrar om jag ska fortsätta ha det så här i 4 månader till???? Någon som haft så här och att det sedan släppt? Någon som bara kan lugna mitt stressade hjärta att allt är OK och normalt - bara lite ömtåligare än vanligt?

• coockiejar

Åh, tjejer - lugna mig lite nu.

Jag var och handlade med sonen nyss och hade en sån där lightvagn med självscanner. Hållaren till scannern sitter på höger sida precis så den kan åka in i magen neråt ljumsken  - typ. Av någon anledning när jag är ouppmärksam så står sonen plötsligt ivägen och vi krockar varpå jag får hela den där hållaren till scannern intryckt rätt i magen. Jag känner hur Pytte sparkar en del på just det områden en stund efteråt och misstänker att han antagligen låg och tryckte på högra sidan. När vi väl kommer hem kan jag inte låta bli att lyssna med dopplern och så klart hörs hans hjärtljud som starkast precis där hållaren åkte rätt in i magen. Nu är jag skitorolig att han kan ha gjort sig illa. Jag har ingen att ringa till som kan lugna mig nu heller. Det är ju söndag!

Någon som kan lite om detta? Kan jag vara helt lugn i att allt är OK? Nu vet jag inte om Pytte ligger med stjärten eller ansiktet ner - men hjärtat hördes tydligt där nere. Blir bara så orolig att hela manicken åkte in och gjorde illa honom... det är ju inte lika mkt plats där nere som längre upp i livmodern. Vad säger ni?

• coockiejar

bumbi 84 skrev 2011-09-18 15:18:32 följande:
    TROR inte det än nån fara men du kan ju alltid ringa sjukvårds upplysningen eller förlossningen om du är efter vecka 22+0 bara för att fråga.
    Ringde förlossningen och måste säga att det var en halv uttråkad barnmorska jag fick prata med. Hon mer eller mindre undrade varför jag ens ringde. Fick mig att känna mig asdum! Jag förklarade att det var inte bara svag buff in i magen utan jag fick in hållaren till scannern rätt hårt där och även om jag inte är orolig för missfall eller skador på moderkakan så oroar jag mig för platsen/utrymmet när en så pass stor sak pressas in rätt hårt. Speciellt som jag vet at bebisen låg på högra sidan. De är ju rätt sköra där inne. Och det är ju söndag så jag ville egentligen bara höra en röst som säger att jag kan andas ut och det är ingen fara. Känner ju att jag inte kan släppa det. Då undrar barnmorskan "varför skulle du ringa din barnmorska för?" jag är orolig "men det behöver du verkligen inte vara. Du kan släppa det". Punkt. Happ...då var det bara till att släppa det men istället känna sig superdum som ringer om en (för dom) onödig fråga...jaja...svar fick jag iaf.
  • coockiejar
    shadowstorm skrev 2011-09-18 16:01:37 följande:
    Det var jätte dåligt bemötande, säkert för att det är just söndag och de känner att de inte har tid....men inte ens i närheten till okej.

Dock tror jag inte du behöver oroa dig, de är väldigt ombonade därinne, krävs en hel del för att man ska skada de små. Många barn överlever ju även en olycka även om mamman inte gör det (nu bara för bevisa hur säkra de är därinne). Men om du känner oro imorgon så ring DIN bm :)
    tack - jag har ju känt honom sparka på lite och hjärtat lät fint när jag lyssnade tidigare så jag börjar så smått släppa det :)
  • coockiejar

Åååååååh, bara för att förra graviditeten var toppen ska denna komma med allt?

Var hos BM idag. Är i vecka 26+0. Först tog hon blodprover och mitt HB har sjunkit, trots Niferex (som jag bara tagit ett par ggr i veckan men ändå) så nu ligger jag på 110 (Har dessutom låg järndepå). Mitt blodsocker låg på 6,7. Hade till frukost ätit scones och då även marmelad men inget annat sött på hela dagen. Och lunchen bestod av bruchcetta med vitlöksbröd och vatten. Till det så har jag visst äggvita i urinen och 1 i socker i urinen (kan så klart ha samband med det lite höga blodsockret som KAN ha berott på marmeladen till frukost). Dessutom ligger jag lite i överkant när det gäller måttet på livmodern = risk för en stor bebis.

Sammanfattningsvis KAN allt bara ha varit tillfälligheter men det KAN betyda: graviditetsdiabetes, havandeskapsförgiftning och en stor bebis. Orkar inte :(

Ska lämna in nytt urinprov om ett par dgr.

Svar på tråden Januaribebis 2012