• linken

"adoptera ett barn som redan finns"

Hej!
    Att adoptera ett barn som redan fins i familjen, hur vanligt är det? Jag har ett tvillingpar på 6 år vars pappa gått bort och jag är omgift med en underbar man. Vi har nu börjat genomgå en så kallad utredning om att han ska få adoptera barnen.
    Finns inte alls ng direkt information om hur det går till. har bloggat massor och lyckades hitta en sida som en student lagt ut.
    Det var skönt att läsa igenom den innan utredningen börja så man inte fick en chock :).
    Det var min man som fick gå på första utredningen/intervjun på soc och han tyckte det var jättejobbigt med alla frågor. Tog nästan 2 timmar. de frågade om hans uppväxt, relation till syskon och släktingar, tidigare partners och varför de förhållanden inte funkat. Hur han ser på kvinnor , religon, uppfostran av barn förhållandet mellan oss...m.m.  Han sa att det kändes som om man var på ng sorts familjeutredning och dom bara ifrågasatte vårat förhållande till varandra och det var ganska intima frågor...men när det var min tur så visste jag ju vad som väntade.
    Jag kan förstå till viss del att de ställer en massa frågor om oss som förälder för det är ju för barnens skull, men man känner sig lite kränkt ibland. Det frågade till exembel om religon, hur många partners jag haft, vad gör jag om vi skiljer oss eller om min man också dör ....
    Jag vet att här i Sverige måste de följa vissa punkter från "Hagkonvensionen" eller vad det heter om vad man
    ska fråga och om man adopterar barn från andra länder så kräver också värdlandet att man frågar vissa saker.
    Men i studien som stundenten lagt ut framkom det att de som jobbar på soc har inte direkt ngt att gå på när det gäller sådana här fall. Alltså för lite utbildning eller för lite info....jag frågade mina handläggare själva och de sa att jag är deras första "fall"
    sen ska då domstolen läsa deras utredning och göra ett utlåtande.
    Det gäller ju ett man får en bra relation till varandra redan från början, med dom som ska utreda en.....
    Det blir ju lite så att jag själv som mamma inte har den bedömningsfrågan själv att avgöra om min man ska duga som pappa.
    Anledningen till adoptionen är tryggheten...att det finns ng där i fall det händer mig ngt, arv, känslomässigt så känner han sig också nog mer delakig och kan vara med att "bestämma"....
    Ja, vi får se hur det går...ska dit båda nästa vecka

Men tänk på det ni som funderar på detta att barnpensionen försvinner....
    kram på er därute

• Svar på tråden "adoptera ett barn som redan finns"
  • Chimamanda

Jag har inte alls någon kunskap om just detta, men jag kan tänka mig att man följer samma "protokoll" som när det gäller internationella adoptioner, till stor del. Dvs den grund för utredning som man har utarbetat för att utreda blivande familjehem.

Visst kan det kännas lite jobbigt med dessa frågor om man inte är beredd på dem. Visst kan man känna sig ifrågasatt. Det gör man även som blivande adoptivförälder till ett utländskt barn. Men se det som något ni bara måste "genomlida" för att din man ska få adoptera barnen. Dessutom kan en utredning ibland väcka tankar som kan vara bra och intressanta att diskutera inom familjen. Man få anledning att tänka över vissa saker som man kanske inte tänkt på annars...

Lycka till!

• en glad

TS, i handboken för adoptioner (finns i fulltext på socialstyrelsens hemsida) så är det också skrivet en del om utredning i samband med styvbarnsadoptioner ....

• linken
    en glad skrev 2011-05-02 23:49:10 följande:
    TS, i handboken för adoptioner (finns i fulltext på socialstyrelsens hemsida) så är det också skrivet en del om utredning i samband med styvbarnsadoptioner ....
    tack för att ni svarat.....ärendet är klart eller vad man ska säga och nu ska det skickas till domstolen för beslut i augusti....det har gått bra trots alla närgångna frågor och man har funderat hit och dit om man gör rätt och vad som är bäst för barnen.....
    kan inte vara lätt när man ska adoptera ett barn från ett annat land................
  • Emeli
    linken skrev 2011-06-05 17:31:40 följande:
    tack för att ni svarat.....ärendet är klart eller vad man ska säga och nu ska det skickas till domstolen för beslut i augusti....det har gått bra trots alla närgångna frågor och man har funderat hit och dit om man gör rätt och vad som är bäst för barnen.....
    kan inte vara lätt när manadoptera ett barn från ett annat land................
    Så skönt att det har gått bra.

Nej, det är inte lätt som en plätt att adoptera barn från utlandet. Man får stå ut med att bli granskad både närgånget och detaljerat. Man måste tänka att det är för barnens skull. Det är viktigt att domstolen fattar ett beslut som verkligen är barnens bästa, och den behöver ju beslutsunderlag. Utredningen på familjerätten ger just detta.

Lycka till!
  • Manchester

Men sååå ovanliga är ändå inte styvbarnsadoptioner. Jag har varit med och godkänt åtminstone tre i den socialnämnd där jag sitter. En handlade om ett par där hon adopterat som ensamstående och senare träffat en man och gift sig med honom. De andra gällde lesbiska par där den ena fött barn efter att ha inseminerats utomlands. Att det inte sker så ofta när det änkor/änklingar som är ensamstående föräldrar handlar nog mest om att - tack och lov - inte så väldigt många hamnar i den situationen.

Svar på tråden "adoptera ett barn som redan finns"