• 3barnsmamman

Tjuvparning?

Hur lätt är det för en tik att bli med valpar? Jag och mitt ex har v v med både barn och hund (en Golden). Hon löper sedan 8-9 dagar. Jag pratade nyss med mitt ex och tydligen så har hunden hoppat över staketet till deras granne som har en schäferhane... De har varit ensamma ute i ca en kvart. Barnen har alltså låtit henne vara ensam ute i trädgården utan att se till henne. Mitt ex var på jobbet.

Vi vet inte om det har hänt något. Hur vanligt är det att det blir valpar första gången?
    Vad kostar ett ultraljud? Och om man bestämmer sig för att ta bort ev valpar, vad kostar sprutorna?

Någon som vet?

• Svar på tråden Tjuvparning?
  • Vissla

Det är  väldigt sällan det räcker med en kvart för en tik som inte är i höglöp för att kunna bli dräktig, nu vet jag visserligen inte när din tik är i höglöpet men det brukar vara efter dag 12 om jag inte minns helt fel.
    Hur mycket det kostar beror helt och hållet på vilken vetrinär du går till, jag gissa på unt 2000 för ultraljudet och 5-800 för abortsprutan. Kan ha helt fel.
    Ring vetrinär senast på måndag och fråga hur du skall göra och hur mycket allt kommer att kosta.
    En sak kan jag lova dig iaf och det är att ultraljud och abort spruta blir mycket billigare än att låta valparna födas, det är även säkrare för tiken så du tar helt rätt beslut i att göra abort
    Lycka till

• MammaTillDomFinaste

håller med, det är mycket billigare och bättre att göra UL och ge henne en abort spruta! priset varjerar så ring eran vanliga vetrinrär på måndag och fråga och boka tid!

♥ Kineserna Nova & Buddha, Sibiriska katten Listo och Whippeten Ådi ♥
  • Rottis77

Om 26 dagar kan du göra ett ultraljud för att se om det finns några valpar där och då kan du även ge abortspruta om hon skulle vara dräktig, dock ska man ge en till dagen efter. Ett ultraljud ligger runt 1000 kr och abortsprutorna ligger runt 2000 kr (för båda). Man brukar även rekommendera att man gör ett ultraljud till några veckor efter abortsprutorna för att se att dom är aborterade.

Är det så att man verkligen misstänker att hon blev parad idag så kan man ge abortsprutor om typ 1 vecka, alltså inte nu direkt då ägglossningen kan vara först om några dagar och sperman överlever ju ett tag där inne, så att man inte sprutar nu så blir hon dräktig efter det! 

• 3barnsmamman

Tack för alla svar. Ska ringa veterinären på måndag och prata med dem. Hoppas att priset blir max 3000 och inte 10 000 som någon annan trodde...

• Lady without tattoo
    3barnsmamman skrev 2011-04-30 00:11:39 följande:
    Tack för alla svar. Ska ringa veterinären på måndag och prata med dem. Hoppas att priset blir max 3000 och inte 10 000 som någon annan trodde...
    Men hunden är väl föräkrad?
    JAG HAR EN RENRASIG HUND
  • Lady without tattoo
    Vissla skrev 2011-04-30 10:42:59 följande:
    Försäkringen täcker sällan tjuvparningar
    Ja då blir det väl till att betala vad det jostar oavsett om det är 3000 el 10000kr?
    JAG HAR EN RENRASIG HUND
  • Rottis77
    Lady without tattoo skrev 2011-04-30 10:21:59 följande:
    Men hunden är väl föräkrad?
    Försäkringen täcker INTE tjuvparning!
  • Lady without tattoo
    Rottis77 skrev 2011-04-30 10:58:06 följande:
    Försäkringen täcker INTE tjuvparning!
    Läs inlägg 6 INNAN du skriver samma sak igen.Jag är läskunnig så jag läste det innan du repterade samma
    JAG HAR EN RENRASIG HUND
  • MammaTillDomFinaste

hahaha, 10.000 blir de inte, var iväg med min kompis tjuvparade tik och gjorde UL å gav sprutor. Kommer inte ihåg dumman men SÅ farligt var de inte, och mycket billigare än att ta valpar, plus att detta var en son/mor parning så de hade fått kostat 15.000 om de velat, dom valparna skulle bara inte födas!! Det kommer inte kosta 10000 de kan jag lova!!! 

men ett tips är ju att kastrera tiken sedan, spara ihop till de, då slipper ni risken att hon får livmoderinflamation också!!  

♥ Kineserna Nova & Buddha, Sibiriska katten Listo och Whippeten Ådi ♥
Svar på tråden Tjuvparning?