Inlägg från: anette85 |Visa alla inlägg
  • anette85

Höstbäbisar i Västerås, 2011

Hej!
    Vad kul med en Västerås tråd, jag bor också i Västerås fast är rätt nyinflyttad, har bara bott här ca ett år. Jag har BF 20 sept, första barnet.

Jag har precis fått ett erbjudande om en föräldragrupp som börjar 16 maj, nån annan som ev ska på samma?

• anette85
    J L skrev 2011-05-04 12:43:46 följande:
    Hej och välkommen!
    Roligt med lite nytt folk! Vart har du bott innan?
    Nej tyvärr så har jag inte fått någon tid till FG än.. men nillis86 kanske ska gå på samma??
     - Vart i V-ås bor du då??
    Jag bor brevid högskolan så rätt nära centrum. Jag kommer från en by utanför Arvidsjaur i norrland ursprungligen, jag har även bott nått år i Skellefteå och Umeå innan jag hamnade här. Jag tror våran FG är rätt tidig enligt våran BM, jag var där i i tisdags och då sa hon att det var rätt många som ska ha barn nu i sommar och under hösten så de kör igång tidigt med grupperna så att de ska hinna med alla samtidigt som de ska hinna ha lite semester. Men jag är bara glad om det är tidigt så slipper man vara lika bunden av de tiderna mitt under sommaren och man är mer garanterad att hinna gå på alla möten före man faktiskt föder.
    nillis 86 skrev 2011-05-04 20:41:34 följande:
    Hej anette vi kommer att få barn rätt nära varandra! Va kul! Jag antar att du är 85:a jag är 86:a vi är ju ganska jämn gammla. Har allt gått brta för er? kram
    Jag har haft en rätt så jobbig start med mycket illamående som inte har gått över helt än, men det är under kontroll nu iaf med hjält av åksjukepille och b-vitaminer. Hur har de varit för er?

Det är ju jättekul att vi är nästan jämngamla. Har du börjat känna sparkar och sånt än? själv känner jag av bebisen jättestarkt varje dag nu och magen växer så det knakar, kan inte ha några vanliga kläder alls sen några veckor tillbaka.
  • anette85
    J L skrev 2011-05-04 09:01:33 följande:
    nillis 86 skrev 2011-05-03 18:06:18 följande:
    Hejsan jag bor också i västerås!
    Bor på malmaberg. Vore jätte kul att följas åt.
    Jag har BF 27/9...
    Jaha, men gu så roligt!
    Jag har också gångavstånd till sjukan, bor på Malmaberg!
     Jag har fortf. inte varit iväg på den "obligatoriska" kontrollen än, men det första datumet de gav mig var 19/10. Ska på kontrollen om 2v, och jag väntar verkligen spännt! Tungan ute Antar att Ni redan varit på den??
    Vi var på vårat ultraljud förra veckan och vi antog att de skulle ta kort som betalning för ultraljudsbilder eftersom det står i kallelsen att man gärna ska betala med kort när man betalar besöket (om man nu inte är gravid och får det gratis). Sen antar man ju bara att alla tar kort nu för tiden men det gör dom inte där. Man var tvungen att betala med kontanter, 30 kr /bild. Vi blev nästan utan bild men vi lyckades skrapa ihop 20 kronor iaf och fick köpa en bild för det. Närmsta ställe att ta ut pengar var i huvudreceptionen i en annan byggnad och man skulle betala inne där man gjorde undersökningen. Så tänk på att ta med lösa pengar.

Men det var iaf en underbar upplevelse att få se bebisen röra sig och få veta att allt var okej.
  • anette85
    J L skrev 2011-05-05 09:43:35 följande:
    Åh där nere?? Är inte det rätt fina "lyor" där??
     Du verkar vara rätt så berest av dig. Hur kommer det sig att du hamnat i V-ås?? *nyfiken*

Tråkigt å höra att du mått så pass dåligt... hualigen! Men skönt att det börjar vända åt rätt håll!
    Det är en stundentlägenhet, en liten 2a som vi bor i nu men den duger helt klart än så länge. Vi kommer dock måste flytta eftersom sambon blir klar med sitt pluggande nu i juni.

