Inlägg från: Anonym (H) |Visa alla inlägg
  • Anonym (H)

Borrelia

förra veckan så såg jag en ring på ryggen,
    i går så fick jag konstaterat att det var borrelia och fick pencillin.
    Idag fick jag värre ont i huvudet, nacken och ryggslutet. Jag har även ont i ena knät och handlederna till och från.
    De tog inga prover utan sa direkt att jag hade borrelia.
    Ska man kontakta sjukvården eller avvakta i några dagar på att pencillinet ska verka?
    Är rädd för att man ska bli jätte dålig, men de kan väll inte göra något mer än att skriva ut pencillin?
    Har man borrelia finns risk då även att man kan ha smittats med tbe?

• Svar på tråden Borrelia
  • Anonym (H)
    Lillafrökenfräken skrev 2011-04-29 16:38:44 följande:
    Ja, fästingen kan bära på båda sorterna tyvärr. Jag skulle gå och kräva blodprov som kollar både borrelia och tbe.
    väntar och se om pencillinet gör det bättre kanske för tidigt att säga något redan éfter en dag?
    Men man blir vansinnigt orolig.
    känner mig hel skum i kroppen just nu nästan som att man skulle vara lite onykter till och från.
    Lite illmående som kommer till och från men det kanske beror på pencillinet?
    ska äta kåvepenin i 10 dagar.
  • Anonym (H)
    Anonym skrev 2011-04-29 17:02:52 följande:
    Ja, så kan det vara (illamåendet) för Kåvepenin är ju inte särskilt smakligt. Prova att köpa t ex Proviva blåbärssoppa med bakteriekultur (dofilus eller bifilus), det kan göra det lättare att svälja ned tabletterna också enligt min uppfattning. Du kommer antagligen att känna dig bättre först när du hållit på med kuren några dagar.

Tog de inget blodprov alls? Men det är möjligt att proven inte visar något förrän antikroppar har bildats.

Välkommen till "klubben"... vi som haft Borrelia minst 1 ggr.
    Vad menar du med välkommen till klubben?

idag känns det värre, jag är så irreterad, har ont i huvudet och otroligt ledsen.
    Nackverk och ja verk i hela kroppen. Halv yr till och från.
    Ska inte pencillinet verka snart? har tagit sex tabletter nu.
    Tycker så synd om mig själv.
  • Anonym (H)

Nu har jag ätit pencillin i fyra dagar och jag känner mig inte bättre.
    Hur länge tog det innan ni blev bättre av pencillin kur?
    Har ont i nacke och rygg.
    Har dock ingen feber har inte haft på hela tiden och det är ju skönt iofs. Men det är jobbigt att ha ont längst hela ryggraden, i handleder och i tåleder.

• Anonym (H)
    Anonym (grodan) skrev 2011-05-04 00:35:36 följande:
    Hur mår du?
    Och varför tog dom inga prover?
    Ja var och tog test på borrelia ida tar 1--3 dagar att få svar
    Hej.
    jag mår sådär. Trött, ont i huvudet ibland, värk i ryggen till och från, känner mig yr och mår fruktansvärt illa.
    Men det är så pass att jag jobbar i alla fall.

Jag åkte ner till vc för jag hade en ring på ryggen, trodde att det var ringorm först hade ingen tanke på borrelia.
    Var då nackstel och huvudvärk men trodde att jag var på väg att bli sjuk.
    Hon kollade på ryggen och sa BORRELIA
    Jag skriver ut pencillin som du får hämta på en gång.
    Kåvepenin 3ggr i 10 dagar.

Det tog inga prover alls utan tittade bara på ringen.
  • Anonym (H)
    Anonym (grodan) skrev 2011-05-04 18:11:02 följande:
    ok.. hur lång tid har det tagit nu då?
    ja får svar imorgon el på fre.. bli ja sämre ska ja åka in till infektionskliniken.. visar provet neg.. ska ja få en remiss til infektionskliniken...
    Jag var hos vc i torsdags så en vecka sedan i morgon.
    Har du feber osv varför misstänker dom borrelia.
    Jag hörde att det tar lång tid att få provsvar samt att det är väldigt lätt att missa borrelia vid blodprov, men det kanske är fel?
  • Anonym (H)

Ringen är förövrigt också kvar, men den kan väll vara kvar länge som jag fattade det som.
    Fick lite dålig info, det var bara pang på rödbetan på vc med en läkare på stående fot.
    - borrelia
    - pencillin
    - du får hämta på en gång

och sen klart

jag var hos distriktsköterskan som kallade in läkaren då  hon själv misstänkte borrelia men ville att läkaren också skulle titta och ev. skriva ut medicin läkaren kom in i all hast när denne hade andra patienter samtidigt.

• Anonym (H)
    Anonym (grodan) skrev 2011-05-04 18:21:54 följande:
    ja har haft konstant feber i 3 månader... nej det tar 1-3 dagar dom kollade upp det tom... jo det är ju det men vi får avvakta och se..
    stackare gud vad jobbigt att gå med feber så länge,
    har du hög feber?
    jag har inte ens tagit febern så jag tror inte att jag har någon det brukar man känna.
    Det är skönt att man inte är däckad men det är otroligt obehagligt att gå runt snurrig i knoppen, ont i leder och huvudet och vara så trött
  • Anonym (H)
    Anonym (grodan) skrev 2011-05-04 18:26:10 följande:
    Ja går under untredning och ingen vet vad som är fel på mig... varit sjuk sen i början av året och sjukskriven i 2 månader...
    Hoppas verkligen att de snart hittar orsaken,
    vad jobbigt det låter. Tur att du kan vara sjukskriven, ja inte för ekonomin utan för din kropp så att säga. Jobbigt att gå runt med konstant feber.
    Fortsätt gärna och skriv här om du orkar så får jag höra hur det går för dig,
    jag håller tummarna för att de snart hittar det onda och att du får hjälp och blir frisk och pigg till sommaren..
  • Anonym (H)

Kollade febern nu,
    37.5 i örat så det är inget feber här i alla fall

• Anonym (H)
    Anonym (grodan) skrev 2011-05-04 18:38:24 följande:
    tack! jag med.. har ju ont lite överallt i kroppen... visa dagar kommer ja ju inte ens upp ur sängen...
    Anonym (H) skrev 2011-05-04 18:34:19 följande:
    Kollade febern nu,
    37.5 i örat så det är inget feber här i alla fall
    beror ju på vad man har innan ;) har ja ju alltid haft 36,4 det är min temp.. men nu har ja konstant 1 grad högre.. och har man det hela tiden är det inte bra
    Då kanske jag också ligger lite högre nu, vet inte min temp. som jag har normalt. Måste testa det när jag är frisk.
Svar på tråden Borrelia