• Anonym (uvi)

Urinvägsinfektion! Vad göra för att lindra?

Jag har fått UVI. Absolut inte min första och säkert inte min sista. Jag har satt in antibiotika (Furadantin)  vilket jag har utskrivet sedan tidigare. Men hur är det med detta med tranbär? Har någon erfarenhet av vilka hälsokostpreparat som är bra?

• Svar på tråden Urinvägsinfektion! Vad göra för att lindra?
  • Anonym

Tranbär är fantastiskt bra, jag har inte behövt använda antibiotika på flera år!

Så fort jag känner besvären går jag ner till affären och köper 3-4 liter tranbärsdricka (ju mer tranbär ju bättre) och dricker ca 1-2 liter första dagarna och sedan ett par glas/dag resten av vecka. Man känner skillnad direkt.

I Tranbär finns ett ämne som gör att bakterierna (som orsakar UVI) inte kan klammra sig fast i urinblåsan utan kommer ut när du kissar. Bakterierna har små "armar" som blir förlamade. Det är alltså bevisat att det fungerar.

Lycka till!

• Anonym (uvi)
    Anonym skrev 2011-05-01 10:35:26 följande:
    Tranbär är fantastiskt bra, jag har inte behövt använda antibiotika på flera år!

Så fort jag känner besvären går jag ner till affären och köper 3-4 liter tranbärsdricka (ju mer tranbär ju bättre) och dricker ca 1-2 liter första dagarna och sedan ett par glas/dag resten av vecka. Man känner skillnad direkt.

I Tranbär finns ett ämne som gör att bakterierna (som orsakar UVI) inte kan klammra sig fast i urinblåsan utan kommer ut när du kissar. Bakterierna har små "armar" som blir förlamade. Det är alltså bevisat att det fungerar.

Lycka till!
    Det låter ju bra! Vad heter märket på drickan du köper? 
  • SilverLadyG
    Anonym skrev 2011-05-01 10:35:26 följande:

Lycka till!
    Tranbär har vetenskapligt bevisat ha effekt mot urinvägsinfektioner, även citron har alltid hjälpt mig. 1 citron per dag, ren saft, liten droppe vatten i och drick allt. Surt men hjälper!
  • plusplusplus

Tranbär är bra, inte bara terapeutiskt utan även förebyggande. Har du återkommande UVI skulle jag dricka en mindre mängd varje dag och inte bara vid besvär. Lycka till!

• Sunstar83
    GreteP skrev 2011-05-01 11:06:09 följande:
    Tranbär har vetenskapligt bevisat ha effekt mot urinvägsinfektioner, även citron har alltid hjälpt mig. 1 citron per dag, ren saft, liten droppe vatten i och drick allt. Surt men hjälper!
    Tvärt om tyvärr, det har INTE vetenskapligt bevisad effekt har det visat sig nyligen. Men havrevatten har jag testat som lindrar. Koka 1 liter vatten med 1 dl havre i, låt svalna och drick sedan.
    Barn behöver föräldrar med fel och brister för att lära sig något om livet - DW Winicott
  • Anonym

Kan tippsa för den som inte gillar tranbärsjuice att det finns tabbletter med konsetrat tranbär på hälsokost och apotek. De fungerar kanon.

Är det mer akut just på sekunden. Drick massor och ta värktabletter som är inflamationshemmande typ alvedon. Se till att vara varm runt bak och midja.

• Meddelande borttaget
  • Ventus

Jag har lidit av uvi i hela mitt vuxna liv, men har fått ett dunderpiller utskirvet som heter Hiprex och är surreglerande. Helt suveränt! Ta ett i samband med sex. Om du känner av det mer.. ta ett till efter sex.
    :)

• Anonym
    Anonym skrev 2011-05-01 11:18:28 följande:
    Kan tippsa för den som inte gillar tranbärsjuice att det finns tabbletter med konsetrat tranbär på hälsokost och apotek. De fungerar kanon.

Är det mer akut just på sekunden. Drick massor och ta värktabletter som är inflamationshemmande typ alvedon. Se till att vara varm runt bak och midja.
    Alvedon är väl inte inflammationshämmande? Enligt vad jag kan läsa i Fass så är det enbart febersänkande och smärtstillande. http://www.fass.se/LIF/produktfakta/artikel_produkt.jsp?NplID=19581115000027&DocTypeID=7&UserTypeID=2
  • Anonym
    Anonym skrev 2011-05-01 11:43:06 följande:
    Alvedon är väl inte inflammationshämmande? Enligt vad jag kan läsa i Fass så är det enbart febersänkande och smärtstillande. www.fass.se/LIF/produktfakta/artikel_produkt....
    Ber om ursäkt . Menade Ipren. Var lite snabb i vändorna bara.
Svar på tråden Urinvägsinfektion! Vad göra för att lindra?