• E L I N

pollenallergi

son på snart 3 år vaknade upp helt illröd och vattnig i ögon,svullnad i ansikte samt hosta och extrema nysattacker. 
    jag ska ringa och prata med hans läkare på bumm i veckan för att få medicin,men tills dess,kan jag ge honom Clarityn?
    han väger 15 kg.. 

• Svar på tråden pollenallergi
  • Pickeli

Ring 1177 och rådgör med utbildad personal. Det är mitt tips!

• Pickeli

Det ska vara öppen dygnet runt. Varför inte bara prova helt enkelt?!

• Emmixen

Hur kan du vara så säker på att det är pollenallergi? Har han uppvisat symptom innan och har en konstaterad allergi? Känns lite ologiskt att man annars bara vaknar upp en dag med det, borde snarare komma när han varit ute. 

- www.emmixen.se - en nittonårings hemsida om ett liv med en neuromuskulär sjukdom -
  • E L I N

vet ej säkert som sagt men antar det, dumt av mig att inte skriva att han såg ut så på dagen oxå och även utsattes för en katt av det hårigaste laget så han fick kanske en slags reaktion på det. han ser helt vanlig ut idag.
    tack för mig! 

• E L I N

jag antog det ska det stå!
    och han såg ut så dagen innan och hela dagen igår.
    vi föräldrar är pälsallergiker så det är ju troligt att han oxå är det med tanke på hur han såg ut. 

• Emmixen

Då är det kanske snarare pälsdjursallergi än pollen. Oavsett bör det kollas upp, ge inte mediciner utan godkännande av sjukvården.

- www.emmixen.se - en nittonårings hemsida om ett liv med en neuromuskulär sjukdom -
  • mamma till tre busungar

Om ni ska medicinera är den i mitt tycke bästa allergimedicinen tilll barn en receptbelagd medicin som heter  Aerius. Mycket snällare biverkningsmässigt än ex vis Clarityn och Tavegyl.

• Emmixen

Håller med. Aerius blir man inte alls lika trött av som Clarityn och Tavegyl.

• K med lilla E

Ja om han är så liten så skall man inte ge receptfria allergitabletter utan att ha kontaktat läkare.

Men f ö behöver man ju inte testa för att se om någon är allergisk. Får man besvär som kan vara utlösta av t ex pollen så kan man prova med de receptfria allergimediciner som finns på apoteket, hjälper dem så är man ju förmodligen överkänslig mot ex-vis pollen och det behöver man ju inte gå och få testat.

Svar på tråden pollenallergi