• frips

    Bidrag vid tillfälligt uppehållstillstånd?

    Hej!


    Jag träffade en tjej från Kenya för drygt ett år sedan och nu har hon bott hos mig två gånger (en månad i höstas och sedan feb-april). Hon ska komma hit en tremånadersperiod till och om sedan allt känns bra ska hon söka tillfälligt uppehållstillstånd.


    1. Hon får ett personnummer och tillgång till SFI eller hur?
    2. Eftersom det kommer att ta ett tag för henne att få jobb, får hon alfakassa och i värsta fall socialbidrag? Själv har jag en hyfsat bra inkomst, påverkar det möjligheterna eller bedömer de hennes situation oberoende av mina pengar? Kan bli tufft att leva på min lön i det långa loppet.
    3. Stämmer det att hon inte får resa ut från hemlandet under hela tiden ärendet behandlas (typ 6 månader)?

    Tack!

  • Svar på tråden Bidrag vid tillfälligt uppehållstillstånd?
  • Anonym (hur)

    Får alfakassa? Hur kan hon få det? Har hon varit inskriven vid AF?

  • Smilla75

    Om hon får tidsbegränsat uppehållstillstånd så får hon personnummer. Vad som gäller för alfakassa vet jag tyvärr inte. Socialbidrag kan hon få om ni inte kan försörja er på din lön (socialbidragsnivå). Men rimligt är väl att du gör allt du kan för att försörja även henne. Hon får åka ut från Kenya hur mycket hon vill under handläggningstiden, så länge hon inte inreser i Sverige.

  • Snow Crash

    Om det fortfarande funkar likadant som för ett par år sedan, så är det bara att gå till Skatteverket när hon kommit, så får hon ett personnummer. SFI är gratis, men kolla gärna upp kvaliteten på utbildningen där ni bor; det kan vara värt att lägga pengar på t ex Folkuniversitetet istället.
    Hon måste bli sambo med dig för att få UT, och vad gäller socialbidrag funkar det då likadant som för andra sambos: han du en OK inkomst, så får du försörja henne.
    Och som Smilla sa, hon får åka från Kenya, men inte till Sverige. Lycka till och hoppas att MV inte konstrar för mycket!

  • dooris

    Som tidigare nämnts i tråden, när det kommer till soc gäller samma regler för er som för andra sambos, dvs, om du har en ok lön förväntas ni båda leva på den. A-kassa kan hon inte få om hon inte arbetat i sverige under minst 6 månader. Samma regler gäller för alla a-kassor oavsett om man söker från alfa-kassan eller någon annan. Alfa-kassan skiljer bara ut sig från de andra i det att man inte behöver vara medlem för att söka ersättning.

    Beroende på var du bor rekomenderar jag att du i god tid innan din tjej flyttar hit kollar av vilka SFI-utbildningsanordnare som finns i staden. Kvalitén kan variera ordentligt. Finns många riktigt bra skolor, men också många riktigt dåliga.

    Lycka till! Hoppas det ordnar sig för er på bästa sätt!

  • Anonym
    dooris skrev 2011-05-01 18:43:44 följande:
    Som tidigare nämnts i tråden, när det kommer till soc gäller samma regler för er som för andra sambos, dvs, om du har en ok lön förväntas ni båda leva på den. A-kassa kan hon inte få om hon inte arbetat i sverige under minst 6 månader. Samma regler gäller för alla a-kassor oavsett om man söker från alfa-kassan eller någon annan. Alfa-kassan skiljer bara ut sig från de andra i det att man inte behöver vara medlem för att söka ersättning.

    Beroende på var du bor rekomenderar jag att du i god tid innan din tjej flyttar hit kollar av vilka SFI-utbildningsanordnare som finns i staden. Kvalitén kan variera ordentligt. Finns många riktigt bra skolor, men också många riktigt dåliga.

    Lycka till! Hoppas det ordnar sig för er på bästa sätt!
    Man måste visst vara medlem i alfakassan för att få ersättning. Skillnaden från A-kassorna är att alfakassan är fackligt oberoende, vem som helst oavsett yrke kan alltså vara med.

    Till TS:
    Ja, hon får gå SFI och personnummer
    Nej, hon kommer inte få a-kassa eller socialbidrag
    Jo, hon från lämna sitt hemland
  • dooris
    Anonym skrev 2011-05-01 20:12:38 följande:
    Man måste visst vara medlem i alfakassan för att få ersättning. Skillnaden från A-kassorna är att alfakassan är fackligt oberoende, vem som helst oavsett yrke kan alltså vara med.

    Till TS:
    Ja, hon får gå SFI och personnummer
    Nej, hon kommer inte få a-kassa eller socialbidrag
    Jo, hon från lämna sitt hemland
    Nej man behöver inte vara medlem i alfa-kassan för att söka ersättning därifrån. I likhet med alla andra kassor krävs dock medlemsskap för att kunna få inkomstrelaterad ersättning. Ersättning till grundbelopp kan du söka utan medlemsskap.

    www.alfakassan.se/Inte_medlem_i_a-kassan
  • frips

    Tack alla för er hjälp!!! OK jag uttryckte mig fel om utresa under handläggningstiden, men hon kan alltså inte resa hit vilket är mindre roligt. Hon är precis på ambassaden nu och söker om ett "uppehållstillstånd för besök" för att kunna komma hit och se den svenska sommaren i tre månader (visum kan man inte söka för mer än 3 månader under en 6-månadersperiod och sommaren skulle redan ha hunnit gå innan hon fick ett tillfälligt uppehållstillstånd/arbetstillstånd), men då säger den handläggaren i efterhand att istället för ca 6 månader tar det antagligen max 2 månader att få ett tillfälligt uppehållstillstånd/arbetstillstånd så hon kunde sökt det istället. Och nu är det för sent. Dessa myndigheter, jag får krupp!

