• Lussekatten

Kära nån, Å jag som trodde att hon hade kolik innan???Hjääääälp!!

Hej!!
    Trodde att min lilla tjejja hade minst brutit femton ben i kroppen så som hon skrek. Har aldrig varit med om liknande. Vi snackar kolik!! Hur gör man?? Några tips. Miniform funkar tydligen inte så hjääääälp!!
    Känns hemskt när hon skriker så förtvivlat å man inte kan hjälpa henne !!

• Svar på tråden Kära nån, Å jag som trodde att hon hade kolik innan???Hjääääälp!!
  • Nykter

Jobbigt som fan, eller hur? Dansa eller gunga henne till reggea, rätt hjärtrytm. Funkade bäst på min kille. Johannesörtolja (hälsokost) som man smörjer på magen funkade oxå bra. Kamomillte´ , låt dra i fem minuter, börja med en tesked i ett par dagar och öka sakta. Det går över men det är inte roligt. Kram

• semawa

Det kan ta upp till 3 dagar innan miniform hjälper. Den ska lösa upp luftbubblor som spänner i lilla magen. Bär henne nära din kropp. Skriker de stötvis och drar ihop sig är det oftast lite magknip. Lite nätt massage på magen, bära med magen nedåt mot din underarm liksom, eller ligga på magen över knäna. Usch hoppas hon slippar ha ont.
    Lycka till
    Maria

• Lussekatten

Det roliga e ju att vu hållit på med miniform ett par veckor redan för hon verkade ha ont i magen innan ju !! Har ett fisrör men det hjälper inte heller. KOmmer liksom ingen luft ur rumpan!

Ska testa kamomillte alla tips e bra!!
    Tackar!!

• Amsy

HEJ TJEJER JAG HAR OCHSÅ PROBLEM MED MIN TJEJ HON SKIKER ALLTID NÄR HON SKALL SOVA GALLSKRIKER OCH HON VÄNDER OCH VRIDER PÅ SIG BENEN ÅKER UPP OCH NER OCH ARMARNA DOM ÅKER HIT OCH DITT...

JAG BLIR OCHSÅ GALEN TYCKER SÅ SYND OM HENNE...VAD GÖR MAN JAG VET EJ JAG SKALL PROVA KAMOMILLTE IMORGON...

• Jenna82

Min son hade kolik i 3mån, skrek oavbrutet 3timmar varje kväll. Så d va en lätt form av d tack o lov. =)

D jag gjorde för att lindra var att bära honom så att hans mage var mot min o gunga lite samtidigt..så hans mage typ masserades mot min..svårt o förklara! Hoppas ni förstår, d hjälpte lite iaf!
    Testa också att sitta ner i soffan o ha bebisen liggandes i knät med hans/hennes ben upp mot din mage o böj dom mot bebisen mage fram o tillbaka, då brukar d bli lättare för barnet att få ut gaserna.
    En annan sak är att testa bära barnet i bärsele, gå ut en sväng på en promenad o se om d hjälper.

Testa också att ge barnet mer bröstmjölk, kan vara så att d inte e tillräckligt mätt också.

Hoppas nåt av d jag sagt kan vara till hjälp! Lycka till! Håller tummarna för er!

• Lussekatten

Tack!!
    Alla tips e som sagt välkomna!! Hoppas..hoppas att det snart går över!!

• jeannette

min dotter har oxå ont magen nästa varje dag o hon gråter med en sånt ljud så att det märks att hon har ont plus att hon rör på benen upp o ner jag har hört hur det kurrar eller låter i magen o några gånger fiser hon men det är jätte jobbig

hun vet man om hon är inte mjölk alergike..jag dricker väldig lite mjölk o ingen kaffe
    tar kamomillte

vi ger minform droppar 10 droppar efter varje amning
    och ersättningsmjölk eftersson barnmoska tycker att hon kanske är hungrig o visst har hon blivit lugnare efter ersättingsmjölken men hon gråter mest på kvällen mellan 18-12 inte helatiden o så..men endå...ger oxå bröstmjölk för att ge tryghet när hon känner ont o så..det är inte mycket man kan hjälpa henne med magen
    lite masage på magen o röra benen som att hon ska cykla så att man sätter igång tarmarnar å så...

hoppas att det går över snart...

hon har inte nåt riktig kolik men det gör ont i hjärta när hon blir så...

