Inlägg från: Rikard Ukraina |Visa alla inlägg
  • Rikard Ukraina

HJÄLP! Kontaktlins bakom ögongloben!

Raskask skrev 2011-05-02 14:29:00 följande:
    natriumklorid=salt
    Oj, tack. Pinsamt att jag inte visste det.
    Annanym skrev 2011-05-02 14:29:16 följande:
    Vanligt bordssalt har du väl? Och kranvatten? Och en spis och en kastrull?
    Självklart att jag har det. Då ska jag se om jag kan lösa detta! Ska jag hälla saltlösningen i ögat sen och se om den kan rensa ut linsen eller?

Rikard
  • Rikard Ukraina
    Trivelina skrev 2011-05-02 14:34:24 följande:
    Jisses... är du lite otursföljd? Lins som gick sönder? Är de hårda eller? Mina viks dubbelt ibland försvinner in och de är bara o gnugga lite så hamnar den i läge för att pillas ut... Mina är jättemjuka.
    Jag vet ju inte hur mjuka dina är, så kan inte riktigt bedöma om de är hårda eller mjuka, men har aldrig tänkt på det heller. Den har gått sönder inne i ögat, och fråga mig inte hur det gick till för jag vet inte. Jag är dock rätt orolig!

Rikard
  • Rikard Ukraina
    Annanym skrev 2011-05-02 14:34:46 följande:
    kom att tänka på hur roligt det måste se ut om man tog ett foto på dig nu...
    Jag ser ut som jag fått det värsta pollenanfallet man kan tänka sig, fast enbart på ett öga. Grät lite när jag först märkte att den satt där inne så man kan även se att jag har gråtit. Ser förfärligt ut.

Rikard
  • Rikard Ukraina
    Pissetuss skrev 2011-05-02 14:40:00 följande:
    Elena Filatova? Det är inte hon från Pripjat som åkt tillbaka efter Tjernobyl-katastrofen och fotograferat en massa i sin hemstad? Det måste vara en namne.

Förlåt att jag blev OT, men du är ju nästan i Tjernobyl.

I alla fall - linsen kan inte försvinna in i kroppen så det finns ingen anledning till oro. Men det kan skava rejält. Jag håller med Annanym, försök skölja ut den. Prova också med att lyfta på ögonlocket och rör ögat åt olika håll för att lokalisera linsen (du känner nog var den ligger). Du ska se att den kommer ut. Men sök vård om det inte går bra för dig. Lycka till!
    Jag har försökt och försökt, och det verkar inte fungera. Bör jag blanda saltlösning och hälla det i ögat möjligtvis? Tack, förresten.
    Annanym skrev 2011-05-02 14:40:13 följande:
    Tur att du har synen kvar på det andra annars hade det varit jobbigt nu när du måste söka information på internet
    Ja, då hade jag fått panikångest. Har redan gråtit en massa och varit nära att få total panik, men som tur var lugnade jag mig i tid.

Rikard
  • Rikard Ukraina
    Annanym skrev 2011-05-02 14:46:56 följande:
    Jag misstänker att du häller den väl avkylda (rumstempererade) steriliserade saltlösningen i din ögonkopp (eller snapsglaset) fyller det till brädden, lutar dig framåt och trycker glaset mot ögat, lutar dig därefter bakåt med glaset pressat runt ögat så att vattenlösningen kommer åt att skölja, och så försöker du titta och blinka. Det blir som att titta under vatten. Saltlösningen ska nog var samma koncentration som tårar, du kan ju smaka på vattnet och känna om det känns som att det är samma salthalt...

Usch, minns inte när jag gjorde det där själv senast, det måste ha varit när jag var liten någon gång och min mamma fick skaffa fram koppen och vattnet.
    Förbereder mig på att göra detta. Vi får se hur det går. Återkommer om ett par minuter!

Rikard
  • Rikard Ukraina
    träsktroll skrev 2011-05-02 15:02:01 följande:
    åk till närmsta synbutik/optiker de kan nog hjälpa dig
    Men är det farligt med en del av en lins kvar i ögat? Det är ju inte ens säkert att den är kvar dessutom.

Rikard
  • Rikard Ukraina
    Pissetuss skrev 2011-05-02 15:09:12 följande:
    Det är inte farligare att ha en bit av en kontaktlins i ögat än att ha vilket skräp som helst. För att vara på den säkra sidan tycker jag att du ska uppsöka en optiker men det är fullt möjligt att resten av linsen redan har ramlat ut, eller kommer göra det inom några timmar. Jag har haft en lins tredubbelvikt liggande under ögonlocket, det kändes knappt men NÅGOT var fel, kände jag i alla fall. Sedan har det hänt att linser halkat snett och det har gjort verkligt ont, det är inte roligt alls. Men det har hittills alltid löst sig i alla fall som tur är.

