• Fru Kwasthilda

Är förbudet mot incest en omodern morallag som bör slopas?

Vad tycker ni? Är det en omodern morallag som bör slopas? 

Observera att sex med underåriga regleras i annan paragraf och att denna paragraf (även) gäller vuxna.

Utdrag ur brottsbalken (1962:700) 6:e kapitlet.

7 § Den som, i annat fall än som avses förut i detta kapitel, har samlag med eget barn eller dess avkomling, döms för samlag med avkomling till fängelse i högst två år.

Den som, i annat fall än som avses förut i detta kapitel, har samlag med sitt helsyskon, döms för samlag med syskon till fängelse i högst ett år.

Vad som sägs i denna paragraf gäller inte den som förmåtts till gärningen genom olaga tvång eller på annat otillbörligt sätt. Lag (2005:90).

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Är förbudet mot incest en omodern morallag som bör slopas?
  • Fru Kwasthilda
    UmmAminah skrev 2011-05-03 18:07:18 följande:
    jag tror att lagarna e det som gör att vi människor håller oss i chack mera. skulle vi börja plocka bort lagar så är ju fler saker "fritt fram"  vi behöver nånslags struktur tycker jag.
    Men vad stör det dig om ett vuxet syskonpar har sex med varandra? Eller en 42-årig mor och hennes 25-åriga son som mest vuxit upp med sin far?
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    UmmAminah skrev 2011-05-03 18:07:18 följande:
    jag tror att lagarna e det som gör att vi människor håller oss i chack mera. skulle vi börja plocka bort lagar så är ju fler saker "fritt fram"  vi behöver nånslags struktur tycker jag.
    1. Tror du att de syskon som vill ha sex i dagsläget avhåller sig för att de då skulle bryta mot lagen?
    2. Tror du att antalet fall av syskonsex skulle öka om lagen togs bort?
    3. Skulle det ha någon betydelse för samhället om frekvensen av syskonsex ökade något (att den ska öka markant kan vi nog utesluta)?
    To let the brain work without sufficient material is like racing an engine. It racks itself to pieces
  • CallGirl

Jag anser att allt sex mellan vuxna som inte innehåller någon form av tvång ska vara okej.

• CallGirl

Vi kan inte stifta lagar runt moral. Jag misstänker att lagen finns eftersom att man vill skydda eventuella avkommor, men då borde ju lämpligtvis inte heller de som har genetiskt överförbara sjukdomar få fortplanta sig.

• Neko

Ja, det är helt klart en omodern morallag. Håller med CallGirl. Dock är det ju även olagligt om tex syskonen är av samma kön...

Jag tycker att man borde så långt som det är möjligt låta de som har genetiska problem med att få barn (för nära släkt, genetiska sjukdomar, för gamla) få hjälp med att få barn utan dessa problem genom genetisk screening av embryon etc.

Sedan så är det så få släktingar som vill ha sex/förhållanden att det knappast skulle påverka samhället i hög grad ekonomiskt eller moraliskt, det enda det gör är att låta de som faktiskt har sådana känslor för varandra få leva utan att bli fängslade eller att man tar deras barn ifrån dem, samt att ge deras barn bättre förutsättningar.

• CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    Neko skrev 2011-05-03 18:51:29 följande:
    Ja, det är helt klart en omodern morallag. Håller med CallGirl. Dock är det ju även olagligt om tex syskonen är av samma kön...
    Lagen gäller bara samlag (som innebär vaginalt samlag) och inte "annan sexuell handling", jämför våldtäktslagen.

"Med samlag bör liksom i dag avses endast vaginala samlag."
    "Med samlag avses endast vaginala samlag."
    "Det straffbara området är avgränsat till vaginala samlag och förutsätter att det föreligger ett biologiskt släktskap mellan parterna."

"Samlagsrekvisitet är enligt praxis uppfyllt då ”könsdelarna i vart fall kommit i beröring med varandra”, det är således endast vaginala samlag som omfattas av regeln."

