• Joico

Apotekstekniker, Farmaceut, Receptarie

Vad är skillnaden, i detalj, mellan Apotekstekniker, Farmaceut och Receptarie? 

• Svar på tråden Apotekstekniker, Farmaceut, Receptarie
  • Joico

Jajo, jag kan läsa... och googla. Men jag är inte tillfreds med de svaren som står på länkarna.
    Jag förstår att utbildningen är olika.

Men vad innebär det i pratiken? Vad får man inte göra som Apotektekniker t.ex?  

• wiickan
    Joico skrev 2011-05-02 15:34:12 följande:
    Jajo, jag kan läsa... och googla. Men jag är inte tillfreds med de svaren som står på länkarna.
    Jag förstår att utbildningen är olika.

Men vad innebär det i pratiken? Vad får man inte göra som Apotektekniker t.ex?  
    Jag har för mig att jag läste om en apotekstekniker som sa att hon inte få arbeta med att sälja receptbelagda läkemedel, tex. De arbetar mer med receptfria läkemedel och har ofta hand om lager och beställningar, om jag har förstått det rätt.
  • von Brev

Farmaceut är väl både receptarier och apotekare, dvs. bereder läkemedel.

• von Brev

www.farmfak.uu.se/student/faq
    Lästips!

"Vilken typ av arbeten kan jag få som receptarie?

Som utexaminerad receptarie har du många olika vägar att välja. Du kan arbeta med läkemedelsinformation och rådgivning, produktion och tillverkning, marknadsföring, kliniska prövningar, forskning med mera.

Vilken typ av arbete kan jag få som apotekare?
    Som utexaminerad apotekare har du många olika typer av jobb att söka dig till. Du kan arbeta med information och rådgivning, forskning och utveckling (FoU), kliniska prövning, marknadsföring, analys och kontroll av läkemedel, registrering av läkemedel, tillverkning av läkemedel och mycket mer.

Var arbetar man som receptarie?
    Man kan arbeta på öppenvårdsapotek, sjukhusapotek, apotekets produktion och utveckling, inom läkemedelsindustrin, dosverksamheten etc.

Var arbetar man som apotekare?
    Man kan arbeta på öppenvårdsapotek, sjukhusapotek, inom läkemedelsindustrin, med forskning inom högskolan eller på en myndighet som till exempel Läkemedelsverket."

"Vad skiljer de båda programmen?
    Apotekarprogrammet är fem år, 300 högskolepoäng, jämfört med receptarieprogrammets tre år, 180 högskolepoäng. Inom apotekarprogrammet läser man ungefär lika mycket av ämnena kemi, biovetenskap och farmaci under de obligatoriska kurserna. Receptarieprogrammet innehåller lika delar biovetenskap och farmaci men hälften så mycket kemi. Den valbara delen, där man kan fördjupa sig inom ett område, är större inom Apotekarprogrammet (30+30 högskolepoäng) än i receptarieprogrammet (15+15 högskolepoäng). Blivande receptarier har praktik på apotek 13,5 hp (ca 9 veckor) medan blivande apotekare har praktik på apotek 30 hp (6 månader)."

• Gladskit

Min erfarenhet från apoteksbranschen är så här:

Apotekstekniker finns som YH-utbildning, och efter att ha gått den får man jobba med försäljning i egenvården. Alltså icke receptbelagda läkemedel.

Farmaceut är ett samlingsnamn för receptarier och apotekare. Dvs du är anställd som farmaceut och arbetar med försäljning och rådgivning kring receptbelagda läkemedel, och för att göra det ska du ha antingen apotekarexamen eller receptarieexamen. Har du någon av dessa examina kan du ansöka om en legitimation som ställs ut av Socialstyrelsen.

Sen finns det även andra "roller" man kan ha som tex. läkemedelsansvarig och apotekschef.
    Jag har för mig att en apotekare kan bli läkemedelsansvarig direkt  medan en receptarie måste ha viss yrkeserfarenhet innan den kan vara läkemedelsansvarig på apotek.

• Gladskit

Jag skulle för övrigt aldrig utbilda mig till apotekstekniker. Det börjar bli ganska många aktörer som utbildar apotekstekniker inom YH-konceptet och marknaden är i princip mättad.
    Däremot är det fortfarande brist på farmaceuter.
    En farmaceut kan sälja receptfria läkemedel, men en apotekstekniker får inte stå i recepturen. Är det apotek man vill arbeta på så har de olika aktörerna därmed mer "nytta" av dig om du är receptarie eller apotekare än om du är apotekstekniker.

Apotekstekniker tar 1,5-2 år, receptarie 3 år. Vore det jag skulle jag välja att bli receptarie.
    Var mitt intresse inom farmakologi stort och/eller jag ville ha större möjlighet att forska eller arbeta inom läkemedelsbranschen skulle jag gå vidare och bli apotekare men inte annars. Även receptarier kan få tjänst som apotekschef om det är det man siktar på.