• Lussekatten

Hej jeannette!!
    Precis så var Freja oxå, därför trodde jag att hon hade kolik då. men gud!!Det går inte jämföra henne då ¨å nu! Gormar så man får ah hörselskydd!! Verkligen sååå hemskt at inte kunna trösta sin lilla älskling ju !! Hoppas att ni slipper den riktiga koliken!!
    Kram

• jeannette

jag ubndrar oxå om min mjölk är för svag?

hur kan man få veta det?

jag frågade barnmoska om hon kunde kola värde på det men hon sa att det inte gick...

• Themis

Jag har ju inte ens fått barn än, men har du funderat på vad du själv äter? För vissa saker går över i mjölken och ger barnet gas och ont i magen. Min väninna kände sig jättedum när hennes bebis efter några veckors gallskrikande och ont bara blev tvärtyst och snäll så fort mamma slutade äta choklad och drog ner på mjölkprodukter. Om man drar ner på mjölkprodukter helt så behöver du ta kalciumtillskott under tiden.

Netdoktor ger följande andra förslag på saker som kan påverka barnets mage:

"En teori bygger på att koliken orsakas av eller förvärras om modern äter mat som stimulerar produktionen av luft.

Mat och dryck som producerar mycket luft är:

Apelsinjuice
    Grönsaker, framför allt lök och kål
    Frukt, till exempel äpplen och plommon
    Starkt kryddad mat
    Choklad, kaffe och andra koffeinhaltiga drycker samt? te

Det enda man kan göra är att prova sig fram. Prova en sak i taget och se om barnets kolik förändras. Det är bäst att låta två dagar gå mellan varje ny sak du äter, så att du säkert vet vad det är barnet reagerar på."

Källa: netdoktor.passagen.se/haelsa/fakta/babykolik.shtml

• Therese81

Vill bara säga att när vi slutade med minifom så blev Felix av med det onda i magen, tror inte på den...

• jeannette

binsan

jag har försökt att tänka på vad jag äter

men bra att veta mer om vilka grejer man kan inte äta o så...

• Pluttens mom

Usch...det är verkligen hemskt när man inte kan hjälpa dem på ngt vis och de bara gallskriker hela tiden...

Vi har haft det precis likadant. Vi provade magmassage, miniform o jag åt helt komjölksfritt men inget hjälpte. Han bara skrek o skrek hela tiden!
    Tillslut träffade vi en helt underbar barnläkare som skrev ut en medicin som heter dicykloverinhydroklorid.

Det var som att få en helt ny bebis när han började äta den Han började skratta o blev mkt lugnare!!!!
    Han har fortfarande lite ont ibland men inte i samma grad som tidigare ( vi pratar gallskrik typ hela em + kvällen nonstop!!) .

Lycka till, håller tummarna att det snart går över!
    Kram Jenny

• Starkast

Hej!
    På min pojk fick vi öka minifomdropparna till 40 innan det lugnade sig. prata med bvc.

• PrincessOfIce

Min son hade kolik i 6 månader och vi fick ingen hjälp från bvc över huvudtaget..
    Det var jäkligt jobbigt och jag hörde inte talas om Minifomdroppar förrän jag väntade Vida och då var hans kolik redan över..
    Och den koliken var inget som jag hade ätit i och med att jag inte ammade honom..
    Han blev stenhård i magen och vi fick ge honom Bifidus från semper som man kan köpa på Apoteket..
    Den är mer laxerande än vanlig mjölkbaserad ersättning..

• Cybermum

Min lillesyster skrek sig blå och krampade,hade kolik trodde man tills min mamma besökte en finsk doktor, han sa det är något min mamma åt och hade ätit under graviditeten som hon inte tålde när hon ammade,
    Det stämmde!

Nu i dagsläge är hon snart 6år och är multi-allergisk mot olika färgämmnen och dylikt..
    Kann ej äta ostar, godis, glass samt dylikt....
    Allt som innehåller E100,E120, E144 E100, E130 med flera...

Det kan ju vara något att tänka på när ni har små barn som har kolik, det kanske inte alltid är kolik...

• vanja77

jag fick rådet messmör som smörjer tarmarna så att det inte blir så mycket luftbubblor

Svar på tråden Kära nån, Å jag som trodde att hon hade kolik innan???Hjääääälp!!