• Anonym

AuPair fast man har barn?

Jag har alltid velat bli aupair, dels för att jag älskar barn och att jag vill se och upptäcka världen. Har aldrig tagit tag i det och sen vart jag gravid och har nu en liten flicka på 3 år. Vill Absolut inte lämna henne ett helt år men finns det möjlighet att man kan ta med sig sina egna barn eller är min dröm helt körd tills min flicka blir 18 eller flyttar hemifrån?

• Svar på tråden AuPair fast man har barn?
  • frankrike

Skulle det inte bli lite konstigt att flytta in hos en främmande familj och ha med sig sitt eget barn? Är det att du vill iväg utomlands? Jobba med barn kan du ju göra på andra sätt också.

• morochmer

Jag har aldrig hört talas om det och har svårt att förstå hur det skulle fungera i praktiken.

• sara den fina

Men även svenska familjer i sverige söker aupairer i bland har du kollat det?

• morochmer

Alltså som aupair har man ett rum i familjens bostad och där ska du alltså bo med en 3-åring. ska hon gå på förskola då på dagarna? och hur ska pengarna räcka till att försörja henne? hur ska du göra när hon är sjuk? Ska hon enbart leka /vistas i det rummet eller vill familjen ha ytterliggare ett barn som röjer i huset.

Jag säger inte att det är omöjligt men om du berättar varför du vill dte här så kanske du istället kan få förslag på annat du kan göra.

• morochmer
    frankrike skrev 2011-04-30 22:39:04 följande:
    Man behöver ju inte alltid bo hos familjen i för sig.
    Nej, men hur har man råd med en annan lägenhet under normala omständigheter?
  • Anonym (Kim)

Nej, det verkar märkligt tycker jag. Jag har aldrig hört talas om det. Skulle du ta hand om ditt barn samtidigt som du tar hand om au-pairbarnet/-barnen? En au-pairlön blir man inte fet på, det handlar om några tusen i månaden bara. Varför inte åka som utbytesstudent istället? Eller ta ett "vanligt" arbete utomlands?

• plusplusplus

Har iofs aldrig hört talas om en inneboende au pair som har egna barn med sig, men beroende på var du vill arbeta i familj skulle man säkert kunna lösa det på något sätt. Tex att du erbjuder barnpassning och samtidigt har med ditt eget barn - som en live out nanny tex. Problemet är väl att det inte alltid är så välavlönat, kanske det blir svårt att ha råd med egen bostad osv på en nanny-lön, särskilt om du inte har lämplig utbildning som du kan visa papper på (vilket många vill ha om de ska anställa dig). 

Jag skulle inte se det som helt hopplöst att du kunde passa nån familjs barn mot fri bostad, särskilt om bostaden inte är i familjens bostad (svårt att tro att en familj vill ha ytterligare barn inhysta om de köper hjälp...) utan utanför. Annonsera på tex svenska kyrkan (om du tex vill jobba i en storstad där en sådan finns) med en rejäl presentation av er och vad du har för förväntningar och vad du kan erbjuda, är mitt tips. Lycka till!

• Anonym

Jag skulle vänta tills dottern blir stor och åka iväg som aupair "mormor" ett alternativ är väl att kontakta aupair argenturer och fråga tror dock de är jättesvårt och kanske inte det bästa för din dotter

• morochmer
    Anonym skrev 2011-05-01 13:55:19 följande:
    Jag skulle vänta tills dottern blir stor och åka iväg som aupair "mormor" ett alternativ är väl att kontakta aupair argenturer och fråga tror dock de är jättesvårt och kanske inte det bästa för din dotter
    Vad är en aupair mormor?
  • Anonym

Jag läste en artikel nån gång i nån veckotidning om en kvinna som åkte när hon var 50 plus han kallade sig "aupairmormor" det lätt spännande tyckte jag.

• morochmer
    Anonym skrev 2011-05-01 14:23:29 följande:
    Jag läste en artikel nån gång i nån veckotidning om en kvinna som åkte när hon var 50 plus han kallade sig "aupairmormor" det lätt spännande tyckte jag.
    Jag trodde att det finns vissa regler för aupair och då även för åldern.
Svar på tråden AuPair fast man har barn?