• Bullen i ugnen

Jag tänkte mest på farmaceut eller receptarie. Vill heller inte utbilda mig till apotekstekstekniker. Tänker inte gå en utbildning för att stå i en kassa för ganska låg lön dessutom. Men vad är skillnaden mellan farmaceut och receptarie?

Apotekare har jag inga tankar på att utbilda mig.

• Gladskit
    Bullen i ugnen skrev 2012-01-01 23:02:14 följande:
    Jag tänkte mest på farmaceut eller receptarie. Vill heller inte utbilda mig till apotekstekstekniker. Tänker inte gå en utbildning för att stå i en kassa för ganska låg lön dessutom. Men vad är skillnaden mellan farmaceut och receptarie?

Apotekare har jag inga tankar på att utbilda mig.
    Farmaceut ÄR receptarie.
    Alltså du kan utbilda dig till antingen receptarie (3 år) eller apotekare (5 år), sen när du arbetar på apotek är din yrkestitel farmaceut.
    Så du läser inte till farmaceut, men du arbetar som det.
  • angiem
    Gladskit skrev 2012-01-01 21:35:00 följande:
    Jag skulle för övrigt aldrig utbilda mig till apotekstekniker. Det börjar bli ganska många aktörer som utbildar apotekstekniker inom YH-konceptet och marknaden är i princip mättad.
    Däremot är det fortfarande brist på farmaceuter.
    En farmaceut kan sälja receptfria läkemedel, men en apotekstekniker får inte stå i recepturen. Är det apotek man vill arbeta på så har de olika aktörerna därmed mer "nytta" av dig om du är receptarie eller apotekare än om du är apotekstekniker.

Apotekstekniker tar 1,5-2 år, receptarie 3 år. Vore det jag skulle jag välja att bli receptarie.
    Var mitt intresse inom farmakologi stort och/eller jag ville ha större möjlighet att forska eller arbeta inom läkemedelsbranschen skulle jag gå vidare och bli apotekare men inte annars. Även receptarier kan få tjänst som apotekschef om det är det man siktar på.
    Tror du inte att de tex hellre anställer två apotekstekniker istället för endast en receptarie? Det är ju definitivt dyrare att anställa receptarier så tror knappast att arbetsmarknaden för tekniker börjar bli mättad. Dessutom måste det finnas både tekniker och receptarier samtidigt på ett apotek. Och om du hade gått receptarie/farmaceut-utbildningen, hade du verkligen velat göra en apoteksteknikers jobb då? Knappast ;)

Jag vill själv läsa till antingen apotekstekniker eller receptarie. Helst det senare alternativet men då måste jag först läsa till kemi B, biologi B och matte D. Det är ganska höga krav för att ha behörighet till farmaceututbildningarna, vilket det inte är till apotekstekniker. Tror det även är därför många väljer den "lättare" vägen.
  • Gladskit
    angiem skrev 2012-03-16 08:18:14 följande:
    Tror du inte att de tex hellre anställer två apotekstekniker istället för endast en receptarie? Det är ju definitivt dyrare att anställa receptarier så tror knappast att arbetsmarknaden för tekniker börjar bli mättad. Dessutom måste det finnas både tekniker och receptarier samtidigt på ett apotek. Och om du hade gått receptarie/farmaceut-utbildningen, hade du verkligen velat göra en apoteksteknikers jobb då? Knappast ;)

Jag vill själv läsa till antingen apotekstekniker eller receptarie. Helst det senare alternativet men då måste jag först läsa till kemi B, biologi B och matte D. Det är ganska höga krav för att ha behörighet till farmaceututbildningarna, vilket det inte är till apotekstekniker. Tror det även är därför många väljer den "lättare" vägen.
    Ett apotek får inte ens ha öppet om det inte finns en farmaceut på plats så i det fallet gör två apotekstekniker ingen skillnad. Och nej, jag skulle fortfarande inte välja att utbilda mig till tekniker. Det finns väldigt många som utbildar tekniker just nu och jag tror att marknaden snart är mättad.
    Dessutom har du apotekskedjor, minst en vad jag vet, som anställer personal som de sedan vidareutbildar så att de får egenvårdskompetens.
    Ska jag lägga två år på studier så skulle jag välja något som gav bättre betalt, ELLER läsa tre år och bli just receptarie istället. Större arbetsmarknad och betydligt bättre lön.

En snabb sökning på workey ger att det per idag finns 30 utannonserade jobb för apotekstekniker och 214 för farmaceuter över hela landet. Vet helt klart vad jag skulle valt!
Svar på tråden Apotekstekniker, Farmaceut, Receptarie