• Maya67

Vi som går på AVA-Peter klinik, Russland

Hej! Jag starter en egen tråd for oss som tenker på/gjör/har gjord Äggdonation på AVA-Peter.

• Svar på tråden Vi som går på AVA-Peter klinik, Russland
  • Maya67

Jag är 43 år, och skall igång med embryodonasjon vid AVA-Peter. Jag er singel. I november-09 födde jag en son som blev till ved hjälp av embryodonasjon vid AVA-Peter. Nu vill jag forsöka igjen. Jag lyckades på mitt førsta forsök vid AVA-Peter. Tidligare har jag gjord ett forsök vid EGV i Riga som inte lyckades.

• mirakel
    Vi tänker på AVA-peter! Kan inte du berätta lite om kliniken ... 
    jag är rädd o missa någon viktig info när allt är på engelska - hur tyckte du??
    Ger de någon ersättning till en "hemmadoktor" i Sverige för att han/hon gör ultraljud o tar tester osv.?
    Hur snabbt kan man vara igång?
    Är det någon annan därute som har erfarenhet av st petersburg???
  • hoppfull13

Vi startade med de de första 2 ÄD, men vi tyckte de var så krångligt med visum så vi sökte oss till riga sen. På  kliniken pratade läkaren bra engelska och samordnaren, men fö var de dåliga överlag på engelska i st:petersburg. men en vacker stad!

• Inis

Hej Maya! Har inte varit så aktiv på Famijeliv på ett tag för i maj förra året blev jag mamma till en son efter att ha varit på AVA-Peter i St Petersburg. Tycker det är jättebra att du startar en tråd - dessutom befinner jag mig i samma läge som du, dvs har börjat fundera på ett syskonförsök och är singel precis som du! Är nöjd med allt på kliniken och tycker att St Petersburg är en så vacker stad så mycket talar för att jag väljer samma klinik. Det enda negativa är visumtvånget och med en liten här hemma vill jag inte vara borta så länge som förra gången. Hur resonerar du denna gång när du har ett barn att ta hänsyn till? Vore kul att bolla tankar och funderingar!

• von Hiram

Hej,
    vill svara dig Myrslok som går och funderar på AVA Peter. Vi har precis avbrutit vårt samarbete med AVA Peter. Visst, visum-biten är lite krånglig, men man kan be en resebyrå göra det för någon tusenlapp, och det är ganska skönt att slippa allt kring det!! Däremot tycker jag de var urjobbiga att ha att göra med.

Jag har inga som helst tvivel om att de är medcinskt hur kompetenta som helst, och att de har väldigt bra statistik och gott rykte. Det var ju därför vi valde dem!. Men de kanske har blivit för stora för sin organisation - känns som att det brister i rutiner och internkommunikation och är stressiga och sämre koll än man kan förvänta sig. För att inte tala om kommunikationen med patienterna... Kanske var det bara en engångsföreteelse att de missade saker med oss och var allmänt svåra att ha att göra med. Vi råkade kanske hamna mitt i nån väldigt hektisk period då de inte hann med alla. Men det är stora, viktiga grejer, och väldigt viktigt att känna att de tar ansvar för behandlingen, och ansvar för alla patienter. Men det gjorde definitivt inte vi. Detta är vår erfarenhet:

Det tar lång tid innan man får svar på mail, och de svar som kommer är lite 'goddag yxskaft'. Bara intresseanmälan fick jag vänta över en vecka på svar på, eller rättare sagt bekräftelse på att de tagit emot. Jag skickade in alla våra uppgifter, fotografier etc. Efter ytterligare tre veckor fick jag en "treatment plan" och förslag om donator som jag skulle bekräfta. Detta var i början av april. Iom den bekräftelsen skulle processen vara igång, och vi skulle komma dit den 17e maj redan. Vi bekräftade och godkände genast allt. Men  jag hade efter en månad och flera påstötningar varken fått kontrakt att skriva på eller faktura!!! Eller svar på varför jag inte fått det! När jag till slut fick svar från koordinatorn (förra veckan) svarade hon att det var för att jag inte formellt bekräftat valet av donator (vilket gjordes tre veckor tidigare)!! Jag är själv mitt uppe i behandling och skulle dit den 17e - visum, flyg, hotell och allt var bokat - så det är lite illa att de slarvat bort min donatorsbekräftelse och denna inte satt igång sin behandling.... Detta skriver jag till henne - men får inget svar.

