Inlägg från: anette85 |Visa alla inlägg
  • anette85

Höstbäbisar i Västerås, 2011

Va ett tag sen jag var in här men nu har jag läst in mig i tråden igen. Va kul att det verkar gå bra för alla men BM besök osv. Själv var jag på ett i måndags och magen var då upp i 28 cm, precis på övre strecket. BM gissade att jag inte skulle få en liten bebis iaf men min mamma fick också den gissningen, att jag skulle va en kille på över 4 kg och sen fick hon mig, en liten tjej på 2,8 kg istället så.

Jag går in i tredje trimestern och vecka 28 idag. Sjukt vad tiden har gått fort men ändå känns det som att det är så länge kvar. Jag har åkt på foglossningar som jag har känt av i 2-3 veckor nu men sen några dagar tillbaka har det varit riktigt besvärligt. BM sa att jag ev skulle få akupunktur om det blev värre.

När det gäller shopping beställde vi faktiskt vagnen i slutet av förra veckan, blev en Urban Jungle singel vagn med både sitt och ligg del. Känns jätteskönt att äntligen ha gjort det, på barnens hus sa de att det kan ta upp till 3 månader om leverantören inte har vagnen hemma så vi kände att det va lika bra att få det gjort så att den förhoppningsvis har hunnit komma. Man behöver ju inte hämta ut den för än bebisen har kommit om man inte vill.

Vi har fått jättemycket begagnade kläder plus att vi har köpt en hel del nyare begagnat för 5-10 kr plagget så känner mig någorlunda klar med kläder om man nu kan bli det. Jag kommer inte köpa nåt mer iaf före bebisen är här. Sen badbalja och stol till bilen har vi fått köpa jättebilligt av sambons syster. Resten får vi ta eftersom, lär nog bli en stor ikea runda om en månad eller två.

Jag kommer nog tyvärr inte kunna vara med på nästa träff heller då vi åker upp till mina föräldrar i norrland imorgon.

• anette85

Madeleine, kan det vara förvärkar eller sammandragningar? Läste just det här om min vecka här på familjeliv:

" Livmodern är nu så stor att den påverkar hur du kan röra dig. Du kan fortfarande vara aktiv, men kroppen säger ifrån om du tar i för mycket. Då kan du få sammandragningar vilket innebär att livmodern drar ihop sig och blir hård. Det kan komma när du går fort eller är kissnödig. En sammandragning håller i sig i 10–30 sekunder, för att den ska släppa behöver du stanna upp. Om sammandragningarna börjar göra ont kan det vara ett tecken på att livmodertappen håller på att mjuka upp sig. Det bör kontrolleras hos läkare eller barnmorska."

Jag antar att det kan komma tidigare än vecka 28 också.

• anette85

Vi har beställt en Urban Jungel singel vagn, den är 3 hjulig och har stora hjul. Det tyckte vi var viktigt för det känns som att den kommer gå bättre i snö och liknande då och inte fastna mot trottoarkanter och sånt lika lätt. Vi blev rekommenderade den av sambons syter också men vi har ju inte hunnit testa den själva än, vi kommer inte hämta ut den förän det börjar närma sig lite mer.

• anette85

Åhh jag är så avis på alla er som får veta kön och åka och se eran sötnos i 3D och allt sånt, jag är fortfarande bitter över att vi inte fick veta kön på vårat RUL.

Föresten, har ni som inte är gifta kommit ihåg att boka en tid för att skriva faderskapsintyg hos socialkontoret? Man kan göra det 3 månader före bebisen är beräknad. Vi bokade tid nyss och fick inte tid för än i slutet av augusti så det verkar vara en viss väntetid.

