Vad händer tiden efter samsovning?
Mina första två barn samsov med oss och det var jättemysigt och de gillade det verkligen. Jag tyckte att det kändes som det mest naturliga och helt ohumant att förvänta sig att de små liven skulle sova alldeles ensama när allt de ville var att vara nära sin trygghet (oss)
Från 3 år ungefär så försökte vi periodvis systematiskt att få dom att sova i sina egna sängar i sina egna rum
Vi prova alla möjliga metoder och rutiner och oräkneliga är de timmar, kvällar och nätter jag suttit eller legat i deras rum och sängar. Det var helt jäkla omöjligt att få dom att acceptera det, de skulle bara somna hos oss som de var vana vid. De var kanske runt10-11innan de funka ordenligt och fortfarande när de var upp till 13 tog de chansen ibland och sov inne hos mig om andra halvan av sängen var tom.
Mitt sista lilla sladdis barn totalvägrar att sova hos oss, han kommer inte till ro men somnar (och har alltid gjort) så fint så fint i sin egen säng och sover hela nätterna. Jag kan sakna det där gosiga varma mysiga men gode gud så skönt det är ändå med en unge som somnar själv på nån minut och kan somna om själv i sin säng på natten och att vi har vår säng och vår natt i fred.