Skräp (eller linsrester) kan ju orsaka irritation och skavning och det är ju inte bra i sig, men så länge du inte har ont behöver du inte oroa dig, mer än att se till att en optiker får kolla.
    Tack för tipsen, det uppskattas. Ni får ursäkta om jag verkar lite överkänslig ang just detta, men jag blir orolig när sånt här händer. Har ju som sagt aldrig hänt förr, och jag brukar nästan aldrig använda linser.

Jag ska söka upp en optiker snarast.

Rikard
  • Rikard Ukraina
    Filemon Syklon skrev 2011-05-02 15:19:40 följande:
    Jo, det gör du och här är några argument för att jag har rätt:
    Det svider inte när en kontaktlins hamnar bakom ögat Linsen kommer fram av sig självt efter en liten stund, max några minuter. Linsen går inte sönder av att ligga bakom ögat. Jag har råkat ut för det där flera gånger och det har aldrig någonsin gjort ont eller svidit, inte ens när linserna har legat dubbelvikta bakom ögat.
    Det känns obehagligt men det vare sig svider eller gör ont och det blir definitivt inte svullet.
    Jag har heller aldrig varit med om att linsen har gått sönder av att ligga bakom ögat.
    Enda orsaken som jag kan se till att det skulle göra ont är om linsen var trasig innan den åkte in bakom ögat, i synnerhet om det är en spricka mitt i så att kanterna lägger sig ovanpå varandra.

Läser man den här tråden, tråden om YouTube-klippet som du inte kan se och om hur du trodde att man skulle trä kondomer över kulorna så är den enda slutsatsen man kan dra att du är ett troll!
    Jag vet inte vad jag har gjort dig, men du är tydligen helt säker på att jag är ett troll. Du får fortsätta tro det om du vill, det rör faktiskt inte mig.

Om du inte tror att du kan hjälpa mig med mitt problem (som för övrigt är löst nu) så behöver du inte skriva i tråden. Jag har märkt att den senaste tiden har du letat upp alla trådar jag skrivit i och skrivit i varje tråd att jag skulle trolla, vilket är befängt och jag måste få fråga om du inte har bättre för dig?

Det finns inte heller bara en linsmodell i hela världen, alltså kan det vara så enkelt att vi har testat olika linser. Jag vet inte när min lins gick sönder, men jag märkte ju inte det förrän efter att en del av den kommit ut ur mitt öga. Jag har också gnidit och kliat i mitt öga väldigt frenetiskt, och det kanske är därför den gick sönder? Ingen vet, och det är inte ens viktigt att veta.

Du driftar iväg från ämnet, och huruvida jag är ett troll eller ej får du gärna spendera din eftermiddag på att spekulera om. Jag vet själv att jag inte är det, och det räcker för mig.
    Krollspell skrev 2011-05-02 15:26:22 följande:
    Alltså, både märkliga linser och en hackad/kapad dator... jag tror myndigheterna är på Rikard jag. Såna där gamla kommunisstater kan man inte lita på. Jag ger mig fan på att radiosändaren som sitter i linsen just nu skannar av hans hjärna och sedan skickar informationen via NBAs satelliter raka spåret till Kiev.

Datorns innehåll genomsöks säkert också medan vi läser detta ...
    Du är inte rolig med ditt "illuminati" snack. Ingen tror på sånt skit. Lägg ned.
    Rapunzella skrev 2011-05-02 15:26:24 följande:
    Jo, för mig svider det när jag får en lins bakom ögonlocket. Svullnaden och den trasig linsen kommer sannolikt av att han har hållit på så mycket med ögat, troligen gör det också svedan värre.

Trodde det var förbjudet enligt FL:s regler att spekulera om trollning?