I söndags får jag mail från en läkare som hävdar att donatorn visst är igång, men att hon inte velat skicka faktura och kontrakt innan hon var säker på min behandling (som jag trodde var säker...??) Hon ber mig dessutom att inte "färdigställa mina researrangemang, eftersom min behandling kan komma att skjutas upp" pga något medicinskt  hon hänvisar till - men som hon känt till i tio dagar!!!. Iom att vi blivit ombedda att vara i St Petersburg den 17e var vi ju tvungna att ordna visum mm - och de är ju exakt tidssatta och går inte att ändra. Att be mig inte göra några researrangemang 17 dagar innan vi skulle vara där är lite sent... Så  jag härsknar till och förklarar att det inte alls känns bra, att jag tycker de får förbättra sin kommunikation, annars får det vara!! Min man ville släta över lite, skickade ett mail till om att man ju är väldigt utsatt, dessutom utmattad efter 4 års ständiga IVF-er och utredningar etc. Svaret vi får från läkaren är så surt och avmätt att jag nästan smällde av: "stop abusing this e-mail address, do you want treatment at our clinic or not?" Ajöss med dem!! Som tur var hade de fortfarande inte lyckats få iväg varken kontrakt eller faktura, så vi har ju nte betalat själva kostnaden för behandlingen. Det vi förlorar är kostnad för visum och flygbiljett. Men det känns helt fel att fortsätta med dem. Så nu hoppas vi på Riga istället.

Ang betalning till läkaren härhemma: vi betalar en klumpsumma på 6500 för att vår klinik tar alla blodprover, skriver ut recept och gör ultraljud för en äggdonation.

Lycka till vad du än väljer!!!

• Elle69

Von hiram, vilken hemsk upplevelse! Så FÅR det inte gå till med en sådan känslig sak!

Vill bara säga att en liten men inte destå mindre störande faktor är kulturskillnader. Jag räkade själv ut för oartigheter och försöker svälja det för att jag känner igen ett sätt att kommunicera som man inte är van vid som svensk. Jag vill understryka att det naturligvtis inte handlar om att inte alls svara eller kräva ändrade resplaner på några dagar - det är helt enkelt oacceptabelt i vilken kultur som helst! Men att de säger vissa saker rakt ut som man inte skulle göra i Sverige. Och behandlar patienter som undersåtar - det var normen under Sovjettider.

När jag frågade min läkare om olika saker som hade med ägg att göra så sa han: "Du verkar tro att det är som att handla ägg på en supermarket!" Försöker glömma och lita på honom ändå.

• Inis

Så tråkiga erfarenheter du gjort von Hiram. Jag gjorde totalt tre försök på AVA-Peter innan det lyckades och varje gång hade jag direktkontakt med  min läkare Olga Zaytseff via mejl eller sms. Hon svarade direkt på sms även om hon var på semester! Funderade ibland på om den kvinnan arbetade dygnet runt. Men jag förstod också att antalet patienter från utlandet växte och att man därför nu har anställt en koordinator (Julia någonting). Hon skötte det administrativa i samband med mitt tredje försök. Eftersom jag går och funderar på ett syskonförsök skall jag redan nu kontakta kliniken och se om dom blivit sämre på att svara och hålla kontakt med sina patienter.

• von Hiram

Tack för sympati, Elle och Inis - nej det var ingen rolig upplevelse. Julia var den jag skulle ha all kontakt med, inte läkaren. Och det var när hon aldrig svarade som jag till slut började "abuse" läkarens (Zaytseffs) adress istället... Man måste ju veta!!

