• Anonym (drömhuset)

Bostadslån trots betalningsanmärkning

Hej!
    Jag undrar om någon av er här inne har fått bostadslån trots betalningsanmärkning? Jag har en inkomst på ca 290 000kr/år och inte någon skuld hos fogden uten enbart anmärkningAR.
    Under en skilsmässa och samtidigt byte från arbete till studier och den mindre inkomst det innebar så drog jag på mig betalningsanmärkningar.
    Denna månaden betalas det sista och jag vill sååå gärna skaffa ett hus till mig och mina barn.
    Lånet skulle ligga på ca 1 milj

• Svar på tråden Bostadslån trots betalningsanmärkning
  • Anonym

Bluestep brukar låna ut då....men det är höga räntor...
    Det brukar vara mest lönsamt att vänta tills bet.anmärkningarna är borta och ta vanligt bolån då..

• Anonym (drömhuset)
    Anonym skrev 2011-04-29 09:07:06 följande:

Bluestep brukar låna ut då....men det är höga räntor...
    Det brukar vara mest lönsamt att vänta tills bet.anmärkningarna är borta och ta vanligt bolån då..

Tja men det är 3 år till... Och det känns sjukt jobbigt att vänta faktiskt! Jag har redan väntat i 4 år på att kunna betala av allt. Min tanke är att låna och sedan få ett lån av en "vanlig" bank och lösa det dyra isåfall...
  • Anonym

Anmärkningen sitter kvar 3 år efter att den uppkom, inte 3 år efter att allt är betalt. Går den ut kan det bli ett nytt utlsag på den...

Så kolla upp exakt hur länga prickarna sitter kvar... Om du var igång med avbetalningar, och skötte dem bra så kanske ingen begärde ett nytt utslag på dina skulder efter 3 år, och då kanske de redan är borta?

Om du nyss har betalat av dina skulder (jättebra gjort, förresten!) så har du kanske inte något direkt sparkapital. Då kanske du kan passa på att spara ihop till handpenningen, lagfart och pantbrev under tiden som anmärkningarna ev. finns kvar.

• Anonym (drömhuset)
    Anonym skrev 2011-04-29 09:32:48 följande:
    Anmärkningen sitter kvar 3 år efter att den uppkom, inte 3 år efter att allt är betalt. Går den ut kan det bli ett nytt utlsag på den...

Så kolla upp exakt hur länga prickarna sitter kvar... Om du var igång med avbetalningar, och skötte dem bra så kanske ingen begärde ett nytt utslag på dina skulder efter 3 år, och då kanske de redan är borta?

Om du nyss har betalat av dina skulder (jättebra gjort, förresten!) så har du kanske inte något direkt sparkapital. Då kanske du kan passa på att spara ihop till handpenningen, lagfart och pantbrev under tiden som anmärkningarna ev. finns kvar.
    Jag har kollat upp och de svarade mej att jag har anmärkning kvar tills den 27 april 2014.
    Jag har inget sparkapital att tala om just nu men får snart ut ett arv på ca 70 tusen samt skatteåtebäring på 60 tusen plus det lilla jag har sparat hemma så Jag kommer ha till de kostnaderna iallafall i augusti....
  • Raskask

Jag tror att det är så att bluestep lånar ut under minst 3 år. Alltså att man måste binda räntan på minst 3 år och betala ränteskillnadsersättning (som kan bli rätt kostsam) om man löser lånet innan bindningstiden går ut. Det är naturligtvis vanligt att binda räntan oavsett när var man lånar, men just bluestepsräntor är ju högre än andra bankers. Om det nu är så att du inte kan låna på något annat ställe ändå de närmsta 3 åren så spelar det väl ingen roll iofs.

Sen tar bluestep också förhöjd ränta under första året. Den förhöjda räntan kommer inte i form av månadsinbetalningar utan en del av lånebeloppet hålls inne av bluestep som förhöjd ränteersättning. Man måste alltså ha mer pengar kontant än hos andra banker eftersom du inte får tillgång till hela lånebeloppet.

• Anonym

Kolla med banken! De kanske inte alls är omöjliga. Men jag tror att du har större chans om du kan visa att du ökat ditt sparande under några månader. Att du på det sättet "visar" att du kan hantera din ekonomi på ett bra sätt, och inte hamnar i samma situation igen.

Vem var det som sa att du hade anmärkning kvar i 3 år från sista inbetalningen? Har du fått ut papper på dina anmärkningar, och sett det svart på vitt? Har för mig att det är upplysningscentralen som man kan kolla det genom.

Tycker det låter väldigt märkligt, eftersom jag hört att det som genererar en anmärkning är när man får ett "utslag" på skulden. Om skulden inte är betald efter 3 år så kan företaget begära, och få, ett nytt utslag. Inte alls säkert att det görs, dock.

• Anonym (drömhuset)
    Anonym skrev 2011-04-29 13:52:24 följande:

Kolla med banken! De kanske inte alls är omöjliga. Men jag tror att du har större chans om du kan visa att du ökat ditt sparande under några månader. Att du på det sättet "visar" att du kan hantera din ekonomi på ett bra sätt, och inte hamnar i samma situation igen.

