Bäst före datum på ägg...
Hur lång tid efter att bäst före datumet på ägg gått ut blir dom dåliga?
Om man tex ska baka, när kan jag senast använda äggen?
Tack på förhand!!
Hur lång tid efter att bäst före datumet på ägg gått ut blir dom dåliga?
Om man tex ska baka, när kan jag senast använda äggen?
Tack på förhand!!
Har du förvarat dem i kylen kan du använda dem i några veckor till i alla fall. Testa annars att lägga ägget i ett glas vatten, flyter det så är det gammalt.
de kan hålla rätt länge, men knäck dem i en separat skål innan du häller det i smeten, så är det ingen risk att allt blir förstört.
Har alltid äggen i kylen =)
Skönt att höra, har typ ett halvt flak ägg här hemma som gick ut herromdagen!
Då är det bara att baka på då =)
Tack för tipsen!!
Ägg håller teoretiskt ett halvår från värpningen. Luktar ägget illa så är det dåligt, luktar det inget så är det bra även om bäst före gick ut för två månader sedan...
Knäck ägget i en separat skål och sniffa lite.
En liten uppmaning för alla äggätare: Tvättade ägg ska alltid förvaras i kyl! När hönan värper ägget omges det med ett skyddande sekret som torkar, men konserverar ägget bättre. I intensiva produktioner/hönsstallar blir det så smutsigt att äggen måste tvättas innan de går till försäljning. När man tvättar äggen så tvättas den skyddande hinnan bort från ägget och porerna blir genomsläppliga för kontamination.
Dagens info
En gammal kompis till mig jobbade på äggfarm för länge länge sen och hon sa att ägg höll sig ok 1 vecka efter bäst före datummet, sen får man väl använda luktsinnet och sunt förnuft! Är ju bara en fingervisning datummet!