• 3barnsmamman

Tjuvparning?

Hur lätt är det för en tik att bli med valpar? Jag och mitt ex har v v med både barn och hund (en Golden). Hon löper sedan 8-9 dagar. Jag pratade nyss med mitt ex och tydligen så har hunden hoppat över staketet till deras granne som har en schäferhane... De har varit ensamma ute i ca en kvart. Barnen har alltså låtit henne vara ensam ute i trädgården utan att se till henne. Mitt ex var på jobbet.

Vi vet inte om det har hänt något. Hur vanligt är det att det blir valpar första gången?
    Vad kostar ett ultraljud? Och om man bestämmer sig för att ta bort ev valpar, vad kostar sprutorna?

Någon som vet?

• Svar på tråden Tjuvparning?
  • 3barnsmamman
    MammaTillDomFinaste skrev 2011-04-30 20:43:53 följande:
    hahaha, 10.000 blir de inte, var iväg med min kompis tjuvparade tik och gjorde UL å gav sprutor. Kommer inte ihåg dumman men SÅ farligt var de inte, och mycket billigare än att ta valpar, plus att detta var en son/mor parning så de hade fått kostat 15.000 om de velat, dom valparna skulle bara inte födas!! Det kommer inte kosta 10000 de kan jag lova!!! 

men ett tips är ju att kastrera tiken sedan, spara ihop till de, då slipper ni risken att hon får livmoderinflamation också!!  
    Det låter bra! Jag ska ringa imorgon och kolla vad det kostar här...

Kastrering har jag hört både för och nackdelar om. Jag vet inte vad som blir bäst.
  • Vissla
    3barnsmamman skrev 2011-05-01 10:36:46 följande:
    Det låter bra! Jag ska ringa imorgon och kolla vad det kostar här...

Kastrering har jag hört både för och nackdelar om. Jag vet inte vad som blir bäst.
    Riskena vid en operation brukar vara större än riskerna för de problemen med livmodern som kan uppstå.
    En kastrerad tik slipper jobbiga löp och risken för tjuvparning och livmodercancer/framfll/inflamation försvinner.
    Nackdelar är ökad vikt om man inte är försiktig, personlighets förändring (kan även vara positivt) och hunden blir könsllös för andra hundar vilket kan vara förvirrande och leda til slagsmål. (kan också gå hur bra som hellst)

En kastrering är helt klart bättre än en tjuvparning.
  • Rottis77
    Lady without tattoo skrev 2011-04-30 11:00:49 följande:
    Läs inlägg 6 INNAN du skriver samma sak igen.Jag är läskunnig så jag läste det innan du repterade samma
    Men ursäkta mig! Där står dessutom sällan, men dom ersättar aldrig tjuvparning. Så jag repeterade inte!
  • Lady without tattoo
    Rottis77 skrev 2011-05-01 11:14:28 följande:
    Men ursäkta mig! Där står dessutom sällan, men dom ersättar aldrig tjuvparning. Så jag repeterade inte!
    Vad gjorde du då?
    JAG HAR EN RENRASIG HUND
  • MammaTillDomFinaste
    Vissla skrev 2011-05-01 11:12:55 följande:
    Riskena vid en operation brukar vara större än riskerna för de problemen med livmodern som kan uppstå.
    En kastrerad tik slipper jobbiga löp och risken för tjuvparning och livmodercancer/framfll/inflamation försvinner.
    Nackdelar är ökad vikt om man inte är försiktig, personlighets förändring (kan även vara positivt) och hunden blir könsllös för andra hundar vilket kan vara förvirrande och leda til slagsmål. (kan också gå hur bra som hellst)

En kastrering är helt klart bättre än en tjuvparning.
    ja, men för mej överväger fördelarna lätt! (hahaha, som för tillf'llet inte har någon kastrerad hund, men jag har haft!)och dom vetrinärer jag varit i kontakt med tycker också de vore de bästa! 

Och ja, många har lättare för slagsmål mm mm, men samtidigt, de är inget "riktigt" problem för mej då mina hundar inte ska hälsa på var och varannan hund

men som sagt, sen kan de bli inkontinensproblem mm mm, man får ju överväga vad man själv anser är bäst, men i dopm flesta fall överväger fördelarna faktiskt tycker jag! 
    ♥ Kineserna Nova & Buddha, Sibiriska katten Listo och Whippeten Ådi ♥
  • Rottis77
    Lady without tattoo skrev 2011-05-01 13:05:19 följande:
    Vad gjorde du då?
    Men lägg ner! Är sällan och aldrig samma sak?
  • Lady without tattoo
    Rottis77 skrev 2011-05-01 19:35:03 följande:
    Men lägg ner! Är sällan och aldrig samma sak?
    Skrev jag det?
    JAG HAR EN RENRASIG HUND
  • hmcc

Jag kastrerade min tik då hon blev tjivparad av min hane.

Då fick jag tummen ur att kastrera vilket ändå var planerat.