• anette85

Jag gjorde testerna du hade på din blogg mamaizon (även om jag inte vet könet) och fick 2 flicka, 2 pojke, 1 obestämd. Jag får nog vänta tills bebisen kommer ut för att få veta könet. :)

• anette85

www.vasteras.se/stodomvardnad/barnochfamilj/Sidor/familjeratt.aspx Här är en länk där det står lite mer om faderskapsintyg. Jag har heller aldrig varit där men enligt hemsidan verkar det ligga på Carl Hennings gata 8.

Man kan ringa när det är 3 månader kvar tills bebisen är beräknad och det kan nog vara lika bra att ringa rätt så tidigt om man inte har någon speciell anledning att vänta. Vi får vänta 6 veckor på våran tid och vi bokade idag men jag tror att väntetiden kan variera rätt mycket. Några som ringde när vi precis hade börjat våran föräldragrupp fick komma nästan direkt medan några som ringde nån vecka senare fick vänta flera veckor.

Nu måste man väl inte ens skriva faderskapsintyg före bebisen är född som jag har förstått det men det är väl lika bra att få det gjort så slipper man ha ytterligare en sak att tänka på när bebisen väl är här.

• anette85

Madeleine vem går du hos på citypraktiken? Jag går också där och är jättenöjd med min barnmorska Marie. Hade föräldragruppen + ett bm besök då Marie var på semester med den andra barnmorskan, jag kommer inte ihåg vad hon heter och jag tyckte hon var bra också.

• anette85

Vilken tid och plats är det på torsdag? Har haft fullt upp senaste tiden så har inte riktigt haft tid att hänga med. :)

Idag var jag hos barnmorskan och allt såg jättebra ut, bebisen var nästan fixerad och hon trodde att det var minimal chans att den skulle vända sig med huvudet uppåt igen även om den kunde byta sida med ryggen och så än så det känns väldigt bra. Nästa gång ska vi gå igenom förlossningen och våra önskamål runt den. Det känns verkligen som att det börjar bli nära nu.

• anette85
    skyrocket skrev 2011-08-09 18:47:57 följande:
    Anette, kl 18 utanför stora ingången till punkt.

Visst var det så? Så jag inte säger fel nu. Haha. :)

Har bäddat ner mig i sängen med världens största godispåse, ett glas sprite och sex and the city på tv:n. Underbart!! :)
    Det låter helt underbart, önskar jag med kunde göra det men har gått upp så mycket under den här graviditeten så försöker verkligen skippa alla godsaker nu i slutet men det är jättesvårt att stå emot alla frestelser. :/ Får bli ett äpple och ett avsnitt av True Blood för mig istället. :)

Jag kan nog tyvärr inte komma på torsdag heller.
    Limpan 83 skrev 2011-08-09 18:41:35 följande:
    Anette: vad roligt! Vilken vecka är du i? Jag var också hos barnmorskan idag. Gick jättebra. Hade bra värden. Magen har växt,sf mått på 25 nu i v 29(28+1). Ingen stor mage direkt men han följer sin kurva. Bm sa att jag nog inte kommer få någon jättemage. Så har vi köpt vagn!!!! Äntligen!! Hittade en Brio Sing från 2010 på blocket. Den var superfin, ser inte använd ut alls. Så jag är riktigt nöjd En bra dag helt enkelt
    Jag går in i vecka 35 imorgon. Mitt sf mått ligger på 34 så ligger precis på övre kurvan.
    Va kul att ni har hittat en vagn, vi valde själva att köpa en ny vagn som kom för någon vecka sen men vi har inte hämtat ut den än. Vi bor så litet så vi har inte plats för den för än den faktikst behövs.
  • anette85
    Nessie99 skrev 2011-08-10 08:29:45 följande:
    Anette: tråkigt att du inte kan, kanske nästa gång! Jag och BM ska också gå igenom önskemål idag, men man måste ju skriva upp allt för att komma ihåg... Vet du hur du vill ha det?
    Jag har tänkt igenom lite runt bedövning och jag vill nog försöka klara mig med lustgas, akupunktur och om det finns tid att bada. Jag vill helst inte ha ryggmärgsbedövning och sånt men det är klart, blir smärtar för jobbig så får man väl ta vad dom rekommenderar.

