• Emo08

Vilken matkasse är mest barnvänlig?

Nu börjar inspirationen tryta och vi går runt på samma maträtter hela tiden. Tänkte testa nån matkasse så att vi får lite nya idéer och får maten hemlevererad.

Vi har två små barn. 2,5-åringen är aningens kräsen/kinkig med maten, men vi känner ändå att det är dags att han får prova lite nytt och får helt enkelt ta del av den mat som bjuds.

Så, vilken matkasse använder er familj och vilken skulle ni säga är mest "barnvänlig"?

Ser fram emot att höra från er!
    Önskar er alla en fin valborgshelg! 

• Svar på tråden Vilken matkasse är mest barnvänlig?
  • Lilia

Det finns väl ingen anledning att barnet skulle behöva äta någon special mat,de kan äta samma sak som dig alltså fungerar alla matkassar. Det är du som bestämmer vad barnet ska äta, inte barnet själv.

Om barnet vägrar att äta så får de helt enkelt låta bli. Förr eller senare blir barnet hungrigt, då erbjuder du samma mat igen. Tillsist kommer barnet att äta av maten. Ett hungrigt barn äter. Det kommer bli massor av skrik och gnäll de två första veckorna, men i längden så tjänar du på det. Det är betydligt lättare att göra det här nu än då barnet börjar bli lite äldre och det är lättare än att laga specialmat i flera år.

• Emo08

Ja, nu var ju inte frågan vilken mat jag ska ge mina barn eller hur vi ska göra för att vår äldste ska bli en riktig allätare. Det jobbar vi på själva.

Någon annan som provat matkassar och kan ge en bättre recension?

• Shira

Vi har Linas och jag tycker den är barnvänlig. Nu äter vårt ena barn allt och vårt andra barn äter endast pasta och korv (fast hon äter allt som serveras på dagis, och mycket!) så det är svårt att säga hur andra barn tycker, Sonen äter allt från kassen, dottern äter inget :-/

• FiffiF

Hej.

Vi har provat Linas, Tastelines och Mathems "billiga kassen" och vi är utomtvekan mest nöjd med Mathem.

Vi har 2 barn ( 2 och 4) dom älskar maten från Mathem medans Linas var lite för " konstig" för deras smak och Tasteline tyckte jag var lite för simpel mat.

Lycka till i valet!!!

• kanpai

Hej,
    Middagsfrid och Linas matkasse är störst i Sverige, och iom att det är många barnfamiljer som prenumererar får man väl ta det som en indikation för att det är ok mat för barn. Middagfrid har dock en högre andel ekologiska råvaror än Linas matkasse, vilket när det gäller barn är värt mycket, tycker jag. Man får dessutom en globalkniv på köpet när man skriver upp sig hos Middagsfrid.

Du kan kolla läsa mer om alla olika matkassar och vad de kostar, ekologiskt innehåll, leveransdagar och mycket mera här: www.jämför.net/Matkasse-med-hemleverans

För egen del har jag lagat och ätit maten från Linas matkasse och jag tycker den är jättegod. Vår lilla halvåring till barn är fortfarande för liten för at äta fast föda, så jag kan inte utala mig om hur han skulle gilla maten

• Mumin80

En fördel som jag ser det med linas är att de bara skickar 5 rätter/2 veckor. Så man har utrymme att laga egen mat också. Har man ett kinkigt barn så kan man ju då se till att det blir lite över av det man själv lagat, för de gånger då linas inte går ner. 

Vi hade linas i ca. ett år och jag var överlag väldigt nöjd. Det var ju ingen "barnslig" mat så ofta, däremot bra vardagsrätter med en lite annan twist ibland, som det inte finns någon orsak till att ett barn inte skulle gilla. Äter dom fiskpinnar så borde dom äta panerad fiskfilé liksom, men sen beror det ju på barnen. 

Det är en hel del linasrätter som letat sig in i vår normala vardagskost, även sedan vi slutade med matkasse. 

Svar på tråden Vilken matkasse är mest barnvänlig?