• Anonym (uvi)

Urinvägsinfektion! Vad göra för att lindra?

Jag har fått UVI. Absolut inte min första och säkert inte min sista. Jag har satt in antibiotika (Furadantin)  vilket jag har utskrivet sedan tidigare. Men hur är det med detta med tranbär? Har någon erfarenhet av vilka hälsokostpreparat som är bra?

• Svar på tråden Urinvägsinfektion! Vad göra för att lindra?
  • SilverLadyG
    Sunstar83 skrev 2011-05-01 13:35:22 följande:
    Absolut, jag håller verkligen med dig! Jag har själv använt mig av tranbärsdricka när jag haft uvi så jag säger ju inte att det gör skada, men som sagt så finns det en hel del forskning som säger att det inte fungerar men även de som säger att det har.

Det där med att citron skulle starta tandlossning har jag t ex missat.

Jag läser ju till sjuksköterska så jag finner allt det här väldigt intressant för antibiotikaresistans och allt däromkring gör att jag gärna ser att vi hittar alternativa metoder där det går att undvika antibiotikapreparat just för att vi ska spara antibiotika till de fall där det kan vara en fråga om liv och död.
    Japp detta är väldigt intressant SkrattandeOch professorn som sade detta på föreläsningen är mikrobiolog...eftersom studier finns på E.coli som är bakterier som orsakar urinvägsinfektioner därför säger man även till kvinnor som har analsex att aldrig låta snoppen efter analet gå till slidan utan att snoppen är rengjord.
    Men om detta skulle bota en kraftig urinvägsinfektion är tidigt att säga än, än så länge kan endast antibiotika bota kraftiga urinvägsinfektioner, men lätta kan nog tranbär sköta Skrattande
  • LindaMJ

men om dom studierna är sanna borde ju läkarna ha en liten hum om det och inte säga åt patienter att använda det. jag har alltid fått höra av läkarna att man ska dricka tranbär och citron

• Anonym

Inte läst hela tråden, kanske har nån redan tipsat men prova ipren 400mg 3g/dag, var 8:e tim i flera dagar. Det har funkat för mig.

• Tjejen00

Tranbärsjuice lindrar/hjälper för mig, det är endast om jag väntar för länge när det brutit ut som det inte hjälper, annars går det alltid tillbaka om jag dricker i tid.

• Anonym (uvi)
    LindaMJ skrev 2011-05-01 13:41:13 följande:
    men om dom studierna är sanna borde ju läkarna ha en liten hum om det och inte säga åt patienter att använda det. jag har alltid fått höra av läkarna att man ska dricka tranbär och citron
    Tyvärr är inte alla läkare uppdaterade om allt. Det kan man inte vara.Särskilt inte som vårdcentralsdoktor. Det är ett sådant enormt informationsflöde om många saker. 
  • Sunstar83
    GreteP skrev 2011-05-01 13:40:57 följande:
    Japp detta är väldigt intressant SkrattandeOch professorn som sade detta på föreläsningen är mikrobiolog...eftersom studier finns på E.coli som är bakterier som orsakar urinvägsinfektioner därför säger man även till kvinnor som har analsex att aldrig låta snoppen efter analet gå till slidan utan att snoppen är rengjord.
    Men om detta skulle bota en kraftig urinvägsinfektion är tidigt att säga än, än så länge kan endast antibiotika bota kraftiga urinvägsinfektioner, men lätta kan nog tranbär sköta Skrattande
    Måste säga att det kan tyckas självklart att inte låta snopp gå från analt till vagina utan rengöring men inte alla som tänker i stundens hetta iofs..

Som sagt, skulle vara bra om tranbär kunde vara ett effektivt medel vid UVI men i vissa lägen får vi nog acceptera att antibiotika är det enda fungerande (än så länge).
    Barn behöver föräldrar med fel och brister för att lära sig något om livet - DW Winicott
  • Sunstar83
    Anonym (uvi) skrev 2011-05-01 13:43:34 följande:
    Tyvärr är inte alla läkare uppdaterade om allt. Det kan man inte vara.Särskilt inte som vårdcentralsdoktor. Det är ett sådant enormt informationsflöde om många saker. 
    Exakt och  det hänger dessutom på läkarens individuella intresse vad han eller hon sätter sig in i gällande nya forskningsrön! Tyvärr.. Samma gällande sjuksköterskor.. dock är det vårt ansvar att hålla oss ajour med nya vetenskapliga rön och upptäckter!
    Barn behöver föräldrar med fel och brister för att lära sig något om livet - DW Winicott
  • Anonym (uvi)
    Sunstar83 skrev 2011-05-01 13:46:47 följande:
    Exakt och  det hänger dessutom på läkarens individuella intresse vad han eller hon sätter sig in i gällande nya forskningsrön! Tyvärr.. Samma gällande sjuksköterskor.. dock är det vårt ansvar att hålla oss ajour med nya vetenskapliga rön och upptäckter!
    Visst är det så. Och olika läkare har olika intresseområden som man gärna läser på mer om. Jag är läkarstudent förresten
  • Aljoro

