Vad finns det för orsaker till försenat pincettgrepp?
Jag skulle vilja veta konkret vad det finns för orsaker till ett försenat pincettgrepp.
Egentligen vet jag inte om pincettgreppet ÄR sent eller om det bara är jag som missuppfattat hela konceptet. Min uppfattning är i alla fall att ett pincettgrepp är när man plockar upp saker mellan toppen på pekfingret och toppen på tummen.
Min son är 13 månader och gör inte det här när jag lägger små bitar med bröd, ärtor, majs m.m. framför honom på bordet. Han nöjer sig med att slänga över med hela handen och få upp det på det viset och sedan in i munnen. Oftast visar han inget större intresse utan bara plockar upp dem så utan att tänka, tittar inte alltid ens ner.
Förut mellan 11-12 månader så kunde han sitta mer koncentrerat med ärtor och verkligen anstränga sig för att plocka upp med ett pincettgrepp och kunde oftast plocka upp med pekfinger och tumme fast inte med självaste topparna utan vilken del av fingrarna som helst, men man såg tydligt att han i alla fall förstod att han skulle använda sig av dem.
Han kan fortfarande göra så och vara mer koncentrerad om jag sträcker fram ett russin eller ärta i ett pincettgrepp själv, då lägger han handen över och pillar upp dem med fingret och tummen och lyckas behålla dem i det greppet och sedan in i munnen. Men inte alltid.
När jag ger honom ett rån så kan han hålla det mellan tummen och pekfingret plus långfingret.
Han kan manipulera saker som t.ex. lock och sätter på lock på burkar och förstår att flaskor har lock m.m. så han vill alltid ha locket när jag dricker ur flaska så att han ska försöka få på det, han kan vrida och vända klossar så att de passar in i respektive hål, han kan trä över ringar över en pinne, han håller och dricker ur sin egen pipmugg sedan innan 9 månader.
Han säger mamma och pappa, vovve och boll (på sitt sätt, vovve blir bobbe och boll bli bo). Sedan finns det andra ord då och då.
Han förstår MASSOR. "Ge mamma/pappa/mormor/m.fl en puss", "Krama mamma/vovven/pappa/mormor/m.fl", "Dansa", "Ge mig/Tack", "Kom hit", "Ge den till pappa", "Ta bollen/m.m.", "Kasta bollen", "Drick", "Sitt ner" (Om han står upp så sätter han sig), "Ring mormor/pappa" (Då sätter han handen eller telefonen mot örat), "Vill du äta?", "Vill du komma upp?", "Är det gott?" (Han nickar JA på sådana frågor och ibland tycks jag höra otydligt "Nä"). "Nu tar jag dig" (Då blir han helt uppspelt för att han vet att jag ska lek-jaga honom så han flyr med ett skratt), "Lägg den där", "Städa", "Vad säger kossan?" och annat!
Han tog första stegen runt 11 månader och började även krypa vid 11 månader, när han väl började krypa så kröp han perfekt på alla fyra som man "ska", vände sig tidigt åt båda håll vid 3 månader. Började dra sig upp vid 10 månader och kan numera gå runt i rummet och stanna upp och vända och gå åt annat håll, stå upp själv.. detta vid 13 månader.. men han blev bättre på att gå vid 12,5 månad.
Han är nyfiken och tycker om att titta under soffan och stoppa in saker där som han sedan tar ut och han hittar gömda föremål och är OTROLIGT duktig på att kasta boll "overhand" som man säger på engelska. Har läst att det brukar komma senare, att kasta ovanifrån så att säga. Med båda händer och en hand. Älskar att stoppa in saker i sitt flygplan eller bil. Börjat att försöka stapla klossar och lyckats med 2.
Han vinkar hej och hej då till allt och alla, på kommando, som svar på annans vinkning och tar initiativet själv när han kommer eller går. Och annars också :) Han klappar händerna på kommando, när han gör bra saker, när andra gör det osv.
Men det är just det här med pincettgreppet (Han pekar inte heller) som jag undrar över. Är det så att han faktiskt KAN eftersom jag sett honom göra det jag beskrivit? Men att han inte väljer att göra det. Eller vad ska jag tänka och tro? Kan jag slappna av?
Jag vill liksom veta OM han har ett (utifrån vad jag beskrivit) och hur vanligt det är med försenat sådant och vad orsakerna kan vara till en försening i just det här området!
TACK, jag är så nojjig!!