• elinson

Januaribebis 2012

Skönt att det gick bra!! Ska höra med bm hur det fungerar här nästa gång.

Lite konstigt o trist att vårdrutiner o kontroller är så olika mellan län.

• elinson
    Jamirl skrev 2011-09-09 21:27:29 följande:
    Amma eller inte amma är mitt största dilemma! Har inte fungerat så bra med de andra, men vet inte om jag ska orka göra ett ordentligt försök denna gång...hm...med andra så tog jag stoppningstabletter efter 1 vecka...vill helst göra det direkt efter förlossning eller inte alls...
    Jag har inga barn sen tidigare men det finns många fördelar med att barnet får bröstmjölk första tiden (pumpat eller ammat) i form av antikroppar, extra omega 3 osv. Det första mjölken (Kolostrum) är dessutom överlägsen i energiinnehåll i jämfört med alla ersättningar på marknaden. Detta säger även den senaste forskningen som jag fick presenterat på konferansen; European society of enteral and parenteral nutrition i götebort i helgen. 

Jag är verkligen pro-bröstmjölk men om jag ska amma eller pumpa det återstår att se vad som fungerar. 
  • elinson

jag har gjort 3D i vecka 13 och ska göra ett till om en måndag. 
    Lite konstigt är det ;) BM menade att vissa tyckte det var obehagligt, jag tyckte nog mer att det var lite konstigt bara. Vi kommer göra ett 3D nu om 3 veckor men skal inte göra något fler 3D. Tror jag vill vänta med att se bebis till han/hon faktiskt tittar ut i världen.

Detta är "räkan" i vecka 13

• elinson
    roxylady skrev 2011-09-11 12:53:10 följande:
    Det verkar verkligen häftigt :) Men det var värt det då? Jag vill göra det för att man kanske kan se något om det är en stor bebbe eller liten bebbe :) Iofs kanske det inte alltid stämmer. Men vi har bestämt att vi kör på det nu. Är det hos tittut du gjorde detta? :)
    Jag bor i Norge och gjorde det hos en privat barnmorska "påvei" i bodö ;)  
  • elinson
    Jessica82 skrev 2011-09-12 14:47:30 följande:
    måste bara höra med er..

har det senaste veckorna tyckt att det är obekvämt att sitta eller ligga med benen ihop, det känns som nånting är ivägen så ligger hellre och särar heheh :D VARFÖR känns det så?

har inte tyckt att det varit så med dom andra barnen, är ju inte så snyggt att ligga och sitta med benen isär hela tiden hihi     

jag har samma känsla, känns betydligt bättre för höfterna att sitta höftbrett isär än lägga dem i kors (vilket egentligen är bra så slipper man snedbelasta ryggen). Eller att stå smalt ihop på ex yogan det går bara inte längre.

• elinson
    RaraS skrev 2011-09-13 07:31:14 följande:

Idag är det jag som känner att jag behöver skriva av mig…

Du är inte ensam!

Första 4 månaderna var hemska för mig, inte så mycket kräkas men depression. När alla sa att man skulle vara lycklig och sväva på moln var jag långt ner i ett svart hål oförmögen att gå på jobb, umgås med vänner, inte ens gosa med hunden.  Det var så frustrerande när jag så gärna ville vara glad och hade all anledning till att vara det men inte kunde förmå mig att le ens.

Det är först nu jag börjar förstå att jag är gravid, att jag ska bli mamma har jag långt ifrån insett.

MItt råd är sök hjälp! Du ska inte behöva gå igenom detta själv. Jag har god kontakt med min BM som snabbt henvisade till psykolog.

Hoppas du mår bättre snart, jag har fortsatt ett par svarta dagar i veckan (speciellt när jag sovit dåligt) men det är iaf majoriteten rosa dagar nu ;)
  • elinson
    RaraS skrev 2011-09-13 16:37:54 följande:

Elison:
    Tack!
    Jo, jag ska nog söka lite hjälp. Försöker prata med min man om det men han tror mest jag är ledsen och arg på honom för att han åkte iväg på jobb så länge. Men ingen av oss kunde ju veta att det skulle bli som det blev. Jag tror det var en kombination av kräkningar, lågt blodvärde och extremt lågt blodtryck som blev för mycket. Det är konstigt att det är först när man kommit tillbaka och mår lite bättre fysiskt som man inser hur dåligt man faktiskt mått, och blir efterklok att man borde ha sökt hjälp. Nu kan jag börja tänka på saker som hände då och börja tokgråta. Tex på så enkla saker som att man körde hem från jobbet och höll på att somna och köra mot rött….jag var verkligen en total trafikfara under en period. Men det är nu jag gråter över det…då när det hände fortsatte jag bara att köra och åkte hem och kollapsade på soffan.

Håller med dig om tröttheten får det att bli värre. Torsdagar och fredagar efter en veckas arbete är ju helt crazy…just nu räknar jag ner till den 16 december då jag planerat att sluta jobba!

Härligt att du mår lite bättre och hoppas det blir bättre!

Ja för mig har det fungerat lite bättre nu de dagar som jag haft mer energi och lyckats hålla på rutinerna, alltså regelbundna måltider, lie träning eller iaf en promenad efter jobbet och lägga sig TIDIGT!! Jag har en sambo som verkligen stöttat och mest kramats (fast att sexlivet är lika med noll) när det varit piss vilket så klart har varit ett otroligt stöd!

haha gråten ja... i fredags när jag var sliten grät jag floder till ett simpsons avsnitt bara för att det var lite synd om Bart :)
  • elinson

Igår när jag och sambo lagt sig kände vi bebis för första gången utanpå magen. Gissa om sambon hade handen på magen natten igenom ;)

• elinson
    zatori skrev 2011-09-19 12:22:33 följande:
    Jag har inga problem alls med maten och äter med god aptit! :D
    Ja med ;)
Svar på tråden Januaribebis 2012