Vem var det som sa att du hade anmärkning kvar i 3 år från sista inbetalningen? Har du fått ut papper på dina anmärkningar, och sett det svart på vitt? Har för mig att det är upplysningscentralen som man kan kolla det genom.

Tycker det låter väldigt märkligt, eftersom jag hört att det som genererar en anmärkning är när man får ett "utslag" på skulden. Om skulden inte är betald efter 3 år så kan företaget begära, och få, ett nytt utslag. Inte alls säkert att det görs, dock.

Jo det gör det. Jag har flera anmärkningar på samma skulder. Har sammanlagt haft 4 stora skulder (lån på ca 200 000 exl räntor) och på dessa finns sammanlagt 98st anmärkningar på de 6 åren de funnits som skulder på fogden.
    Jag fick papper från UC. Fick skriva till dem och begära ut det. Samt papper från fogden att jag bara har ca 7000kr kvar att betala in och att det inte tillkommit skulder under de sista 3 åren.
  • Novaliesmamma

Jadå!! Min slarviga sambo åkte utomlands i en hel sommar en gång och glömde att betala för sitt gymkort i flera månader. Då fick han en anmärkning. Han tjänar över 20 000 efter skatt, har en ny bil och några småskulder. Han ansökte om bostadslån på 1 miljon på seb. Och fick det. Nu har vi köpt vår drömlägenhet! :)

• qwoxy

Det är viss skillnad på att ha en anmärkning och att ha 98 st.

Med 98 betalningsanmärkningar synliga vid en kreditupplysning är det nog mycket svårt att få ett lån. Så många anmärkningar innebär att du totalt misskött dina åtaganden under rätt lång tid.

• Anonym (drömhuset)
    qwoxy skrev 2011-04-29 16:20:16 följande:
    Det är viss skillnad på att ha en anmärkning och att ha 98 st.

Med 98 betalningsanmärkningar synliga vid en kreditupplysning är det nog mycket svårt att få ett lån. Så många anmärkningar innebär att du totalt misskött dina åtaganden under rätt lång tid.
    Det innebär att jag som jag tiigare skrev inte kunde betala av mina skulder på 200 000 på 6 år=48 anmärkningar. (såg att jag skrivit fel!)  Inga små skulder elelr liknande utan samma jäkla skulder hela tiden. Trist men så är det. Varje gång bolaget man har skulden hos ansöker om att man ska betala så får man ny anmärkning enl fogden. Detta är Swedbank som skulden ligger hos.
    Jag har blivit beviljad via bluestep under förutsättning att jag är skuldfri nästa månad. Räntan kommer ligga på 7.20 de första 3 åren och har jag skött ina amorteringar så sänks räntan automatiskt till 6.50 efter 3 år. Jag får lån upp till en miljon.
    Ska nu kolla upp vanliga banker åxå och kommer känna mig betydligt lugnare i kontakten med dem eftersom jag vet att de inte har mitt öde i sina händer.
  • Anonym (Maja)

Ja jag vet en person som fick bostadslån trots betalningsanmärkning. På bank. INTE bluestep, det håller vi oss borta från.

• Dr Ä

Tror absolut att du får lån. Var städad, rakad, och svara ärligt på frågor om anmärkningar. 1milj/100.000€ e ingenting.
    :)

• Anonym

Vi, jag och min sambo, har tre betalningsanmärkningar var och fick lån hos bluestep på 800 000 för en lägenhet. Men vi tog aldrig lånet sen eftersom räntan skulle va ganska hög. Vi väntar till mars 2013 då sista pricken försvinner istället.

• Anonym

TS, jag måste bara fråga en sak också... du fick alltså låna 1 miljon, behövde du inte ens kontantinsats för huset? De va vi tvungna att ha, 20% ville dom ha.

• Anonym (drömhuset)
    Anonym skrev 2011-05-02 12:30:48 följande:
    TS, jag måste bara fråga en sak också... du fick alltså låna 1 miljon, behövde du inte ens kontantinsats för huset? De va vi tvungna att ha, 20% ville dom ha.
    Jo jag behöver 15% i kontantinsats. :) Men ska kolla runt lite sen... Pratade med pappa och dom idag och det såg ljust ut med deras bank faktiskt som är en fristående bank med lite större frihet att kunna välja. Med 150 000kr i insats så verkade de mkt intresserade.
  • Anonym (hur gick det)
    Anonym (drömhuset) skrev 2011-05-02 20:46:44 följande:
    Jo jag behöver 15% i kontantinsats. :) Men ska kolla runt lite sen... Pratade med pappa och dom idag och det såg ljust ut med deras bank faktiskt som är en fristående bank med lite större frihet att kunna välja. Med 150 000kr i insats så verkade de mkt intresserade.
    Hur gick det?
    Och vilken var den sistnämnda fristående banken?
  • KaSaM

Med så många betalningsanmärkningar så är nog risken tyvärr att de flesta normala banker inte alls beviljar minsta lilla bolån innan anmärkningarna är helt borta.

• Nyfikna72

Det är helt upp till banken, kan man redogöra för varför man har anmärkning och situationen för övrigt är ordnad så är det helt upp till dem. Anmärkningarna har de ju bara som ett verktygi bedömningen

Svar på tråden Bostadslån trots betalningsanmärkning