• 3barnsmamman
    MammaTillDomFinaste skrev 2011-05-02 15:35:16 följande:
    Hej TS, vad sade vet??
    De två veterinärer som finns i min stad hade ingen ultraljudsmaskin. Så imorgon ska jag ringa till distriktsveterinären och höra med dem. De ska ha utrustning i alla fall.
  • MammaTillDomFinaste
    3barnsmamman skrev 2011-05-02 16:14:02 följande:
    De två veterinärer som finns i min stad hade ingen ultraljudsmaskin. Så imorgon ska jag ringa till distriktsveterinären och höra med dem. De ska ha utrustning i alla fall.
    men va typiskt! men så är de här också, vi får åka bra långt för UL på hund.
  • 3barnsmamman

Nu har jag kollat med distriktsveterinären. Ett ul kostar 700kr. Om vi måste ge henne sprutor kostar det 1500kr. Det känns skönt att vi inte kommer att bli ruinerade i alla fall...

• MammaTillDomFinaste
    3barnsmamman skrev 2011-05-03 21:23:31 följande:
    Nu har jag kollat med distriktsveterinären. Ett ul kostar 700kr. Om vi måste ge henne sprutor kostar det 1500kr. Det känns skönt att vi inte kommer att bli ruinerade i alla fall...
  • 3barnsmamman

Har gjort ul nu. Som tur var så hade det inte blivit några valpar!

• slutatsnusa

min lilla tik blev tjyvparad när hon var bara 6 mån - första löpet tog liksom aldrig slut höll på i över 4 veckor. vad jag förstod då kunde de inte se säkert om där fanns valpar eller ej förrän efter 28 dagar typ halva dräktighetstiden så jag valde att ge henne sprutor direkt  (i1+ 1 till några dagar senare) för jag tyckte att det blev mer som en sen abort  om jag skulle vänta och se. Veterinären tyckte nog att jag skulle vänta och konstatera dräktighet, men jag pallade inte det. okej jag ser nu att du pallade att vänta Glad va skönt att hon inte va dräktig!

• Sanningsdan

Kan berätta en liten historia ang detta med tjuvparningar och abortsprutor.

Vi hade en tik (jakt-och utställningschampion) som slet sig under löptiden och tjuvparade sig. Hon fick abortspruta (-or?) och vi trodde därmed det hela var ur världen.

En isande kall januarikväll gick husse ut i hundgården för att hämta in henne, hon trivdes bäst i hundgården. Hade värme i sin koja. Värmen stängde vi dock alltid av om kvällen när vi tog in henne.

Denna kväll viftade hon glatt på svansen och följde med utan protest. Husse hörde dock nåt inifrån hundkojan, trodde det var en mus eller så och gick in med tiken, hämtade ficklampa och gick ut igen för att undersöka.

Inne i kojan låg en liten genomfrusen, nästan livlös valp. Han kom springande med henne och vi gnuggade henne varm. Jag hade precis fått barn, pumpade ur mjölk och försökte få i den lilla några droppar. Vi hade nog ingen aning om vad vi höll på med egentligen men vi fick henne att överleva. Mamman var helt ointresserad den första veckan kanske, vet inte vilken roll abortbehandlingen hade i detta men inte helt omöjligt att tänka sig att hon inte alls var förberedd på moderskapet, hon kände sig kanske inte alls dräktig? Moderskänslorna väcktes iaf  så småningom och allt slutade lyckligt, dock blev hon ju utan stamtavla, den lilla.

Vi var ganska unga och ovetande på den tiden, idag hade jag nog velat ha svar på hur det kunde bli så här, vad som gått snett...

• slutatsnusa

jo, men de sa nog så hos veterinären att abortsprutorna var inte 100% kommer jag ihåg nu. vill minnas att jag fick rätt många olika besked då jag ringde och rådfrågade flera olika vilket var rätt frustrerande när man bara vill göra det rätt, det bästa o så fort som möjligtGlad
    vad blev det av den lilla valpen? visste ni vem som va pappan?

mildamatildas skrev 2011-06-07 00:44:43 följande:

Kan berätta en liten historia ang detta med tjuvparningar och abortsprutor.

Vi hade en tik (jakt-och utställningschampion) som slet sig under löptiden och tjuvparade sig. Hon fick abortspruta (-or?) och vi trodde därmed det hela var ur världen.

En isande kall januarikväll gick husse ut i hundgården för att hämta in henne, hon trivdes bäst i hundgården. Hade värme i sin koja. Värmen stängde vi dock alltid av om kvällen när vi tog in henne.

Denna kväll viftade hon glatt på svansen och följde med utan protest. Husse hörde dock nåt inifrån hundkojan, trodde det var en mus eller så och gick in med tiken, hämtade ficklampa och gick ut igen för att undersöka.

Inne i kojan låg en liten genomfrusen, nästan livlös valp. Han kom springande med henne och vi gnuggade henne varm. Jag hade precis fått barn, pumpade ur mjölk och försökte få i den lilla några droppar. Vi hade nog ingen aning om vad vi höll på med egentligen men vi fick henne att överleva. Mamman var helt ointresserad den första veckan kanske, vet inte vilken roll abortbehandlingen hade i detta men inte helt omöjligt att tänka sig att hon inte alls var förberedd på moderskapet, hon kände sig kanske inte alls dräktig? Moderskänslorna väcktes iaf  så småningom och allt slutade lyckligt, dock blev hon ju utan stamtavla, den lilla.

Vi var ganska unga och ovetande på den tiden, idag hade jag nog velat ha svar på hur det kunde bli så här, vad som gått snett...

Svar på tråden Tjuvparning?