• Angelica77

Hur spara öppnad vinflaska?

Rödvin - måste man ställa öppnad flaska i kylen om man ska spara den en vecka???? Blir dt dåligt om det står framme?

• Svar på tråden Hur spara öppnad vinflaska?
  • Angelica77

Oj, kan man inte spara mer än 2 dygn öppnad??? Hoppsan..... Jag ammar fortfarande o dricker kanske bara nåt glas på lördagen till middagen. Sambon dricker inte heller så mkt mer. Känns ju lite synd att slänga en hel vinare.
    Ingen mer än jag som sparar från helg till nästa helg???

• lata kocken Johanna

frys i isbitspåse och ha i maten efter behov

• Danbala

Mmm, eller häll hela flaskan i ett storkok coq au vin, eller så.

(Och köp en halvflaska till nästa lördagsmiddag. )

• HumDis

Angelica77 - Brukar ni inte märka att vinet smakar annorlunda efter en vecka då?

• Angelica77

Har inte tänkt på det.... Kanske att det smakar något annorlunda. Men som nån sa - baginbox - det håller sig ju. Om man bara har korken på flaskan så borde det väl iallafall inte vara nån fara va?

• lata kocken Johanna

det är stor skillnad på BiB och öppnad flaska med kork i

BiBen hålls luftfri genom att påsen kollapsar - BiBar håller ju inte i evighet heller...

de har ju 3 mån hållbarhet från tappdatum pga att plastkranen (som är den svaga länken) läcker in en aning syre hela tiden...

klämmer man bara på korken i en öppnad vinare så är det samma sak som att vinet står och luftar till nästa gång - man måste pumpa ut syret för att slippa att det oxiderar

• lata kocken Johanna

och farligt är det ju inte - bara annorlunda smak, som ofta inte är så god tyvärr

• Danbala

Lite lätt vinäger sådär. Men vinäger är ju gott. Fast inte att dricka klunkvis, kanske...

• lata kocken Johanna

så fort brukar det inte bli vinäger - och ffa inte i kylen eftersom processen går långsammare i kyla...

men den börjar blir ordentlig vinägersmak efter två veckor
    fast man kan göra skitgod egen vinäger iallafall

• Danbala

lata kocken J:
    Hmm... Jag drack ett glas igår med klar vinägeranstrykning, och det hade stått i bara fem dar. Utan kork, på köksbordet, iofs. (JA, jag är en slarver...)

• lata kocken Johanna

usch det låter inte gott

slarver

• elims

Brukar frysa in överblivet vin i ispåsar och ta fram vid behov, tex för såser eller grytor.

• Danbala

... Men VAD har orden "spara" och "vin" i samma mening att göra!?

• lasueca

Jag har haft vin framme i 2-3dagar utan kork och det har inte ändrat smak

• Gustie

Jag har aldrig haft problemet att behöva spara rödvin i en vecka

Men vitt vin funkar bra i kylen en vecka, rött vin hade jag nog inte sparat mer än 2-3 dagar.
    Har en gång blivit bjuden på gammalt rödvin och uuuurrkk...och jag var för artig för att säga nåt så jag satt där och led, drack inte många klunkar

• Pokergirl

Så här står det på systembolagets hemsida:

Spara öppnat vin
    Finns det något knep för att hålla vinet drickbart i en öppnad flaska?
    Svar: Ett bra sätt är att genast fylla en mindre butelj ända upp, Skruva på en kapsyl och ställa i kylskåpet. Där står sig vinet bortåt en vecka utan att bli dåligt.

Det säljs vacuumpumpar som sägs bevara vinet, men denna metod verkar ta bort en del av vinets arom. Då är det bättre att korka igen flaskan och förvara den i kylen - så kan vinet sparas i några dagar utan att försämras märkbart. Riktigt avancerade använder kvävgas, som lägger sig som ett lock över vinet i flaskan. Då håller sig innehållet utan problem i över en vecka.

För mousserande viner finns så kallade "stoppers" som håller kvar trycket och bubblorna i flaskan. Med hjälp av en stopper håller sig vinet fräscht i flera dagar.

• Martagon

Jag använder vacumpumpen och tycker att det fungerar bra...

• vackrastarflow

jag läser en vinkurs nu och de rekommenderar inte att man låter det stå längre än 24 timmar, var den än står och hur man än gjort (inkluderat vakuumpump). men det är klart, om man inte har nåt emot en viss försämring gör det inget, och många tror jag inte märker det om vinet stått öppet 48 timmar.

ska man nu spara så är kylskåpet för kallt, köket för ljust (och varmt) och det ska helst förvaras liggandes. och kan man spara större mängder ihop desto bättre. just en av anledningarna till att bag in box håller sig längre. kan det stoppas in i en garderob eller liknande som inte öppnas för ofta, håller det sig allra bäst.

Svar på tråden Hur spara öppnad vinflaska?