Inlägg från: Hoppetossan79 |Visa alla inlägg
  • Hoppetossan79

Utlandsmammor i Lund

Kris74 skrev 2011-05-02 08:22:24 följande:
    Jag undrar om det finns några mammor som bott utomlands men som nu flyttat tillbaka till Sverige? I Lund och Malmöområdet? Berätta isåfall gärna om hur det gick. Var ska man bo, vilka områden är trevliga? Finns det några grupper att träffa andra utlandssvenskar?
    Hej

Jag och maken har bott i Schweiz i 9 år innan vi vände hem igen. Barnen har vi skaffat sedan vi flyttade tillbaka. För oss var en av anledningarna till återflytten (för min del, maken kommer från CH) att vi ville komma närmre min familj och därför hamnade vi här mellan Malmö och Lund.
    Det var en stor omställning att vänja sig vid "svenssonlivet" här i Sverige. Det var både positivt och negativt att komma in i den miljön men som sagt en stor omställning...
    Jag tycker ni bör fundera över vilka saker ni uppskattar där ni bor idag. Är det området, huset, närheten till aktiviteter etc och välja område efter det. Det finns ju en massa områden med barnfamiljer i byarna runt Malmö-Lund. t.e.x.  Åkarp, Hjärup, Staffanstorp,  Dalby, Klagshamn etc.

Var bor ni idag? När tänker ni vända hem igen?
  • Hoppetossan79

"Vet någon något om området Jakriborg i Hjärup? Vad tycker ni isåfall om det? "

Jag känner till området men känner ingen som bor där. Det är riktigt mysig! Känns som en tysk hansa stadt. De har en toppen mataffär på området och tågen stannar precis framför.

Ni mammor därute, ni känner ingen med barn som pratar schweizertyska?

• Hoppetossan79

Kom på att Klosers Fälad i Lund ligger ganska bra till. Många ungar i området och nära till Nova Lund ( ett stort köpcenter), promenadavstånd till centrum och många lekplatser, bibliotek osv i närheten.

Svar på tråden Utlandsmammor i Lund