• me79

Långvarig mens efter förlossningen?

Hej,

Jag har nu haft mens i 1,5 vecka. Det är min andra mens efter förlossningen och jag undrar om det är fler som haft det så här? Man blir ju orolig varför den är så långvarig. Den första mensen var 5 dagar (som jag brukar ha). Någon som har några lugnande ord, eller bör man kontakta sjukvården?

I början av mensen var den riklig, sedan avtog det, för att sedan "komma igång" med nytt blod igen. Känns det igen?

Tacksam för era erfarenheter!

• Svar på tråden Långvarig mens efter förlossningen?
  • Ingiz

Jag känner igen det!

Jag har blött lite till och från sedan första mensblödningen och har ofta blodblandade flytningar. Jag har nästan helt slutat amma och hoppas att det bara är hormoner som spökar så det ställer in sig till slut. Har det inte gett med sig till juni så beställer jag en tid hos gyn.

Är du orolig tycker jag du ska ringa din gyn eller BM. Aldrig fel med en koll. JAg har inte gjort det av den enkla anledningen att jag inte har så mycket tid att gå till gyn nu när jag börjat jobba och tänkte ta det på semestern om det inte blir bättre. Jag har ju inte ont nu eller så.

• Starkast

Helt normalt.

Tänk på att dina kvinnliga delar där inne har arbetat rätt hårt under lång tid och det kan ta ett tag innan ordningen är ordningställd så att säga.

Man skiftar även mensmönster några gånger under livet och efter en förlossning är en typisk situation. Vissa kan få längre, andra mer smärtor, andra börja blöda vid ägglossning etc. Det är så våra kroppar fungerar.

Men om du är orolig ska du ALLTID ringa. Din barnmorska är nog rätt person för din fråga. 

• me79

Tack för era svar :)
    Ringde tidigare och de sa att jag skulle höra av mig på måndag och boka en tid. Men jag blir så nojjig, speciellt när det kommer nytt blod efter att det avtagit en gång. Okej om det avtar och blir brunt då vet man att det är gammalt blod..

Hoppas verkligen det är hormoner och att det återgår till det normala snart. Kan inte vara ba att blöda så länge.

Svar på tråden Långvarig mens efter förlossningen?