Frågor till pingstvänner/ fd. pingstvänner!
1. Det är väl individuellt men skulle inte tro det då man utgår från Bibelns berättelse att gud skapade universum.
2. Själv har jag inget emot HBT personer. Är väldigt liberal i min tro men vet att folk uteslutits pga det.
3. Tror inte man ifrågasätter det längre.
4. Vem säger att man inte får det? Självklart kan man bo ihop innan. Det är väl upp till de som bor ihop. Sedan behöver man inte ha sex bara för att man bor ihop men vem kan kontrollera det.
5. Går inte att kontrollera men det förkunnas om att man ska vänta tills man är gift.
Fick själv barn innan jag gifte mig med min man (barnets far) och fick en massa kommentarer. Den mest puckade var
"hur kan de få barn, de är ju inte gifta". Vet andra som stått i kyrkan och bett om ursäkt för att de blivit gravida innan de varit gifta. Skulle aldrig i mitt liv göra det och det sa jag också. Tror inte man gör så idag.
6. Nej man ger en 10:e om man vill. Pingstkyrkan är en av de kyrkor som inte kräver betalt av sina medlemar via skattesedeln. Så det är helt frivilligt och många donerar pengar till de olika verksamheterna.