Till TS - Låt det där stackars ögat vara helt orört nu så blir det bättre om ett tag. Ligger det en liten linsbit kvar så kommer den ut av sig själv, och låt bli is eller andra grejer - LÅT ÖGAT VARA!
    Okej, jag ska försöka att inte klia! Det är väldigt ömt och svullet. Känns precis som ett pollenanfall. Får hoppas att det lägger sig snart. Det ser lite bättre ut, men sen kan det vara som jag inbillar mig också. Huvudsaken är att linsen är ute iallafall! (mestadelen av den)

Rikard
  • Rikard Ukraina
    Birdie skrev 2011-05-02 15:57:17 följande:
    Fy lider med dig ts!
    Och visst kan det göra ont när linsen hamnar fel i ögat, det ÄR faktiskt individuellt från person till person!
    Tackar! Nästintill en outhärdlig smärta.

Jag har faktiskt gjort lite "research" nu, och har kommit fram till att linser inte KAN fastna bakom ögat, utan endast uppe i ögonlocket. Det enda jag inte förstår mig på då, är varför jag hade så mycket problem med att få ut linsen om den ändå inte var så långt in?

Källan: www.netlens.se/linsermyter.php

Rikard
  • Rikard Ukraina
    Ara skrev 2011-05-02 16:00:26 följande:
    Undra om han har hört av sig till hans fruktansvärda date än från helgen när han råkade bajsa på golvet???? Är tydligen så otroligt tråkigt i Ukraina att han behöver roa sig med att hitta på lite historier ist.
    Jag har bestämt mig från att inte höra av mig till henne. Kan ni sluta trakassera mig nu, snälla?

Rikard
  • Rikard Ukraina
    Annanym skrev 2011-05-02 16:06:07 följande:
    Bäst är om du inte bemöter inläggen, då blir det lite ensidigt för den som skriver till dig.

Här är en länk till Vårguidens råd om svullna och irriterade ögon: www.1177.se/Stockholm/Fakta-och-rad/Sjukdomar.../
    Där står bl a att om det inte blivit bättre på en vecka, så bör man söka vård. Givetvis också om det tillstöter några komplikationer.
    Sant. Jag blir bara frustrerad pga alla trakasserier.

Jag ska läsa på lite. Förhoppningsvis svullnar det dock ner idag, alternativt att det är helt läkt tills morgondagen. Vill ju helst inte se ut som ett totalt missfoster idag när jag ska till affären och så, så jag får väl bära solglasögon ifall det inte hinner läka.

En fråga till bara, jag bör inte sätta i en ny lins i det irriterade ögat eller?

Rikard
  • Rikard Ukraina
    Silvera skrev 2011-05-02 16:14:31 följande:
    Har inte läst hela tråden... 

Jag sov med linser för några år sedan, när jag vaknade var ögat helt torrt, och linsen hade åkte upp. Medans jag höll på att få ut den, (hade ingen linsvätska) gick den sönder, och det gjorde fruktansvärt ont.  Så den som säger att en trasig lins inte gör ont... tur för den personen. FörvånadJag fick ut halva linsen. För att få ut resten fick jag ta vanligt vatten, vilket de flesta linsbärare vet att det inte är skönt för ögonen.

Hoppas du fått ut hela linsen TS. 
    Aj, det låter jätteobehagligt. Skönt att ha första gången över dock, då det känns som att det händer alla någon gång.

Jag har förhoppningsvis fått ut hela, men är fortfarande osäker. Vi får hoppas på det bästa!

Rikard
  • Rikard Ukraina
    Bordeaux skrev 2011-05-02 16:23:44 följande:

Varför inte gå till en optiker och be om hjälp?  

Jag försökte ringa, men kom inte fram.
    Lindreas skrev 2011-05-02 16:24:19 följande:
    Men hallå. Sen när kan en lins fastna bakom ögat? Nädu, den har möjligen glidit upp under ögonlocket och när det händer så spolar man upp lite ögondroppar där (köps på apoteket, i pipetter) så kommer den ut.

Och du ska inte sätta in en lins i det irriterade ögat.
    Just det du säger kom jag fram till senare. Jag "forskade" lite i ämnet och kom fram till att jag hade felbedömt situationen. Jävligt ont gjorde det dock, ska jag säga. Problemet är för övrigt löst nu, förutom att mitt öga är svullet efter allt gnidande och kliande.

www.netlens.se/linsermyter.php

Rikard
  • Rikard Ukraina
    Amazina skrev 2011-05-02 16:27:07 följande:
    Hej! Vad obehagligt med försvunna linser och grejer!
    Jag är sjuksköterska på akuten och jag har under mina 8 år haft en (1st) patient med ett liknande problem. Han hade fått en tennisboll i ögat och den hade typ puttat bort linsen under ögonlocket. Läkaren gjorde då så här:
    Vi var två personer som hjälptes åt. Patienten fick lägga sig ner och blundade. Läkaren "rullade" upp ögonlocket på en topspinne (på träet) så att han kunde se under ögonlocket. Sedan höll den ena personen fast ögonlocket så försiktigt med båda händerna, man droppade i bedövningsmedel i ögat, patienten uppmanades att titta åt olika riktningar för att man skulle kunna lokalisera anten på linsen och den andra personen droppade försiktigt i koksalt och när linsen syntes petade man försiktigt fram den med ett finger med steril handske på. Patienten tyckte det var obehagligt men det gjorde inte ondare än den försvunna linsen.

