• WSalma

Ni som fött barn i Tyskland...

Behöver hjälp av er som fött barn i Tyskland.

Vår barn ska anlända om ca 7 veckor och man funderar ju en del på det administrativa. När jag nyligen informerade mig om vilka papper jag behöver för att anmäla barnet hos Standesamt (barnets pappa är tysk) så stod det bland annat att de behöver min Geburtsurkunde. Det har vi ju liksom inte som svenskar... Jag har beställt ett personbevis och tänkte ta med det till Standesamt och fråga om det räcker. Jag vet att när jag skulle gifta mig var det ett himla stohej (bland annat var jag tvungen att under ed ange min mors flicknamn eftersom det inte stod i pappren...).

Hur har ni gjort? Räckte det med personbevis, pass och äktenskapsintyg? Var ni tvungna att översätta personbeviset eller gick det med ett på engelska?

För att anmäla barnet hos svenska ambassade/honarkonsulatet behöver jag ju pass, make + barn, barnets Geburtsurkunde + allt från Eniwohnermeldeamt + namnanmälan, makens pass/id eller hur? (vi är gifta, jag är född i Sverige)

Andra fällor som man kan trampa i som svensk?

• Svar på tråden Ni som fött barn i Tyskland...
  • WSalma

Tack för ditt svar!

Vårt barn kommer att få dubbelt medborgarskap. Problemet är inte BARNETS Geburtsurkunde, utan att tyskarna tvunget vill ha MIN. :-/ Dock kanske vi inte ansöker om svenskt pass direkt - vi bor långt från ambassaden och har inte direkt lust att fara omkring med den lilla så tidigt. Ett tyskt pass räcker ju i början.

Uppehållstillstånd har jag ju inte på det sättet eftersom Tyskland är med i EU, men jag ska nog förse mig med ett utdrag ur Melderegister. Det är alltid bra att ha!

• WSalma

Tack för infon Mia567!

Borde fa personbeviset vilken dag som helst nu, sa da kan jag forska vidare i saken.

• WSalma

Precis Protea! Det är helt galet. Vi bor i södra Tyskland (BW) och när jag skulle skaffa nytt pass hade jag varit tvungen att aka tva ganger till Berlin. Bara det blir ju mycket dyrare än att kombinera det hela med ett besök hos familjen i Sverige.

• WSalma

Ja, om man bara ska ha svenskt pass har man ju inte sa mycket att välja pa liksom...

Svar på tråden Ni som fött barn i Tyskland...