Åskan skrev 2011-04-29 08:17:09 följande:
Vi började ge belöning om han bajsade på toan isf i blöja. Det funkade. Då var han drygt 3 år och hade väl varit torr en månad el två...
Vad anvande ni for beloning? Vi anvande klistermarken for pottan men det tog sedan sakert 2 manader innan han borjade glomma att fraga efter klistermarken. Jag har funderat pa en godis men ar radd att det kommer att droja innan han glommer att fraga efter det! : )
peccavi skrev 2011-04-29 08:19:29 följande:
börja med att han måste vara på toaletten och bajsa i sin blöja, ingen annanstans. Övergåt ill att låta honom sitta på toaletten med blöjan på och bajsa. Sen kan ni börja lossa på knäppena på blöjan och till sist tar ni av den helt. Det kan ta sin lilla tid att öva in men en del barn hakar upp sig på att de bara kan bajsa i sin blöja och inte på toa. MAn får lära om helt enkelt.
Bra tips kanske ska prova det. Problemet ar att han tycker det ar roligt att gomma sig i sin garderob (om vi ar hemma) och sa vill han att vi ska leta efter honom efter det. Jag kanske ska prova att satta pa blojan pa toan men sa far vi se om han stannar. Jag vill inte tvinga honom. Han ar ju fortfarande ganska liten.
Åskan skrev 2011-04-29 08:19:43 följande:
Min bror bajsade jättelänge i blöja. Han ville aldrig sluta. Så när mina föräldrar reste bort på sommaren struntade de i att ta med sig blöjor. Han höll sig två veckor innan han slutligen gav efter och bajsade på toan istället...

Jag har aven tankt pa det. Att sluta ta med mig blojor. Men vid ett par tillfallen har var grabb bajsat i kalsongerna istallet sa tror att han nog skulle gora det. Hur gammal var din bror nar de slutade med blojor? Om var grabb inte slutat nar han narmar sig trears aldern kanske man kan kora med det. Da borde han dessutom forsta en hel del mer???
DetVackrasteSomFinns skrev 2011-04-29 08:22:23 följande:
Vi hade också ett liknande belöningasystem. Han fick klistermärken varje gång han bajsade och sen fick han en utflykt eller leksak när han samlat ett visst antal.
Nu har vi köpt bajsboken som han läser på toa. Den är kanon!
Måste ni börja så tidigt med toabesök? Är det nått som hindrar att han ska få bajsa i blöjan? Det är ju svårt för barn att släppa blöjan och det kan ju resultera i förstoppning.
Lek fram toabesöken isåfall.
Nej det ar inget krav att han maste sluta bajsa i blojan. Jag var bara nyfiken pa om andra varit i samma situation och hur de slutat. Visst vore det skont om han kunde borja bajsa pa toaletten men det kan aven vanta. Jag vet inte ens om nu ar en bra tid nar det ar ganska nara pa att han ska fa ett syskon. Eller sa ska vi kora ett forsok nu och om det inte gar gora ett uppehall nar bebisen kommer.
snappi81 skrev 2011-04-29 08:24:04 följande:
Vår son va likadan, vi fortsatte med blöja till han va redo. Vi frågade varje gång han ville bajsa om han ville gå på toaletten istället och efter ett tag så prövade han sen va det klart. Hade aldrig blöja när han ville bajsa igen. Visst prövade han några ggr innan det kom nåt och då tog vi blöjan istället men när han väl kom på det så va han överlycklig! Vi berömde hur duktig han va, löjligt överdrivet kanske men det funkade! Ta det i takt med barnet så kommer det tillslut, börjar man tvinga så kommer det bara ta längre tid. Jag inbillar mig att det är annorlunda för dom att sitta ner och bajsa än att stå upp som dom gjort innan vilket gör att dom inte får ut bajset när dom sitter ner. Vår va torr vid 2 år ungefär. Men det tog nog ca 6 mån innan han ville bajsa på toan.
Det verkar som olika metoder har fungerat for er alla. Jag far prova att blanda lite av det ni alla har gett forslag pa, men som jag skrev ovan, har vi inte lyckats innan bebisen kommer sa struntar vi nog i det ett tag. Men han ar fortfarande ganska liten sa det kanns inte som vi behover skynda pa annu.