• Mellanmjölkens land

Några frågor?

Har konstaterat att dottern föredrar att bajsa när hon inte har blöja på sig. Lite bajs finns det alltid i blöjan (hon är ju bara 3v) men inte mycket utan det är mest kissblöjor. När man byter på henne ser (och hör, för hon skriker uder tiden) man hur hon trycker på. När hon bajsat färdigt blir hon tyst och lugn. Berömmer henne alltid när hon bajsat under bytestillfället.

Några frågor:

1) På natten sover jag rätt tungt och motivationen till att byta blöja är inte så stor. Erbjuder därför bröstet även när jag är rätt säker på att det är blöjan som är problemet. Skillnaden är att amning kan jag sova genom medan jag faktiskt vaknar av ett blöjbyte (som oftast tar 10-15 min eftersom hon bajsar under tiden). Hur motivera sig till att gå upp på natten?

2) När kan det vara idé att börja fundera på potta? När huvudet är stadigt?

3) Några tips på hur man får henne att även kissa utan blöja? Fot i varmt vatten verkar inte funka på henne.

4) Ska man låta henne ligga utan blöja ibland och hur gör man för att hon då inte ska frysa ihjäl? Hon låg naken en stund efter badet igår men var tvungen att klä på henne eftersom hon låg och skakade.

5) Andra tips?

• Svar på tråden Några frågor?
  • kixan

1: Potta bredvid sängen. Det  går kanske snabbare för henne att bajsa i upprätt läge dessutom.
    2: Nu! Hon behöver ju inte sitta på pottan från början, håll henne över den med hennes rygg och huvud mot din mage.
    3: Timing. Prova direkt hon vaknat t.ex.
    4: Tröja på överkroppen och inte direkt efter badet! Då fryser ju vem som helst ihjäl!
    5: Kanske senare när jag inte har bebisen i knät.

A -03, F -05, V -10
  • Mellanmjölkens land

Tack för svar!

Inköp av potta plannerat till nästa handlinng

Tröja = t-shirt? Har bara bodys till henne men kan kanske vika upp den lite

Hon brukar oftast kissa i sömnen eller när hon ammar. Vi vart kvar ett dygn extra på BB eftersom de inte lyckades få henne att kissa "på beställning".

• Alexe

1. Tänk om du själv är jättekissnödig på natten och inte får gå upp. Jag kravlar mig upp så gott som alla nätter när lillkillen börjar stöka och gnälla och jag vet att han vill kissa. Antar också att det blir lättare att få barnet nattorrt om det tidigt lärt sig att det får kissa på potta/toa och inte behöver kissa i blöjan.

2. När som. Du kan hålla i duschen, över handfatet, över toan. Vi köpte potta först när han kunde sitta själv, men har fortfarande insatsen i knäet så att han sitter med ryggen mot mig. Annars ställer han sig numer upp och går iväg...

3. Ja, timing. Vi har kört nästan enbart på rutin - efter mat, promenad, åktur och sömn och så typ var 30-90:e minut däremellan. Ha henne naken och kolla hur ofta hon kissar, eller ha blöjan på, men känn ofta på den. Beror på hur hard core du vill vara :)

4. Höj värmen eller köp babylegs (typ benvärmare).

5. De där amningskissarna är ju svåra att få bort. Vid typ 4 månader började jag avbryta efter ena bröstet, kissa honom och sen fortsätta. Men innan dess gallskrek han om han inte fick äta klart. Nu kissar han fortfarande ofta medan han äter, även om jag pottat honom precis innan. Och han är snart 14 månader.

Svar på tråden Några frågor?