• Anonym

Borsta eller inte borsta vid tandköttsinflammation?

Ja hur ska man göra egentligen? Jag har fått en inflammation i framtänderna där uppe och det gör jävulskt ont när jag borstar och blöder. Har hört olika, endel säger man ska borsta och borsta trots det gör ont för att få bort det, vissa säger man ska låta det vara och köra med bakteriedödande. Vilket är bäst? Känns ju som jag sliter upp det mer när jag borstar...har bakteriedödande hemma också.

• Svar på tråden Borsta eller inte borsta vid tandköttsinflammation?
  • Kimona

Kan tipsa om att skölja med Hexident :)

• Anonym (säger)

Vad säger din tandläkare?

• Anonym

Min tandläkare säger borsta och skölj med saltvatten.

• Anonym
    Kimona skrev 2011-05-02 17:32:45 följande:
    Kan tipsa om att skölja med Hexident :)
    Har corsodyl hemma, det är väll i stort sätt samma vad jag vet Men ska man borsta eller skippa just det partiet några dagar? Och skölja då såklart också.
  • Anonym
    Anonym (säger) skrev 2011-05-02 17:33:27 följande:
    Vad säger din tandläkare?
    Inte vet jag, har inte ringt och frågat då det känns som ett rätt vanligt problem och någon säkert vet här inne. Inget man behöver gå till tandläkaren för i första hand. Anser jag.
  • Anonym
    Anonym skrev 2011-05-02 17:34:03 följande:
    Min tandläkare säger borsta och skölj med saltvatten.
    Ok tack.
  • Anonym
    MattiasFru skrev 2011-05-02 17:35:47 följande:
    man ska borsta
    Ok, då fortsätter jag med det trots det gör för jävla ont
  • Anonym

Min tandläkare har sagt till mig att det bästa är att borsta till blodet "flyter" för blodet hjälper till att rena. Ont som fan gör det men smärtan brukar försvinna om man lyckats borsta bort det onda :)

• Kimona
    Anonym skrev 2011-05-02 17:34:27 följande:
    Har corsodyl hemma, det är väll i stort sätt samma vad jag vet Men ska man borsta eller skippa just det partiet några dagar? Och skölja då såklart också.
    Du kan ju försöka borsta mjukt så du får bort det värsta och använda din corsodyl för att döda bakterierna. Pröva att köp en mjuk tandborste
  • Anonym

Har mjuk tandborste och borstar mjukt.

Tack för alla svar!

• zygoma girl

Du  ska borsta mjukt o försiktigt - anledningen till inflammationen är bakterier och får man inte bort dem så läker det inte.

Corsodyl/Hexident dödar bakterier men tar inte bort dem dvs det blir efter ett tag ett tjockt lager av döda bakterier som är mums för nya bakterier att sitta o knapra på...

Så borsta + använd tandtråd + skölj med Corsodyl/Hexident  - all på samma gång. Eller rättare sagt - borsta först + tandtråda sedan vänta 30 min innan du sköljer med Corsodyl/Hexident eftersom det blir inaktiverat av tandkrämsrester.

Friskt tandkött kan man itne få att blöda med tandborste eller tandtråd - blöder det då är det en tandköttsinflammation. Oftast behöver man dock inte sköljmedel, det räcker att göra ordentligt rent varje dag.

C Tympani, leg tandläkare

Svar på tråden Borsta eller inte borsta vid tandköttsinflammation?