För mig funkar tranbär super bra, brukar dricka en hel förpackning när jag får de första känningarna, sen brukar jag ta nått glas om dagen kanske under en veckas tid. Jag har sluppit antibiotika nu i flera år på grund av tranbär. UVI känningarna brukar försvinna ganska snabbt efter att jag börjat med tranbär.

• Joppelina

Dricker mycket. C-vitamin brustabletter, tranbär, äppelcidervinäger.

Detta gör jag direkt vid känningar. Haft problem sen jag var barn. AB hjälper sällan, utan jag får symtom tillbaka efter en månad och testat ta en ytterligare kur. Men samma sak.

Sista åren så har jag lyckats klara mej utan en svårare infektion som gått uppåt, men självklart ska man söka läkare och få odlat vad för bakterie man har. Många gånger får man ju "fel" i första skedet innan odling är tagen.

Sunstar83 skrev 2011-05-01 13:35:22 följande:
    Absolut, jag håller verkligen med dig! Jag har själv använt mig av tranbärsdricka när jag haft uvi så jag säger ju inte att det gör skada, men som sagt så finns det en hel del forskning som säger att det inte fungerar men även de som säger att det har.

Det där med att citron skulle starta tandlossning har jag t ex missat.

Jag läser ju till sjuksköterska så jag finner allt det här väldigt intressant för antibiotikaresistans och allt däromkring gör att jag gärna ser att vi hittar alternativa metoder där det går att undvika antibiotikapreparat just för att vi ska spara antibiotika till de fall där det kan vara en fråga om liv och död.

Är av samma åsikt där. Har egen erfarenhet att jag ej blivit hjälpt av AB-kurer vid både UVI och öroninflammation så jag är numera väldigt uppmärksam och behandlar preventivt i samband med vanliga förkylningar då det ofta kommer UVI alt öroninflammation för mej.

• Sunstar83
    Anonym (uvi) skrev 2011-05-01 13:49:10 följande:
    Visst är det så. Och olika läkare har olika intresseområden som man gärna läser på mer om. Jag är läkarstudent förresten
    Det är ju egentligen oudvikligt.. som exempel just nu har jag en vfu-placering på en ortopedavdelning, lär mig mängder, men det finns ju vissa saker som man inte kanske trott att man skulle få lära sig men som ändå kommer med på köpet eftersom vi har att göra med människor (där det sällan bara är en ortopedisk problematik involverad), jag har fått stöta på patienter med psykos till följd av kombiationen alzheimers och post-op-förvirring, en riktig lärdom kan jag lova men riktigt otippad!
  • Anonym

Jag tycker ibland att man faktist inte ska lita på vetenskapliga studier. Vare sig de de säger för eller emot.  Ibland ska man ta det som fungerar av rekomendation från erfarenhet.

Jag har haft UVI så mycket som en gång i månaden under stor del av mitt vuxna liv och därav fått många råd samt hängt i många trådar om UVI. Det finns ingenting som så många anser hjälper som tranbär. Det spelar ingen roll vad studier visar. Det fungerar uppenbarligen både att förhindra och att hjälpa till att snabba läkningen om man väl fått UVI.

Detta gäller många områden och inte bara detta. Sen så ger tex UVI prov inte alltid en korrekt visning för om man är sjuk eller inte. Vissa läkare går bara på dessa prover medans andra insett detta faktum. Senast jag var sjuk kissade jag blod. Knappast någon frågan om att jag var sjuk. Ändå visade provet på VC ingenting? Men doktorn lyssnade på min erfarenhet och medecinerade ändå. Tack och lov. När det gått så långt har jag så ont och sådan frossa att jag inte står ut :-P.

• SilverLadyG

Återstår att se vad framtiden visarSkrattande Lycka till med era studier! Jag har endast 2 terminer kvar av mina masterstudier Skrattande 

• Anonym (mommo)

Uteslut allt socker. Och sedan funkar faktiskt persiljeavkok riktigt bra. Inte gott, men effektivt.

Svar på tråden Urinvägsinfektion! Vad göra för att lindra?