Sen vill jag också ha så mycket information som möjligt om vad som händer och så, jag vill att personalen ska finnas nära och uppdatera ofta.

Det är väl det jag har tänkt ut än så länge, ska gå igenom pappret jag fick med lite frågor sen och läsa lite om förlossnings brev och vad andra har tagit med så att man kan få lite tips om vad som kan vara bra att ha tänkt igenom.

Hur vill du ha det?
  • anette85
    nillis 86 skrev 2011-08-10 12:50:25 följande:
    v.34..börjar fundera på vad man ska packa i den där väskan.. hm
    Började packa min väska med lite kläder till mig och bebisen före helgen eftersom vi skulle övernatta borta. Säg till om du hittar någon bra lista eller liknande med tips.

Så här ser min lista ut än så länge:

Kläder:
    mamma leggings mjukisbyxor Amningslinne Mamma linne
    Tofflor eller tjocka sockar
    Trosor Sporttopp sockar AmningsBH Kläder till sambon Myskofta
    Övrigt Kamera + laddare Mobil + laddare Pysselbok Penna och Papper
    Tandborste + Tandkräm Kortlek Hårsnoddar + borste Vaselin
    Godis Förlossnings brev Mappen med BM Papper ev Mjukt toapapper Deo Shampo Balsam  tvål Pengar / Plånbok med leg osv tuggummi Amningsinlägg Stora bindor Till Bebisen: Napp 2 body, en med långa ärmar
    2 byxor 2 sockar 1 mössa Filt blöjor våtservetter
  • anette85

Ber om ursäkt för hur fint "packad" min lista blev, kopierade från excel och då blev det visst allt på en rad istället för fint uppställt under varandra som det såg ut som att det skulle bli.

• anette85
    melwin11 skrev 2011-08-17 05:27:27 följande:
    stolt mamma till liten melwin kom igår 4 v för tidigt:) 2810g å 48 cm. :€
    Grattis!! Skrattande Nu börjar man ju verkligen inse att det kan hända när som helst, jag har ungefär 4 veckor kvar själv till min BF.
  • anette85
    GravidNalleBaby

BF Lista på rull!   Fyll bara på! (Datum och sedan nick)
    Solig

16/8   - misslie (stolt mamma till liten Melwin kom 4 v för tidigt, 2810g å 48 cm)
    20/9 - anette85
    24/9   - Septembermamma2011
    12/10 - skyrocket
    25/10 - Mamaizon
    7/11 - Geraldine
  • anette85

Här är det tusen saker att göra... Vi har köpt en lägenhet i Stockholm så vi flyttar i början på september så tusen saker att göra runt det, boka el, internet, packa, adressändring osv. Förlossningen närmar sig med stormsteg verkligen så BB väskan blir fullare och fullare men den är inte färdigpackad än och vi har fortfarande kvar att köpa skötbord och hämta ut barnvagnen.

Helgen har jag spenderat begravd i försäkringar...  Vi behöver hitta ett bra och billigt bolag både för bostadsrätts-, bil- och barnförsäkring. Man vill ju veta att det faktiskt fungerar om man skulle behöva försäkringen.

Det känns som jag har en lista med saker att göra som aldrig tar slut men fördelen är väl att jag har fullt upp på dagarna, ingen tid att ha långtåkigt och jag hinner inte oroa mig för förlossningen, bara längta. :)

Var hos barnmorskan idag och sammanfattade min graviditet lite och gick igenom mitt förlossnings brev. Hon kollade alla värden och allt ser jättebra ut. Bebisen är fortfarande lite rörlig men den ligger med huvudet neråt fortfarande vilket är superskönt, jag hade inte sett fram emot att måste göra ett vändningsförsök.

Svar på tråden Höstbäbisar i Västerås, 2011