skyrocket skrev 2011-05-05 11:10:55 följande:
Limpan83, min bm informerade på hälsokollen (senaste besöket bortsett från min "akut tid" igår) om att bilderna kostar pengar och att de endast tar kontanter. Rimligt men lite larvigt.
Ni som redan varit på rul, kan ni inte berätta hur det går till? Vad de gör/säger/mäter? Hur länge får man kika på bebben? Finns det möjlighet att köpa film alt filma lite själv? Vore så kul att kunna skicka en videosnutt till min pappa som bor utomlands. Blir nog mer verkligt för honom då ;)
För oss filmades inget så vitt jag vet, vi blev bara erbjudna kort men jag kan tänka mig att det går att filma skärmen själv.
Man ligger på en säng med en skärm framför sig på väggen där man ser allt. BM berättar allt hon gör eftersom och berättar vad det är hon tittar på. Det kändes som att hon kollade typ allt man kan tänka sig går kolla, typ att det fanns vätska i magen som visar att bebisen sväljer foster vatten och att det va lite kiss i urnínblåsan, att hjärtat hade 4 kamrar och slog som det skulle, att alla fingrar och tår verkade finnas, att ansiktet såg ut som det skulle, sen mätade hon bebisens skallbredd, bukdiameter och lårbenslängd. Hon kollade hur moderkakan låg och man fick se var den gick in till bebisen. Hon kollade så att man har bra mängd fostervatten. Jag har säkert glömt en massa. :)
För mig fick hon trycka rätt hårt på magen för att lyckas se ansiktet men det var inget som var obehagligt dirket, sambon däremot tyckte att det såg lite våldsamt ut. Hela besöket tog kanske 30 minuter, jag kommer inte ihåg exakt.
Jag tycker att det var lite svårt att se en del saker som hon påstod fanns där men händer, fötter och ryggraden såg man klart och tydligt iaf, ansiktet fick vi nästan inte se eftersom bebisen låg med det åt fel håll.