• Anonym (frågvis)

Frågor till pingstvänner/ fd. pingstvänner!

Alltså, jag har så många frågor och funderingar kring pingskyrkan som jag hoppas få svar på. Varför just den kyrkan är för att jag flera ggr kommit i kontakt med pingstvänner och känner att det finns mycket "hemligheter" kring tron, man talar inte mycket om det. VARFÖR undar jag då? Varför vill man inte tala om det man tror på? Jag pratar om det mesta som rör mitt liv, min familj, mina intressen osv. Skulle jag ha en tro hade jag talat om den i olika avseenden.

Ok, här kommer några funderingar:
    *Tror man på evulotionen?
    *Vad tycker man om HBT?
    *Vad tycker man om pingstvänner som går ur? Är det ok om någon i familjen går ur?
    *Får man bo ihop innan man är gifta? (har noterat att alla gifter sig väldigt snabbt in i förhållandet).
    *Får man ha sex innan giftemål?
    *Måste man betala en viss procent av sin lön till kyrkan?

Jag hoppas jag kan få svar på några frågor. Har sökt svaren men inte funnit dem, har även försökt fråga pingstvänner men får inga svar.

• Svar på tråden Frågor till pingstvänner/ fd. pingstvänner!
  • Laura03

1. Det är väl individuellt men skulle inte tro det då man utgår från Bibelns berättelse att gud skapade universum.
    2. Själv har jag inget emot HBT personer. Är väldigt liberal i min tro men vet att folk uteslutits pga det.
    3. Tror inte man ifrågasätter det längre.
    4. Vem säger att man inte får det? Självklart kan man bo ihop innan. Det är väl upp till de som bor ihop. Sedan behöver man inte ha sex bara för att man bor ihop men vem kan kontrollera det.
    5. Går inte att kontrollera men det förkunnas om att man ska vänta tills man är gift.
    Fick själv barn innan jag gifte mig med min man (barnets far) och fick en massa kommentarer. Den mest puckade var
    "hur kan de få barn, de är ju inte gifta". Vet andra som stått i kyrkan och bett om ursäkt för att de blivit gravida innan de varit gifta. Skulle aldrig i mitt liv göra det och det sa jag också. Tror inte man gör så idag.
    6. Nej man ger en 10:e om man vill. Pingstkyrkan är en av de kyrkor som inte kräver betalt av sina medlemar via skattesedeln. Så det är helt frivilligt och många donerar pengar till de olika verksamheterna.

• Dalton

Inget av det du frågar är varken känsligt eller hemligt för en pingstvän. Det får mig att undra om du verkligen känner några Pingstvänner? Och varför du inte frågar dem? Det är nog snarare du som inte vågar fråga än Pingstvänner som hemlighåller fakta.

• Anonym (frågvis)

Tack för dina svar!

Det verkar som att det kanske finns pingstkyrkan "light" och sedan de som har en tuffare syn?

Jag pratade en gång med en pingstvän som efter 6 mån skulle gifta sig med sin pojkvän för att få flytta ihop. Jag frågade hur man gör om man verkligen inte trivs ihop efter några år och vill skiljas och fick svaret "man får skilja sig, men vi gör det inte. Alla problem går att lösa". Jag ifrågasatte inte detta, men tycker ändå det är synd att unga personen stressas in i äktenskap, och sedan inte "får" skiljas... Samma person var så hatisk mot en känd person som var/är homosexuell, så det är därför jag hade frågor kring det.

Jag blev även nyfiken om betalningen till kyrkan då min man en gång fick intyga till pingstkyrkan att en anställd hade en viss lön eftersom 20 % av det skulle gå till kyrkan. Men det kanske är lite olika beroende på vilken kyrka man tillhör.

Är tron djupare på vissa ställen? Fallen ovan kommer nämligen från då jag bodde i jönköping.

• Anonym (frågvis)

Dalton: Jo! men jag har ju frågat men får liksom inga svar, det är därför det känns som det finns en reservation att prata om det. Om jag har ett intresse eller något jag brinner för tycker jag det är kul att prata om et och svara på frågor :), det är därför jag undrar!
    Jag skrev inte att jag verkligen känner några pingstvänner, jag skrev att jag kommit i kontakt med pingstvänner, exempelvis genom arbete.

• Laura03

Duger inte ett svar från en pingstvänner då?

• Anonym (frågvis)

Någon mer som vill svara på mina funderingar :)?

• Anonym

* Nej, det gjorde de inte när jag var med(har varit med i verksamheten utan att sj. vara döpt) iaf, tvivlar på att det ändrats.
    * Diskuterades inte då, men knappast positivt.
    * Har aldrig varit med om att någon gått ur, kan tyvärr inte svara.
    * Ingen av mina vänner har bott ihop utan att vara gifta nej.
    *"Får" o. får, vem kan kontrollera det, är väl upp till de inblandades samveten.
    * 10:e är väl frivilligt.

Vad det gäller ditt #3, så är det iaf enl. min erfarenhet skillnad på dem som är födda in i kyrkan o. de som själva sökt sig dit vad det gäller "light" eller ej.

• Laura03

Jag är själv uppvuxen i pingstkyrkan och light eller ej så är det ju upp till var och en hur man vill bli bemött av andra. Jag vill inte döma andra människor för deras livsval. Det är inte mitt jobb utan Guds.

Svar på tråden Frågor till pingstvänner/ fd. pingstvänner!