• Trivelina

Min sambo enivsas med att..

Okej, säg mig. Kan man äta (kan o kan allt kan man visserligen men ur hälsosynpunkt) potatis med flera cm långa utväxter. Själv anser jag att de bara duger till sättning eller komposten, sambon tycker de är ätbart!?..   Kräks

• Svar på tråden Min sambo enivsas med att..
  • Dimitra

Jag äter det också Oskyldig Skalar potatisen innan kokning.

The Dimitra universe.
  • zygoma girl

Så länge de inte är gröna tror jag inte de är någon fara hälsomässigt. Sedan är väl potatisarna mjuka och inte så goda men det är ju en annan femma.

Själva groddarna ska man antagligen inte heller äta, i vilket fall är bladen på potatisplantan inte nyttiga.

• LindaMJ
    Är det att rekommendera att inte äta potatis som har börjat gro?
     Det är ingen fara att äta potatis som börjat gro. Det är dock viktigt att se till att knölen inte grönfärgats. Groddarna avlägsnas, sedan används potatisen som vanligt. Vad som händer är att knölen förbereder sig, för att skjuta skott. därav groddbildning, om det är långa groddar på potatisen dvs 2-3 centimeter så bör man kontrollera att den inte känns "svampig" och mjuk då bildandet av så långa groddar torkar ur potatisen, som förvisso går att äta. Men ger ett lite tråkigt intryck.
  • Mandel

Är potatisen mjuk så åla av den - ta bort groddarna, och lägg den sedan i kallt vatten ett tag så är den inte lika mjuk längre.

Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
Svar på tråden Min sambo enivsas med att..