Låter ni er barn säga "dumma" till er och varandra?
Måste bara ställa min fråga här. Maken och jag diskuterar hur vi ska göra runt denna fråga och vet inte vad som är "rätt" och "fel". Finns säkert flera vinklingar på problemet, så jag uppskattar alla tips och trix.
Våra killar är just nu inne i en väldig verbal fas. Båda pratar obehindrat och kan göra sig helt förstådda. De är 3,5 år och 5 år.
Just nu är det väldigt "inne" med att säga "Mamma (eller Pappa), du är jättedum!" eller att säga "Mamma (eller Pappa), du är jätteful". Det sägs även ofta "Dumma dig, O" eller "Du är dum" mm.
Vi förstår ju också att de inte menar att vi är jättefula, utan menar istället "Mamma och Pappa, nu håller jag inte alls med er, jag vill faktiskt göra så här istället". Men det kan han (gäller främst 3,5 åringen) ju så klart inte säga. Han försöker nog fortfarande komma underfund med hur vi och han själv reagerar i olika situationer.
Vi försöker så klart att berätta att en bra kompis inte säger att någon är dum osv utan att kompisarna istället gör dumma saker. Att ingen är ful mm, men det biter inte riktigt.
Vi har läst lite i "De otroliga åren" och de förespråkar ju Time-Out och detta har vi till viss del praktiserat (fast i trappan och inte alls avskiljt från oss andra och sedan under endast 1 min och endast för situationer när de verkligen slåss och vi helt ser vad som händer).
Vi funderar nu på hur vi ska hantera det här med dumma. För just nu blir vi kallade dumma i princip jämt när vi ska göra något som inte 3,5 åringen vill (typ stänga av TVn, gå och borsta, klä på sig mm) OBS han säger oftast dumma mm i situationer när vi vet att han är trött eller hungrig, annars går det jättebra för det mesta.
Jag kan ibland känna att det är för mycket begärt av en 3,5 åring att kunna uttrycka sig på andra sätt. Vilka andra sätt lär ni era barn att uttrycka att de inte är av samma åsikt som er föräldrar? När han blir arg försöker vi förklara att vi förstår att han är arg, men att man inte alltid kan få som man vill etc beroende på vad situationen gäller.
Vad har ni andra för tips och tankar kring detta? Vi är som sagt veliga på hur mycket "krav" man kan ställa på barn i den här åldern!