• Mina fina hjärtan

lån till kolonilott......

Vi har hittat en sån fin liten kolonilott md en liten stuga, utgångspris är 175000 men att det ska vara så svårt att få lån, vi har båda två fasta jobb men bor i en hyreslägenhet i stan och har ingen handpenning hur gör man, vi har ingen som kan låna oss pengar, det känns så jävla hopplöst att få köpa något, samma sak med hus köp vi har inga pengar till handpenning så det är bara att ge upp att få köpa något...

kanske nån som har något superbra tips till oss?????

• Svar på tråden lån till kolonilott......
  • BuoBä
    Mina fina hjärtan skrev 2011-05-02 11:30:28 följande:
    svårt att spara eftersom jag är f-ledig och vi bor i en dyr hyres lägenhet i stan.....
    Inte för att vara elak, men rent krasst kan man väl säga att om ni inte klarat/klarar att spara ihop en handpenning på 30-35 000 kr inom rimlig tid så är det kanske inte jättesmart att dra på sig extra kostnader i form av en kolonilott.
  • Mina fina hjärtan

det är väl just det vi vill komma undan med genom att köpa ett hus och sänka månadeskostnaderna... och jo vi har råd med en kolonilott och vi skulle säkert kunna spara ..... men hyran slukar en del av våra inkomster.....

• La Lola
    Mina fina hjärtan skrev 2011-05-02 11:32:44 följande:
    jo vi har lånelöfte på tremiljoner men det är handpenningen som ställer till det...........
    3 mille i lånelöfte men kan inte spara pengar till denna kolonilott?! Förvånad
    *mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • Miss Lau
    Mina fina hjärtan skrev 2011-05-02 11:35:15 följande:
    det är väl just det vi vill komma undan med genom att köpa ett hus och sänka månadeskostnaderna... och jo vi har råd med en kolonilott och vi skulle säkert kunna spara ..... men hyran slukar en del av våra inkomster.....
    Ni måste ha en väldigt hög hyra om ett hus belånat med 3 milj är billigare! 

Men oavsett det så är väl faktumet just nu att er hyra är så hög att ni inte verkar ha råd med en kolonilott. Tyvärr, hur trist det än verkar.
  • Annanym

Kan ni inte hyra en mindre lägenhet då?

• märtapärta

Men hur kan ni ha fått lånelöfte på 3 miljoner om ni inte har nån kontantinsats? om huset kostar 3 miljoner behövs ju en kontantinsats på minst 450´ sedan pantbrev och lagfart på det.

• Tholie

Handpenning till kolonilott, behöver man det?
    Rätta mig om jag har fel nu... Men en kolonistuga / lott räknas som lösöre eftersom marken är arrenderad. Då är det blancolån som gäller, och där är det ingen handpenning? Det går ändå inte att använda stugan som säkerhet. 
    Så var det iaf för oss.

Men sen är det ju upp till banken att avgöra om de vill låna ut pengar till er. Man kan kolla med olika banker. Räntorna är ju högre på blancolån, men kan skilja sig rätt mycket  mellan bankerna. 

• mikroE
    Tholie skrev 2011-05-02 13:44:26 följande:
    Handpenning till kolonilott, behöver man det?
    Rätta mig om jag har fel nu... Men en kolonistuga / lott räknas som lösöre eftersom marken är arrenderad. Då är det blancolån som gäller, och där är det ingen handpenning? Det går ändå inte att använda stugan som säkerhet. 
    Så var det iaf för oss.

Men sen är det ju upp till banken att avgöra om de vill låna ut pengar till er. Man kan kolla med olika banker. Räntorna är ju högre på blancolån, men kan skilja sig rätt mycket  mellan bankerna. 
    Precis, så har jag för mig det är också. Det blir alltså blancolån eller betala med egna pengar eller om man har en bostad med övervärde ta ett extra lån på den. Med blancolån behöver du väl ingen handpenning så då kan det ju gå om du får ett sådant lån.
  • Waldo

Nu cashade jag in min kollonilott med stuga, men när man tittar på de andra så har dom inte tagit några huslån.

Det beror lite på vad det är för område. Men för det sig om ett riktigt kolloniområde, ett oldlingsområde med rätt att bygga stuga så är det ett blanco lån som gäller

Sedan finns det kolloniområden som sakta utvecklats till stugområden där det inte längre handlar om odling utan om rena stugor utbyggda till en 30-40 kvm med vatten och el. Där vet jag att man gjort skillnaden till just stuga.
    Men då springer dom upp i priser som ligger över 175 tkr

• Tholie
    Waldo skrev 2011-05-03 07:25:18 följande:
    Nu cashade jag in min kollonilott med stuga, men när man tittar på de andra så har dom inte tagit några huslån.

Det beror lite på vad det är för område. Men för det sig om ett riktigt kolloniområde, ett oldlingsområde med rätt att bygga stuga så är det ett blanco lån som gäller

Sedan finns det kolloniområden som sakta utvecklats till stugområden där det inte längre handlar om odling utan om rena stugor utbyggda till en 30-40 kvm med vatten och el. Där vet jag att man gjort skillnaden till just stuga.
    Men då springer dom upp i priser som ligger över 175 tkr
    Det kan vara en typ av kolonier det också, man skiljer på bostadskolonier och odlingskolonier. Så är det iaf i den kommun där jag bor.
    Vi har en 40kvm kolonistuga med 10kvm uterum. Trädgårdstomt med gräsmatta o fruktträd och så. El och vatten finns, så även kök, dusch och toalett. Fullt möjligt att bo där hela sommaren, det brukar vi göra.

Men det var fortfarande blancolån som gällde - iaf för ett par år sen. Just för att vi inte äger marken den står på utan bara stugan.  

Och ja, den kostade mer än 175. Men inte mycker mer. 
  • Waldo
    Tholie skrev 2011-05-03 08:07:00 följande:
    Det kan vara en typ av kolonier det också, man skiljer på bostadskolonier och odlingskolonier. Så är det iaf i den kommun där jag bor.
    Vi har en 40kvm kolonistuga med 10kvm uterum. Trädgårdstomt med gräsmatta o fruktträd och så. El och vatten finns, så även kök, dusch och toalett. Fullt möjligt att bo där hela sommaren, det brukar vi göra.

Men det var fortfarande blancolån som gällde - iaf för ett par år sen. Just för att vi inte äger marken den står på utan bara stugan.  

Och ja, den kostade mer än 175. Men inte mycker mer. 
    I vår kommun har man särat på begreppen.

Men det beror på att jag bor i en av Sveriges "sommar/turistorter" där en sådat område som på 40-talen började som ett koloniområde idag är ett stugområde.
    Där får du inte en stuga för 1,5 miljoner och då är det i princip tomten du betalar för (stugan är ett original 40 tal)

Vilket leder till att även banken särar på begreppen eftersom pengarna spelar i helt olika ligor om man säger så
Svar på tråden lån till kolonilott......