Jag har en bakrund inom att spela WoW och träffade min samob Christoffer genom spelet så när jag var klar med min utbildning förra året föll det sig typ naturligt att jag flyttade hit eftersom han fortfarande hade ett år kvar på sin utbilning. Det är ju alldeles för långt och framför allt dyrt att pendla mellan Skellefteå som jag bodde i då och Västerås.
  • anette85
    Limpan 83 skrev 2011-05-05 10:48:55 följande:

anette85: Fick ni alltså betala för bilderna som togs på rul på centrallsasrettet i Västerås?? Aldrig hört talas om det tidigare! Låter konstigt.

Själv har jag många veckor kvar till RUL (27/5). Men tyckte iaf igår att jag kände lite puffar innifrån magen :P Det var skönt!

Jag bor också ganska centralt, precis utanför cityringen, ganska nära högskolan. Jobbar inte för tillfället då jag mått så himla dåligt fram tills nu. Spytt och haft konstant illamående och en sjuk trötthet. Men det börjar bli lite bättre. Ska förska jobba nästa vecka.

Skoj med så många gravida Västeråsare :)

Mm vi fick betala för bilderna på centrallsasrettet i Västerås. Det blev väldigt dåliga bilder tagna så" som tur var", eller vad man nu ska säga, så ville vi bara ha en av bilderna. Men jag tycker det var riktigt dyrt med 30 kr för en bild. Sambons syrra fick betala 30 kr för flera bilder i Eskilstuna för ca ett år sen. Kommer inte ihåg hur många om de va 6 eller 10 eller nåt sånt.

När dom ändå väljer att ta rätt mycket betalt tycker man ju att det borde stå pris och att man inte kan använda kort i kallelsen.

Då verkar vi ju bo rätt nära varanndra om du också bor i närheten av högskolan. Jag jobbar inte heller, jag hade tänkt börja plugga men helgen före uppropet började mitt illamående och det höll i sig så att jag var sängliggande i nästan 2 månader så det blev ingen skola för mig så nu sitter man hemma arbetslös. Det är ju inte så lätt att hitta ett jobb när man ändå är i vecka 20-21 och fortfarande mår illa ibland. Vad jobbar du med i vanliga fall?
  • anette85
    skyrocket skrev 2011-05-05 11:10:55 följande:
    Limpan83, min bm informerade på hälsokollen (senaste besöket bortsett från min "akut tid" igår) om att bilderna kostar pengar och att de endast tar kontanter. Rimligt men lite larvigt.

Ni som redan varit på rul, kan ni inte berätta hur det går till? Vad de gör/säger/mäter? Hur länge får man kika på bebben? Finns det möjlighet att köpa film alt filma lite själv? Vore så kul att kunna skicka en videosnutt till min pappa som bor utomlands. Blir nog mer verkligt för honom då ;)
    För oss filmades inget så vitt jag vet, vi blev bara erbjudna kort men jag kan tänka mig att det går att filma skärmen själv.
    Man ligger på en säng med en skärm framför sig på väggen där man ser allt. BM berättar allt hon gör eftersom och berättar vad det är hon tittar på. Det kändes som att hon kollade typ allt man kan tänka sig går kolla, typ att det fanns vätska i magen som visar att bebisen sväljer foster vatten och att det va lite kiss i urnínblåsan, att hjärtat hade 4 kamrar och slog som det skulle, att alla fingrar och tår verkade finnas, att ansiktet såg ut som det skulle, sen mätade hon bebisens skallbredd, bukdiameter och lårbenslängd. Hon kollade hur moderkakan låg och man fick se var den gick in till bebisen. Hon kollade så att man har bra mängd fostervatten. Jag har säkert glömt en massa. :)

För mig fick hon trycka rätt hårt på magen för att lyckas se ansiktet men det var inget som var obehagligt dirket, sambon däremot tyckte att det såg lite våldsamt ut. Hela besöket tog kanske 30 minuter, jag kommer inte ihåg exakt.

Jag tycker att det var lite svårt att se en del saker som hon påstod fanns där men händer, fötter och ryggraden såg man klart och tydligt iaf, ansiktet fick vi nästan inte se eftersom bebisen låg med det åt fel håll.
  • anette85
    Limpan 83 skrev 2011-05-05 11:38:31 följande:

Tack för infon! Hade jag verkligen ingen aning om. Ingen av mina vänner som varit på Rul har betalat. men kanske är något nytt de börjat med? Bara att acceptera :P

Ja då bor vi nog ganska nära varandra. Börjar bli liiiiite segt att vara hemma varje dag. Ska ta mig ner på stan i eftermiddag för en fika. Men man vet ju aldrig hur man mår eller hur man kommer att må. Är alltid orolig när jag ska iväg.

