• amia01

VAB för restid?

Hur mycket VAB kan jag ta för ett sjukhusbesök? Behöver en timme för att hämta på dagis, sedan tre timmar i bil fram och tillbaks till sjukhuset, och så en timme till dagis igen innan jag är tillbaks på jobbet. Dvs med sjukhusbesöket ca 6 timmar. Är det ok att vabba hela dagen, eller ska jag verkligen behöva ta bilen 10 mil extra för att jobba en halvtimme på morgonen och en och en halv på eftermiddagen? Hur hade ni gjort?

• Svar på tråden VAB för restid?
  • Busbellan

Jag hade vabbat hela dagen, skulle tro att det är ok

Mamma till Nora, August och Ella
  • Bettiz

Jag skulle tagit VAB för all den tid det tar från jobbet.

• amia01

Måste ju vara ok. Ringer fk i morgon för att dubbelkolla. Alternativet blir väl VAB och ett par timmars ledighet. Känns som det finns mycket i livet som är roligare än att sitta i bilen...

• CeeJay

Om du är borta från arbetet hela dagen så får du begära HEL tfp. När det gäller begränsningen för själva tiden för läkarbesöket så brukar FK inte utreda exakt hur lång tid du eventuellt hade över till att arbeta. Om det inte framkommer någonstans att läkarbesöket varade i en halvtimme och du bor brevid din arbetsplats

Precis som allt annat när det gäller FK lämnar du dina uppgifter på heder och samvete - om du då varit borta hel dag för ett läkarbesök så är det så. Sen om det skulle finnas någon som "vabbar" hel dag för ett läkarbesök som varade i 10 minuter är det ju samma sak som tex vara hemma och "vabba" med ett friskt barn = man förlorar ju ändå inkomst den dagen och så länge man inte får någon annan ersättning den dagen räknas det knappast som fusk. Mer som moraliskt fel i så fall.

Du kan nog lungt ta hela dagen och vill du kan du göra en notering ang din resväg och att du inte hade hunnit tillbaka till arbetet.

• sarsparis

När jag varit iväg med sonen har tagit ut för förlorad arbetstid, om jag tex börjar jobbet egentligen kl 8 och ska vara med sonen hos läkare kl 9 och inte lämnar honom på dagis förrän kl 10 och själv är tillbaka på jobbet kl 11 har jag tagit för ut för tiden 8-11. FK har aldrig lagt sig i.

Jag hade inte ens ringt och frågat FK utan bara tagit ut heldag TS.

Svar på tråden VAB för restid?