• Anonym (Caroline)

Matrutiner

Hej!

Har en son på 4½ månad som jag helammar. Vill sluta när han får tänder, då han är rätt aggresiv och "hugger" rätt ofta, särskilt när han börjar bli sömnig vid bröstet men fortfarande vill äta... så jag har sedan 9april gett honom havregröt och risgröt som först bara var en halv smakportion på morgonen - som jag har ökat hela tiden och nu äter han precis börjat äta en hel portion gröt på morgonen och ibland även på eftermiddag/kväll. Är detta för mycket??? På dagen/eftermiddagen får han lite fruktpuré. Men jag tycker inte att jag märker någon större skillnad på ammandet, förutom att han håller sig längre på morgonen. Vill fortfarande ha mat en gång per natt, vid ca 01.30 och sedan vaknar han 6.30 och får gröten en stund senare och sen ammas vid 8,9. Ammar allt mellan 3-5.5timmars mellanrum, vilket jag gjort sedan han föddes.

....Så därför undrar jag lite varför jag inte märker större skillnad? Gör jag fel? Rör jag runt i hans matrutiner? Ska jag ge gröten EFTER amning??? Jag trodde att gröten skulle göra så att han höll sig längre mellan amningarna och att han inte skulle bli hungrig på natten då han vaknar mycket tidigare än vad han gjorde innan jag började med gröt. Då höll han sig till 05, och nu som sagt vill han äta redan vid 01.30, 02.00. Jag tycker jag ammar lika mycket, ibland blir det dock 5min och ibland 15min. Sen ibland tycker jag det är lite svårare att märka när han är hungrig, då han tar tag om bröstet men sedan efter ca3 minuter blir ledsen. Då har jag svårt att tyda om han faktiskt inte är hungrig, vill byta sida, behöver rapa osv...vill ju tro att allt detta nu har till 100% att göra med gröten att göra. Ger jag honom för mycket mat så att han får ont i magen?

Sen en annan fråga: solskydd. är barnsolskydd faktor 50 lika skyddande som exempelvis nivea faktor 50? Har smörjt honom med nivean när vi satt i skuggan en dag och då funderade jag på detta, om de ger samma skydd.

Långt inlägg :) Tack så länge!
    /Caroline

• Svar på tråden Matrutiner
  • BVC Sköterskan

Hej!

Min erfarenhet är att det ofta går väldigt bra att introducera mat vid fyra månader. Man bör dock, som du är, vara observant på hur magen klarar detta. Ofta brukar det dock gå bra om man erbjuder lite katrinplommon till eller efter gröten.

Normalt brukar matintroduktionen ta mellan två-fyra månader. För att det skall fungera så "smärtfritt" som möjligt bör man dock låta barnet bestämma takten. Annars är det lätt att barnet får problem med upprepade förstoppningar eller matvägran.

Att avföringsvanorna förändras under matintroduktionen får man dock räkna med. Bajsar han hyfsat regelbundet och det inte är några tecken på förstoppning eller smärta, gör det inget om han får kämpa lite. Det är helt enkelt en del av processen att avföringen blir mer fast, vilket gör den mer trög.

Runt fyra månader brukar många barn få svårt att äta färdigt, då det är så mycket annat som tar deras uppmärksamhet. Det brukar underlätta om man skapar lugn och ro och har ganska regelbunda mattider. Räkna med att han behöver äta var 2,5-3:e timme under dagen.

Att han fortsatt äter ett mål på natten, kan vara för att han är hungrig men även utav vana. Mår han bra och växer tillfredsställande, kan ni förmodligen vänja av honom vid nattmålet så småningom. Vid fem-sex månader är det få barn som egentligen behöver äta nattetid.

Vad gäller solskyddfaktor till barn, så är rekommendationerna att barn under sex månader inte skall smörjas med solskyddfaktor, pga deras känsliga hud, och skall därför inte vara i direkt solljus. Ha dock gärna täckande kläder, solhatt och ett kombinerat solskydd-insektssnät över vagen.

För barn från sex månader upp till två års ålder bör man vara observant på att krämen har ett fysikaliskt filter och inte ett kemiskt, då det kemiska kan absorberas i huden och man vet inte säkert att små barn kan bryta ned det. Fortfarande bör dock barnen undvika dirket solljus, då den står som högst (11-15).

För äldre barn skall man ta hänsyn till deras hudtyp och hur/var de utsätts för solljuset.

Oavsett hur gamla barnen är tycker jag dock att det är bäst att rådfråga personalen på apoteket. De kan göra en mer grundlig bedömning av vilken solksyddfaktor som passar bäst, dels utifrån barnets ålder, hudtyp och dels utifrån när och var den skall användas (under segling, utlandsemester till exempel).

MVH Christine

Svar på tråden Matrutiner