Jag har varit en del i både Ryssland, Ukraina och andra gamla öststater, tom bott där periodvis, och det var ytterligare en av anledningarna till att jag ville ha ett ryskt ägg - det kändes lite hemma, och lite fint. Och jag trodde jag hade koll på hur man hanterade de där lite speciella ryska stilen. Som att köpa ägg på marknaden... jo jag tackar!!! Julia fräste ifrån på telefon en gång när jag ringde för att fråga en sak : "How can i tell,Im not a doctor!" Men men. I mitt försök till diplomatiska sista mail (som jag inte fått svar på Glad ) skrev jag att vi var vana vid annat, att det kanske var en kulturskillnad i vad man förväntar sig etc. Och har Dr Zaytseff jobbat dygnet runt och messat med patienter tom på semestern de senaste åren så är hon väl kanske utarbetad och reagerar med ilska för att man vet att det ligger något i kritiken man får...

Kanske skärper fr a den där Julia till sig (jag angav allt om hur många dagar jag fått vänta på varje mail från henne) - så de kanske tar tag i det hela och inför någon policy. Så lycka till med syskonförsök, klart det känns tryggt att köra vidare med något bekant.

Har idag haft mailkontakt med Riga, fått TVÅ svar på en dag, skrivit på papper och godkänt donator och allt. Tog sammanlagt två dagar - det som inte blev gjort på en månad med St Petersburg.

ET 30 maj!!!

• Pussesnuttan

Hej alla!

Vi gjorde ÄD på AVA Peter i mars och har bara bra saker att säga om dem.
    Fick ett superproffsigt bemötande från första mailkontakten och sedan har allt funkat perfekt.
    Redan före jul fick vi behandlingsplan med exakta tider för alla besök och all medicinering. Donatorn fick vi också omgående. Resan dit bokade vi med 2 dagars marginal på dagarna vi skulle vara där, allt enligt AVA Peters instruktioner.
    Att det skulle vara krångligt att skaffa visum håller jag inte med om, kliniken skrev ett brev som man tar med sig när man går till ambassaden och vilka övriga papper man ska ha står på ambassadens hemsida. Det tog en vecka och kostade 330 kr per person.
    Vi bokade en liten lägenhet som låg på samma gata som kliniken via nätet och kunde på det sättet välja om vi ville äta ute eller laga själva (hotellrummen är små och dyra!). Vi älskade St Petersburg och kommer åka tillbaka på semester i sommar.

Vi har tidigare gjort ett ÄD på EGV i Riga och det var som att slänga pengarna i sjön. Är övertygad om att vi fick dela donator med ett annat svenskt par som var där samma dag och att vi därför bara fick ett ägg var. Där fick man dessutom spridda instruktioner om medicinering på mail, ingen ordning alls. 

På AVA Peter bryr de sig dessutom om en även när man har åkt hem, så var det inte på EGV.
    Innan man åker hem får man träffa en sköterska som berättar om skillnader mellan gravid på normal väg/IVF/ÄD. Man får även med sig progesteron-sprutor att ta OM man skulle få en blödning (eftersom blödning vid ÄD är ett tecken på för låg progesteron nivå).
    Vår läkare, Olga Zaytseff, svarar dessutom alltid snabbt på mail eller ringer tillbaka om man har frågor.

En skillnad jag märker när jag läser om andra som gjort ÄD på andra ställen är medicineringen. Det känns som att andra länder/kliniker är mer försiktiga medan man på AVA Peter hellre ger lite högre dos för att vara säker.

Är nu i vecka 8+6 och väntar tvillingar :)

• Planeta

Grattis Pussesnuttan! Skönt att höra att det funkat för dig! Men vilka tomtar EGV Riga verkar vara...

Von hiram: Puh, tråkiga upplevelser men på nått vis glad att det inte bara var oss det inte funkat med på AVA Peter.  Trodde till slut det var mig det var fel på eftersom alla pratar så gott om dem. Blev helt galen av väntan på svar från den där Julia. Mer nonchalant ointresserad människa får man leta efter. Den berömda doktor Zaytsef fick jag tyvärr aldrig kontakt med. Jag lämnade mitt mobilnummer ett antal gånger för råd men blev aldrig uppringd. Fick en känsla av stress och o-organisation på kliniken. Vi bytte oxå klink till AVA Riga men tar en paus och laddar batterierna innan vi kör igång.

Intressant att alla har så olika upplevelser - varierande kvalité uppenbarligen. Jag hoppas ett antal byten kan bli en ögonöppnare för dem för de är uppenbarligen duktiga.

Svar på tråden Vi som går på AVA-Peter klinik, Russland