Det är ju dck svårt att göra själv framför badrumsspegeln dock...
    Hej och tack för informationen!

Nu kan jag säga här och nu att jag hade redig tur som inte behövde ta till dessa åtgärder. Jag fick nämligen ut den på egen hand genom att hälla i saltlösning/linsvätska och låta den rinna ut av sig själv efter en hel del blinkande och rullande med ögonen. Det gjorde lite ont, men det var definitivt värt det. Hela situationen var jätteobehaglig, men det var skönt att ha stöd från ett antal medlemmar här på FL.

Nu undrar jag bara, eftersom du är sjuksköterska, om det är farligt att mitt öga är svullet efter allt kliande och så? Jag har redan fått råd om att inte sätta i en ny lins, och det vill jag helst slippa dessutom. Så fort jag rör ögat så svider det och det känns verkligen irriterat.

Tycker du jag ska söka upp en läkare eller låta svullnaden gå ner av sig själv?

Rikard
  • Rikard Ukraina
    Annanym skrev 2011-05-02 17:02:10 följande:
    Enligt "1177" kan man ju vänta en vecka för att se om irritationen ger med sig, skölja med ögonbad, och undvika att ta på linser. (Jag är dock inte sjukvårdsutbildad, som #76)

Passa på att ta ett nytt profilfoto när du har solglasögonen på, här är några som gjort just det:
    www.imdb.com/media/rm3517553920/tt0119654
    Får hoppas att den lägger sig snarast då!

Är nöjd med min tillfälliga profilbild, men tack ändå ha ha.

Rikard
  • Rikard Ukraina
    Amazina skrev 2011-05-02 17:52:46 följande:
    Jag hoppas/antar att du hade hyfsat rena händer när du pillade!? Avvakta någon dag och sök vård om du får varigt öga, ondare eller om ögat blir mycket rödare. Problemet med ögonskador är att man aldrig vet om hornhinnan skadats eller ej. Nu har du ju inte utsatts för något värre trauma än en lins och lite pillande. Skador på hornhinnan kan man dock inte se med blotta ögat utan man behöver ett färgämne som heter flourecin (stavning??) som man duttar lite i ögat med och då färgar sig eventuella skador. Det kan man dock bara göra hos läkare... Krya på dig!
    Jag tvättade givetvis händerna innan dess. Jag skriver här ifall det blir bättre eller ej. Jag får hoppas på det bästa! Nu är det bara att vänta.

Rikard
  • Rikard Ukraina
    Pissetuss skrev 2011-05-04 11:18:45 följande:
    Hur har det gått med ditt öga? Är läget under kontroll?
    Svullnaden har lagt sig nästan helt! Jag ringde och pratade med min privatläkare igår, och han sa detsamma som folk i tråden sagt till mig. Dvs - låt ögat vara och se om svullnaden lägger sig. Idag kan man se en betydelsefull förändring i svullnaden, och det verkar som allt har gått bra!

Jag vill tacka alla för all hjälp jag fick i tråden. Jag kommer nog inte använda linser längre dock, he he.

Rikard
  • Rikard Ukraina
    Annanym skrev 2011-05-04 11:37:48 följande:
    Eller så får du skaffa sådana där helmjuka, sådana som man kan ha dubbelvikta inne i ögat som vi läste om här i tråden tidigare...Flört
    Ha ha ha precis. Nej, ärligt talat så nöjer jag mig med glasögon! Känner mig bekväm med det.

Rikard
  • Rikard Ukraina
    Pissetuss skrev 2011-05-04 11:39:11 följande:
    Oj, då blev det rejält irriterat. Jobbigt. Har du någon gång funderat på att operera närsyntheten? Jag tycker det verkar sisådär.
    Du menar genom en laseroperation? Nej, faktiskt inte riktigt övervägt det. Är det något du rekommenderar?

Rikard
Svar på tråden HJÄLP! Kontaktlins bakom ögongloben!