Jag blev klar med min utbildning nu i januari i år och har inte lyckats få något jobb inom det. Annars har jag ett extrajobb på ett lager, där det är väldigt stressigt och tungt fysiskt. Så har inte kunnat jobba där nu på ett par månader. Provade att jobba nu i lördags men fick åka hem redan efter 4 timmar då jag hade spytt och var alldeles svimfärdig. Känns skit att vara arbetslös! Som du säger är det inte lätt att hitta ett nytt jobb när man är garvid och mår som man gör :(

Oj, jobba på lager känns inte helt ultimat när man är gravid, det skulle jag aldrig klara av nu. Jag blir så lätt illamående när jag anstränger mig lite mer och blir varm så för mig skulle det aldrig gå.

Jo arbetslösheten känns lite så där, till en början var det skönt när man mådde som sämst, man visste att det är okej att ligga hemma på soffan och bara fokusera på att överleva typ. :) Nu börjar det bli lite segt att vara hemma, det vore kul att komma ut och träffa lite folk och få in lite pengar.
  • anette85
    J L skrev 2011-05-05 10:08:39 följande:
    Ah okej! Skrattande "Finns det hjärterum så finns det stjärerum!"
    Kul å höra att det är fler som träffats via "internet"
    Träffade du din kille via internet också? Vore kul att höra lite mer om vi har liknande historier. :) *nyfiken*
    skyrocket skrev 2011-05-05 12:07:06 följande:
    Anette85, tusen tack för ditt svar! :)
    Absolut, jag berättar gärna om vad vi har hunnit gå igenom så långt.
  • anette85
    Limpan 83 skrev 2011-05-05 12:39:53 följande:
    Nej jag känner inte heller att jag klara av det just nu. Men samtidigt måste man ju få in penagr på något vis. Skulle vara skönt med ett stillasittande arbete. Skönt som du säger att komma ut och träffa lite folk. Men när man mår sådär illa vill man bara vara ifred och dra täcket över huvudet och sova bort hela dagen. Finns nog inte många arbetsplatser man kan göra det på :P
    Nä tyvärr så finns det ju inte det... Men man får väl göra sitt bästa med det man har helt enkelt. Du får vara tacksam för att du har ditt lagerjobb iaf så får du in lite extra pengar när du klarar av att jobba. Jag har ju på ett sätt fördelen att vara arbetslös för då gör det inte lika mycket om jag mår illa eller är trött, man har ju ändå inga tider att passa så det går bra att sova bort hela dagen om det skulle behövas. Bara den lilla nackdelen att inkomsten blir lidande :/
  • anette85

Du är inte ensam skyrocket om att det har gått fort fram. :)

Jag och sambon började spela tillsammans för kanske 4 år sen, kommer inte ihåg exakt. Vi pratade en del men inget speciellt direkt från början. Sen när det tog slut med mitt ex så började jag prata mer med min nuvarande kille och han började visa ett större intresse för mig. Han har sagt i efterhand att han alltid har varit lite intresserad men att det kändes rätt hopplöst att ens låta sig själv drömma eftersom jag var i ett utåt sett så stadigt förhållande och bodde så långt borta (sambon kommer från sthlm och jag från norrland). Så när det väl tog slut med exet gick det rätt fort fram för oss, vi började prata hela tiden och det tog inte lång tid förän han satt på ett flyg upp till Skellefteå för att träffa mig. Det klickade direkt så under hela våren 2010 pendlade vi mellan västerås och skellefteå och sen när jag tog min examen flyttade jag hit till Västerås under sommaren/hösten 2010.

Det känns verkligen som att vi har känt varanndra i 10 år men det är väl för att vi har pratat och lärt känna varandra genom spelet och på så sätt pratat om vardagsgrejjer och allt sånt utan någon press om ett förhållande. Så jag blev gravid när vi hade varit tillsammans i ungefär ett år.

Svar på tråden Höstbäbisar i Västerås, 2011