Det bör således vara fritt fram för både oralsex och analsex mellan syskon och särskilt mellan syskon av samma kön.
    To let the brain work without sufficient material is like racing an engine. It racks itself to pieces
  • Mornie Alantie

Jag såg en dokumentär om kusingifte för något år sedan. Där talade de om en stad i England där en mycket stor andel av befolkningen kom från en kultur där kusingifte är vanligt. Jag minns inte vilken kultur det var, och det är helt oväsentligt för frågan i alla fall. I den staden fanns en ganska stor ökning av vissa mycket ovanliga genetiska sjukdomar jämfört med andra platser. Med det vill jag säga att jag inte på något sätt tycker att det vore idealt med en stor andel inavel.

Dock ska vi komma ihåg att kusingifte redan är tillåtet i Sverige och har så varit sedan början av 1800-talet. Att få barn med ett helsyskon är naturligtvis värre genetiskt sett, men å andra sidan är det så extremt ovanligt att det knappast är ett problem alls. De flesta problem uppkommer dessutom efter några generationer och då talar vi om något som är ännu ovanligare.

Jag tror inte att lagen påverkar något alls faktiskt. De allra flesta finner sex med en nära anhörig motbjudande, lag eller inte. De som kan tänka sig att ha sex med sitt syskon har nog det idag också, trots lagen.

Tala alltid sannolikt. /Tage Danielsson
  • Quickman

Ja, det tycker jag. Om sex sker frivilligt mellan två vuxna individer så rör det inga andra än dem själva. Dock så måste man alltid beakta att det som ses som frivilligt kanske inte alltid är det.

• Quickman

Uppdatering av mitt svar. Jag tycker inte att familjemedlemmar ska få kopulera för att avla barn. Vill de knulla för nöjets skull så får de göra det för glatta livet. Det angår inte mig. Visst tycker jag deras beteende är märkligt och rent utsagt äckligt, fast blodpudding är äckligt det med. Fast det finns ingen poäng att förbjuda det för de som vill äta. 

• lennartsdotter
    Mornie Alantie skrev 2011-05-03 19:10:26 följande:
    Jag såg en dokumentär om kusingifte för något år sedan. Där talade de om en stad i England där en mycket stor andel av befolkningen kom från en kultur där kusingifte är vanligt. Jag minns inte vilken kultur det var, och det är helt oväsentligt för frågan i alla fall. I den staden fanns en ganska stor ökning av vissa mycket ovanliga genetiska sjukdomar jämfört med andra platser. Med det vill jag säga att jag inte på något sätt tycker att det vore idealt med en stor andel inavel.

Dock ska vi komma ihåg att kusingifte redan är tillåtet i Sverige och har så varit sedan början av 1800-talet. Att få barn med ett helsyskon är naturligtvis värre genetiskt sett, men å andra sidan är det så extremt ovanligt att det knappast är ett problem alls. De flesta problem uppkommer dessutom efter några generationer och då talar vi om något som är ännu ovanligare.

Jag tror inte att lagen påverkar något alls faktiskt. De allra flesta finner sex med en nära anhörig motbjudande, lag eller inte. De som kan tänka sig att ha sex med sitt syskon har nog det idag också, trots lagen.
    Det var en specifik stadsdel med hög andel pakistanier där man på sjukhuset upptäckte en hög andel medfödda defekter som kunde spåras till kusinäktenskap. Sådana problem uppstår otvivelaktigt när inavel pågår genom flera generationer. Den typen av problem motverkas dock inte bäst av förbud. I samma program intervjuades ett svenskt, invandrat par som var kusiner. De hade (har?) en gravt sjuk son. Sjukdomen var ärftlig så det faktum att de var släkt ökade risken för att båda skulle vara bärare, vilket båda var. De kritiserade svensk sjukvård för att helt ignorera problematiken.

De förespråkade inte något slags förbud utan helt enkelt saklig information om vilka risker det medför att skaffa barn med nära släktingar. Där har de helt klart en poäng.
Svar på tråden Är förbudet mot incest en omodern morallag som bör slopas?