  • Anonym (Illa.)

    Jag tycker det är rätt skruvat att kunna komma till ett annat land utan att ha ett jobb och tro att det finns bidrag att uppbära.
    Antingen får hon flytta hit när hon har råd alt. att du försörjer henne. Det borde vara mer självklart än att fundera på vilka bidrag man har rätt till.

    Till vilka länder kan jag flytta till utan jobb som jag istället kan få bidrag ifrån?

  • frips

    Tanken är inte att komma hit för att få bidrag, min flickvän vill inte vara utan jobb en enda dag, det finns inget värre. Men eftersom det inte är så lätt för folk från andra länder att få jobb i Sverige p g a fördomar och annat kan det vara rätt tufft i början och jag undrade om vi kunde få någon slags hjälp trots att vi blivit kära i någon från en annan hudfärg eller från ett område av vår jord som inte tillhör "oss".

  • Anonym
    frips skrev 2011-05-06 13:25:20 följande:
    Tanken är inte att komma hit för att få bidrag, min flickvän vill inte vara utan jobb en enda dag, det finns inget värre. Men eftersom det inte är så lätt för folk från andra länder att få jobb i Sverige p g a fördomar och annat kan det vara rätt tufft i början och jag undrade om vi kunde få någon slags hjälp trots att vi blivit kära i någon från en annan hudfärg eller från ett område av vår jord som inte tillhör "oss".
    Av med offerkappan och börja titta efter jobb till henne istället för att fråga om bidrag! Lycka till!
  • Anonym (fördom)
    frips skrev 2011-05-06 13:25:20 följande:
    Tanken är inte att komma hit för att få bidrag, min flickvän vill inte vara utan jobb en enda dag, det finns inget värre. Men eftersom det inte är så lätt för folk från andra länder att få jobb i Sverige p g a fördomar och annat kan det vara rätt tufft i början och jag undrade om vi kunde få någon slags hjälp trots att vi blivit kära i någon från en annan hudfärg eller från ett område av vår jord som inte tillhör "oss
    Vill inte vara petig, men kan hon svenska? Tycker det är ett större hinder än att man har annan härkomst...
  • Miss Emelie

    När hon kom och hälsade på dig, ansökte hon om ett besöksvisum? Hur gick ni till väga?


    Dont be a hater, Just bcos i Keep it Real! ;)
  • Jörgen41

    En gång för alla om man är svenskmedborgare är man inte försörjningsskyldig. Vet inte vart folk fått det ifrån..

    Utdrag:


    3 b § Uppehållstillstånd på grund av anknytning till en person enligt 3 eller 3 a § får beviljas endast om den person som utlänningen åberopar anknytning till kan försörja sig och har en bostad av tillräcklig storlek och standard för sig och utlänningen. Lag (2010:175).


    3 c § Kraven i 3 b § gäller inte om den person som utlänningen åberopar anknytning till är


    1. ett barn, 2. medborgare i Sverige, annan EES-stat eller Schweiz,
  • Anonym (soc.)

    Om ni kommer att vara ett "hushåll" dvs. leva tillsammans under äktenskapsliknande former (alltså vara ett sammanboende kärlekspar) så ska ni ansöka om socialbidrag tillsammans som hushåll och era gemensamma utgifter och inkomster kommer att beräknas på. Om du har en hyfsad normalinkomst kommer ni/hon ej att vara berättigade till socialbidrag. PUNKT!!! Nu slipper det tjafsas med i tråden för det är SÅ DET ÄR.

  • Anonym (varit där)

    Jag kom till Sverige med min afrikanska sambo för fyra månader sen pga av att jag ville föda vårt barn här. Men en mammapenning på strax över 7000kr i månaden fick vi avslag på sk försörningsstöd då jag innehar en bostadsrätt. Soc tyckte vi kunde sälja den först. Min karl (som pratar engelska men inte svenska) gav sig fan på att skaffa sig ett jobb (då han inte fick någon direkt hjälp hos arbetsförmedlingen eftersom han är sk kärleksinvandrare) och efter två veckor lyckades han på egen hand skaffa jobb.

    Vad jag vill säga med detta är; allt går bara man vill tillräckligt mycket!

    Eftersom ni kommer att få vänta i ca 9 månader på at hon ska få sitt UT klart (det är den hansläggningstid gäller just nu och börjar räknas när ansökan registrerats på en ambassad å inte konsulat) och sen även på att få sitt UT-kort i ytterligare ett par veckor så kan jag absolut rekommendera att hon redan nu börjar plugga svenska. Det finns en kurs på nätet som heter Björns svenskakurs eller liknande. Helt ok och gratis. Det går även att köpa samma böcker som de använder på SFI att skicka ner till henne.     

    Här hemifrån kan du redan nu se till att ha alla papper klara vad gäller ev ansökan till SFI, registrering hos Skatteverket, ID-korts papper, registrering hos Försäkringskassan osv. Samt även påbörja bildande av nätverk för jobb till henne. Lägger du en bra grund kommer allt flyta så mycket lättare när ni väl har UT klart.

    Hoppas detta hjälper er något. Lycka till!  

Svar på tråden Bidrag vid tillfälligt uppehållstillstånd?