Inlägg från: Anonym (kramisar) |Visa alla inlägg
  • Anonym (kramisar)

Skriva kram utan att mena det?

Jag kanske har lätt aspberger eller nåt som inte fattar men jag undrar över en sak.. När nya bekanta skriver "kram" i sms/mail och sen när man ses inte kramar en, betyder det att de bara skriver det utan att mena det i verkligheten, att relationen ännu inte nått till kramandet? Eller betyder på något annat att jag inte signalerar att jag vill kramas och då uppstår osäkerhet och kramen uteblir?

Jag tar sällan första initiativet till kram då vi i min familj inte varit så kramiga av oss (vilket har ändrat sig de senaste åren iofs), men jag tycker det är svårt än idag att veta när man ska kramas och inte. När jag läser "kram" i slutet av ett mail/sms så blir jag konfunderad när kramen infinner sig. Fattar ni min fundering? 

• Svar på tråden Skriva kram utan att mena det?
  • Anonym (kramisar)

Skönt att höra att det inte bara är jag som har funderat över frågan (ang inlägg #4).

Och skönt att få det bekräftat att vissa skriver "kram" bara som en lite mer personlig avslutning på sms:et/mail:et istället för "mvh".
    Fast jag brukar oftast skriva "ha det gott!" som avslutning till de som inte kommit så nära att vi etablerat en kram-vänskap. Men när någon skriver kram till mig, fastän vi inte kramats, så brukar jag ibland svara "kram" för att visa att jag är lika vänskaplig, eller öppen inför att vi kanske faktiskt kramas nån gång för att jag tycker att personen är himla trevlig.

Hehe.. Hänger ni med i mitt svammel?  

• Anonym (kramisar)
    pluvdo skrev 2011-05-03 17:03:38 följande:
    Haha "jag kanske har lätt aspergers". Ja, för man kan ju inte ha svårt för att läsa folk ibland helt utan aspergers.

De flesta skriver nog "kram" utan att mena det. Bara en avslutningsfras som vilken annan. Många skriver ju xxx också, som betyder pussar. I alla fall på engelska. Tror knappast de menar att de pussar på folk för det.

Men som sagt, folk skriver nog bara det utan att tänka efter. Exempelvis skulle jag möta upp en tjej jag inte kände för att sälja en bok till henne. När hon sms:ade och skrev typ att hon var på väg till mötesplatsen så avslutade hon sms:et med "kram": Vilket jag knappast tror berodde på att vi var goda vänner och hon ville krama mig när vi sågs. Hoppas jag.
    Haha, ja men.. Ibland så undrar jag ju... Alla andra verkar vara så himla sociala och kan alla oskrivna sociala regler.. Och så kommer jag... Helt lost!
  • Anonym (kramisar)
    Hillbillie skrev 2011-05-03 18:55:36 följande:
    Jag skriver "kram" till familj och nära vänner...sådana som jag lika gärna skulle kunna ha kramat på riktigt. Men det betyder inte att just den kramen är "innestående" på nåt vis när vi sedan träffas.
    Bra förtydligande!
Svar på tråden Skriva kram utan att mena det?